Afbeelding
maandag 26 november 2018

Zero Emissie bij de Vervoerregio

Renske van Bers

Zero Emissie – ofwel uitstootvrij rijden – is de laatste jaren een hot topic. Zo ook bij de Vervoerregio. In 2017 zijn daarom diverse initiatieven op dit gebied geclusterd in het programma Zero Emissie, met als doel dat alle bussen in Amsterdam en de regio in 2030 ‘Zero Emissie’ rijden. Programmamanager Gerard Hellburg vertelt waar we vandaan komen en waar we heengaan.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

29 november 2018 | 14:21

n-evo

Duidelijk! Bedankt voor het navragen.

29 november 2018 | 11:32

Peter

… en een zeer succesvol model dat je in grote delen van de wereld kunt tegenkomen. In mijn ogen is de Citaro qua rijeigenschappen en algehele gevoel (zeg ik als incidentele buspassagier) ook de beste bus die het GVB ooit in dienst gehad heeft (al heb ik geen idee hoe de chauffeurs en de technici daarover zullen denken). Beter dan de fraai ontworpen Jonckheren die alweer verdwenen zijn en ook beter dan de nieuwere Citea’s.

29 november 2018 | 11:30

j.siemons

@Rob hartelijk ! 🙂

29 november 2018 | 10:47

Rob

@j.siemons

Dat is een model bus van Mercedes……

29 november 2018 | 08:49

j.siemons

@toemie / wat is in hemelsnaam een citaro ?

29 november 2018 | 00:39

toemie

ga die citaro’s wel missen :/

26 november 2018 | 19:33

n-evo

@Renske Bedankt! En hier de bronnen nog eens:

Het Parool 2014:

https://www.parool.nl/binnenland/de-trolleybus-komt-naar-amsterdam~a3765699/

OV-magazine 2017:

https://www.ovmagazine.nl/2017/07/amsterdam-mikt-op-in-motion-charging-2100/

29 november 2018 | 13:32

Renske van Bers

@N-evo, hiebij het antwoord van Gerard: Het klopt dat GVB jarenlang overtuigd was van de voordelen van deze zogenoemde ‘trolleybussen’. Maar omdat dit een kostbaar scenario is, hebben we de afgelopen jaren juist onderzoek gedaan naar de andere manieren die ook Zero Emissie als uitgangspunt hebben. Hieruit bleek dat andere Zero Emissie methodes beter inzetbaar zijn in een stad als Amsterdam. Daarbij heeft de batterij techniek de afgelopen periode een sterke ontwikkeling doorgemaakt: de range is sterk verbeterd. Dus een batterijbus kan steeds verder rijden op een lading. Een geval van ‘nieuwe inzichten’ dus. Groet, Renske

26 november 2018 | 16:56

Waterlander

Waarom zou een trolleybovenleiding in Amsterdam onhandig zijn?

Vanwege de trambovenleiding?

Dat laatste hoeft geen probleem te zijn. Zie bijvoorbeeld Bern en Zürich waar je een combi kunt vinden.

26 november 2018 | 17:05

Renske van Bers

@Waterlander, het kan wel, maar het is naast het feit dat het een vrij kwetsbaar systeem is, ook (mede daardoor) kostbaar ohgv onderhoud. Groet, Renske

26 november 2018 | 15:41

n-evo

Volgens GVB was de trolleybus of trolleybus met accu juist de ideale oplossing. Kortom de IMC-techiek. Je hoeft “alleen” op 40% van de route lijnen op te hangen die aanhaken op de onderstations van het tramnetwerk. Ook leek de VRA/gemeente tot op het allerlaatste moment de indruk te hebben dat GVB zou doorzetten met dit plan. De OC-techniek had juist op hoogfrequente lijnen het nadeel dat een aardige portie van de vloot werkloos staat op te laden. IMC heeft dit probleem niet. Zij voorzagen juist IMC voor de hoogfrequente lijnen en OC voor de rustigere lijnen. 

Wat ik hier lees lijkt dus haaks te staan op het verhaal dat GVB meerdere malen in de media heeft verteld. Verschil van mening? Nieuwe inzichten? Andere problemen? Kunnen jullie hier wat meer achtergrondinformatie over geven?

26 november 2018 | 17:06

Renske van Bers

@N-evo, ik vraag het na! Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?