Afbeelding
vrijdag 24 augustus 2018

Amstelstation in de make-over

Renske van Bers

De omgeving rondom station Amsterdam Amstel – en ook het station zelf – ziet er steeds strakker en overzichtelijker uit. Zo werd in april al het nieuwe busstation ‘onthuld’ en is het vandaag de beurt aan de oplevering van een nieuw ingericht tramemplacement. We vragen Erik van Maaren – van Vervoerregio Amsterdam – naar het hoe, wat en waarom van deze opknapbeurt.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

15 september 2018 | 12:18

Eduard

@n-evo Helaas kiest Amsterdam willens en wetens voor een bus op drukke verbindingen in en door de buitenwijken zoals de Westtangent naar Schiphol. De straten zijn daar breed genoeg voor een bus, en dus is een smalle en comfortabele tram niet nodig of gewenst. Een tram zou voorts ongewenste concurrentie scheppen voor een metro waar de Vervoerregio al haar hoop en inspanning op heeft gericht en blijft richten. 

Het GVB blijft halsstarrig vasthouden aan trams van 30 meter lang, omdat het GVB slechts één type trammaterieel in het park wenst op te nemen. Dat is ook de reden, waarom het oorspronkelijke plan om trams met een lengte van 44 meter aan te schaffen voor de Amstelveenlijn is verlaten. Dit zou tot ongewenste ‘diversiteit’ in het materieelpark leiden.  

15 september 2018 | 12:07

Eduard

@Aron Toch vreemd, dat in een stad als Parijs, in vergelijking waarmee Amsterdam een miniscuul dorpje is, met gigantische reizigersstromen, het accent steeds meer komt te liggen op comfortabele en vooral gemakkelijk toegankelijke tramlijnen. Ter indicatie: tramlijn 3 vervoert in Parijs dagelijks meer dan 150.000 reizigers. Ter herinnering: de NZ-lijn haalt in het meest gunstige scenario nog geen 120.00 reizigers per dag. De beweerde drukte in Amsterdam stelt niets voor wanneer je deze vergelijkt met de passagiersstromen in Parijs. Met een frequentie van 10 minuten beantwoordt het vervoersaanbod van de tram in Amsterdam niet aan de vervoersvraag. Een frequentie van 5 minuten is een vereiste om op een drukke as vervoer aan te bieden dat in een passende relatie staat tot de vraag. Ook steden als Bordeaux, Nantes, Nice en Lyon hebben voor de hoofdassen voor trams gekozen. Een keuze, die tevens is ingegeven door de gunstige invloed, die een trambaan heeft op de omgevingskwaliteit en het stedelijke sociale klimaat.   

12 september 2018 | 21:00

Eduard

@Karel de Jong Dank voor jouw reactie. Het roept een gevoel van intense moedeloosheid op. De tram Sloterdijk-Osdorp-Schiphol is komen te vervallen, omdat het GVB en de dienst Metro en Tram in hun onmetelijke wijsheid hebben vastgesteld, dat de straten in de westelijke tuinsteden breed genoeg zijn om brede bussen te verwerken, zodat smallere trams niet nodig zijn. Bij beide organisaties liggen alle, maar dan ook echt alle accenten op de uitbreiding van het metronetwerk. De tram wordt gezien als een archaïsch overblijfsel uit de twintigste eeuw. Voor een metro Oost-Westlijn zullen de benodigde miljarden euros tot 2040 niet beschikbaar komen. Maar: ‘elk nadeel heb zijn voordeel’. De door jou opgesomde nieuwe verbindingen kunnen tegen een fractie van de investeringen voor een metro gerealiseerd worden. Maar dat laatste zal niet gebeuren. De Vervoerregio, die wordt gekarakteriseerd door onkunde en incompetentie, zal zonder twijfel nog minstens 10 jaar doorgaan met alle varianten uit en te na te bestuderen, zonder dat enig concreet resultaat wordt bereikt. Het vervoer in de stad loopt vast, maar niemand maalt daarom. Overigens: van de Vervoerregio Amsterdam hoef je geen reactie te verwachten. Het metro- propaganda-apparaat weet niets en wenst en kan niet reageren. Tegen 2040 maakt alleen de man met de zwarte jas nog gebruik van de tram om de laatste gang van de vervoerkundige naar zijn of haar laatste rustplaats te begeleiden.

13 september 2018 | 14:29

n-evo

Het vertrammen van de volledige lijn 69 heb ik ff gemist. Ik weet wel dat er ooit een optie lag om tram 7 of 14 van Slotermeer naar Osdorp door te trekken, maar that’s it.

13 september 2018 | 16:47

Han Schomakers

@ Eduard: ik ben heel benieuwd of je kunt uitleggen waar jouw kennis vandaan komt over de Vervoerregio. Volgens mij zijn er geen plannen ingetrokken of beslissingen teruggedraaid van alle (deel)projecten die je noemt.

14 september 2018 | 05:20

Aron

Eduard, de reden waarom de focus in de toekomst vooral op metro is gericht is omdat het erg druk is in Amsterdam, metrowaardig druk. De huidige trams kunnen de vraag soms nauwelijks aan en met alleen meer trams op de rails zetten red je het nog niet, want het is druk op straat en er gaat wel eens iets mis. De stad gaat nog meer groeien, dus zullen metro’s worden ingezet op de hoofdassen en trams alleen op de zijtakken.

14 september 2018 | 12:15

n-evo

@Aron Des te meer reden om drukke busverbindingen op hun beurt weer om te zetten naar trams en niet overal eindeloos vast te blijven houden aan 30-meter lange trams omdat langer toevallig niet door de Leidsestraat past.

9 september 2018 | 13:45

Eduard

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Het antwoord is duidelijk: de tramverbinding, die overduidelijk een surplus aan comfort en capaciteit biedt in vergelijking met een bus of een gelede bus, zal er de eerstkomende tien jaar niet komen. Medewerkers en studenten moeten zich tevreden stellen met ondermaats vervoer, waarbij zij zich in te krappe voertuigen hebben te persen. Met dank aan de Vervoerregio voor de visie op langere termijn.

9 september 2018 | 20:22

Karel de Jong

@Eduard Het ligt hem denk niet zo zeer aan een gebrek aan visie, maar eerder aan de doelstellingen van de huidige politiek. Laten we de op kortere termijn meest noodzakelijke nieuwe verbindingen even langs gaan:
Tram Amstel – Science Park – Muiderpoortstation
Tram Bijlmer – Diemen – IJburg Strandeiland
Tram Sloterdijk – Osdorp – Schiphol (westtangent)
Tram Zuid – Sloterdijk (vertramming bus 15)
Tram CS – Westerpark – Sloterdijk
Tram Flevopark – Zeeburgereiland
Metro Isolatorweg – CS/Noorderpark
Metro Oost-Westlijn
Al deze uitbreidingen zijn inmiddels uit en te na bestudeerd door de Vervoerregio en kwamen elke keer als zeer zinvol en haalbaar uit de bus, maar het politieke klimaat is al heel lang zo dat de hoofdvraag bij deze onderzoeken is: “kunnen we ook nog zonder?”. Ja, dat kunnen we. Die bussen naar het Science Park zijn nog niet zo vol dat er mensen doodgedrukt worden, dus naar huidige maatstaven is er tot minstens 2040 nog geen tram nodig. Het probleem met die redenatie is natuurlijk dat infrastructuur niet alleen moet worden gebouwd om groei en vooruitgang “op te vangen”, maar ook om groei en vooruitgang te bevorderen. Een tram naar het Science Park maakt de universiteitsinstellingen beter bereikbaar, wat studeren in Amsterdam aantrekkelijker maakt wat uiteindelijk essentieel is voor onze economie. Ook zou het een heleboel extra reizigers die nu, zoals de studies zo mooi aanwijzen, niet in die drukke bussen stappen, het OV in lokken, waarmee er weer een hoop auto’s de weg af zijn wat in een drukke stad op een opwarmende planeet me toch wel wenselijk lijkt. Maarja.. nobody cares, apparently.

31 augustus 2018 | 22:42

Eduard

Wat zijn de plannen voor de doortrekking van tram 12 naar het universitair centrum Science Park, in goed Nederlands het Wetenschappelijk Centrum Watergraafsmeer. Dit centrum is al enige jaren klaar en in gebruik genomen en de behoefte aan een tramverbinding met het Amstelstation is zeer groot. Hoe lang moeten docenten, medewerkers en studenten nog wachten totdat de tram doorrijdt naar het WCW?

1 september 2018 | 09:56

Renske van Bers

@Eduard, ik vraag het na, groet, Renske

4 september 2018 | 09:15

Renske van Bers

@Eduard, Hierbij het antwoord: Er is nu inderdaad een mogelijkheid gecreeerd voor een tram vanaf Amstel naar Science Park, maar er zijn nog geen concrete plannen in die richting. Momenteel wordt het gebied ontsloten door buslijn 40, in de spitsuren aangevuld door buslijn 240. Beide buslijnen kunnen het vervoer op deze relatie goed aan. Wanneer daarvoor aanleiding is kunnen deze bussen nog meer capaciteit bieden door de inzet van gelede bussen en/of het verhogen van de frequentie. Groet, Renske

29 augustus 2018 | 06:58

Aron

@Tim: De lus is nu zo gelegd dat in de toekomst er eenvoudig een spoor in de busbaan kan woren gelegd richting Hugo de Vrieslaan. Vanaf daar kan er dan een tramlijn worden gelegd richting Science Park.

27 augustus 2018 | 20:39

Daniël Kooren

Mooi doel!
Ik kijk er nu al naar uit!

27 augustus 2018 | 18:44

Elmar

En trouwens ook: wat is dit ongelooflijk snel gegaan. Twee maanden geleden lag er op de plaats van de tramlus nog een diepe bouwput. Indrukwekkend.

27 augustus 2018 | 18:41

Elmar

Dank voor de update! Ik had begrepen dat er, naast deze verbeteringen aan de oostkant, er ook gewerkt gaat worden aan het stationsgebouw zelf en dat de west-toegang verbeterd zou worden. Ik zie er hier niets over staan – had ik dat verkeerd begrepen?

28 augustus 2018 | 13:14

Renske van Bers

@Elmar, ik vraag het na! Groet, Renske

28 augustus 2018 | 13:51

Renske van Bers

@Elmar, hierbij het antwoord van Erik: Inderdaad zijn er concrete plannen om de monumentale stationshal te renoveren in opdracht van NS stations. De huidige planning gaat uit van start uitvoering 2e kwartaal 2019 met een bouwperiode van circa 1 jaar.
Ten aanzien van de verbetering van de westelijke stationsingang, hangt deze deels samen met het voornemen om tot herinrichting van de woonbuurt ten westen van het station te komen, dit is een samenwerking tussen gemeente Amsterdam en de NS. Hiervoor zijn de plannen nog in een beginstadium. Groet, Renske

2 september 2018 | 09:03

Elmar

Veel dank!

25 augustus 2018 | 01:39

Tim

Welkom terug Renske,

Vraagje, wat houden de toekomstige uitbreidings plannen in van het tramnetwerk? Is daar al wat over bekend?

25 augustus 2018 | 08:18

Renske van Bers

Dank Tim, ik ga het voor je uitzoeken! Groet, Renske

2 september 2018 | 09:06

Elmar

Er is een plan / ruimtelijke reservering om ooit de tram door te trekken richting SciencePark. Om die mogelijkheid open te houden zijn de tramhaltes ook in een laat ontwerpstadium nog verplaatst (ze zouden eerst onder de overkapping naar de stationsingang komen).

24 augustus 2018 | 21:37

Han Schomakers

Mooi Renske, jouw eerste verslag op de ‘nieuwe’ website. Mooie foto’s, mooi verhaal. Ik heb wel een vraag. Kunnen de foto’s weer groter gemaakt worden of schaalbaar, net als ‘vroeger’?

Succes met de nieuwe baan!

25 augustus 2018 | 08:20

Renske van Bers

@Han, dank voor het warme welkom. Er komt nog een vormgevingsslag en we nemen de suggestie zeker mee! Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?