Afbeelding
dinsdag 12 februari 2019

Water vs. ijs in de Cuypershal

Renske van Bers

Nu de bouw een maand onderweg is, zijn we benieuwd hoe het gaat met de toekomstige Cuyperstrap. De trap zal een verbinding vormen tussen de historische, beroemde stationshal en de moderne metrohal, onder het Stationsplein. We gaan langs bij projectleider Dries van Heusden, gemeente Amsterdam.

Dat er gebouwd wordt, is in ieder geval niet te missen: de Cuypershal is voor een deel afgezet met bouwhekken. Dries: “Tja, dat hoort erbij. We proberen reizigers wel zo min mogelijk dwars te zitten door bijvoorbeeld niet overdag, maar tussen 9 uur ‘s avonds en 7 uur ’s ochtends te werken. Zodoende heeft het merendeel van de bezoekers in ieder geval geen last van de geluidshinder die het bouwen met zich meebrengt.”

Visual-Cuypershal

Artist Impression van een toekomstige Cuypershal. Het was lang niet zeker of de trap er zou komen, maar dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio komt hij er dan toch.

Ring of ice

Inmiddels is er gestart met het aanbrengen van vrieslansen in de grond. Dries: “Eigenlijk bouwen we nu eerst een soort ‘ring of ice’ om de plek van de trap heen. We drukken de buizen naast elkaar in de vloer, daarna hangen we in deze buizen slangen met gekoeld pekelwater zodat de grond rond de buizen bevriest. Op deze manier kunnen we het grondwater achter de vrieswand tegenhouden en in een droge situatie een fundering bouwen, waarin we later de trap en roltrap kunnen aanleggen. De plek waar we willen bouwen is ook een stuk natter dan we verwacht hadden, dus het is – hoe Hollands – een gevecht tegen het water dat we winnen met bevroren water.”

Geen stikstof

Wie deze site ook bezocht tijdens de bouw van de Noord/Zuidlijn, weet misschien dat de vriestechniek ook hier is toegepast. Ook toen werd er gebruik gemaakt van pekelwater. Waarom wordt er nu weer pekel gebruikt? Dries: “Hoewel het meer tijd kost voordat de grond bevroren is dan wanneer je gebruik maakt van stikstof, is deze manier van werken veiliger voor de omliggende constructies omdat het langzamer gaat en je geen extreme temperaturen toepast. Het zal nu ongeveer twee maanden duren voordat de grond voldoende bevroren is om de fundering aan te leggen.”

Trap-Cuypershal-1950

In 1950 was er ook al een ondergrondse verbinding, maar deze werd later gesloopt.

Geluids- en stofdichte werkbox

Twee maanden? Betekent dit dat er tijdens het vriezen dan niet gewerkt wordt? Dries: “Zeker niet. Dan gaan we aan de slag met de bouw van een grote geluids- en stofdichte werkbox. Deze maakt het mogelijk dat de bouwers straks ook overdag aan de slag kunnen, zonder dat de reizigers last van het geluid en bouwstof hebben. Het vriezen van de bodem en het bouwen van deze speciaal aangepaste bouwplaats vallen dus mooi samen.”

Handmatig

En als de grond bevroren is en de fundering is aangelegd, kan het graven beginnen. Toch? Dries: “Klopt. Of dat graven snel gaat? Nou nee. Omdat er maar zo weinig ruimte is, kunnen we geen gebruik maken van een graafmachine om de grond te verwijderen. Bovendien moeten we hier heel voorzichtig te werk gaan, omdat je niet de nabijgelegen tunnel van de Noord/Zuidlijn en constructieve onderdelen van het gebouw wil beschadigen. De grond wordt dus handmatig verwijderd en dat heeft tijd nodig. Het zal dus nog zeker tot het eind van het jaar duren, voordat de doorgang helemaal klaar is.”

Het komend jaar zullen we dit mooie huzarenstukje op de voet blijven volgen. Heb je vragen aan Dries? Stel ze hieronder.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

15 februari 2019 | 14:49

John

Beste Renske

Prachtig die trap! Maar wanneer  begint men (eindelijk eens…) met de renovatie van de Cuypershal zelf?? Oorspronkelijk zou die al in 2015 weer klaar zijn, toch? 

De zijtrappen zien er fantastisch uit; nu de hal nog!

14 februari 2019 | 21:59

Jan.Meeuwenberg.

@Aron Ja ik vroeg me ook al af hoe het vroeger zat met die verbinding, nu is het me duidelijk waarvoor dat bedoeld was.

14 februari 2019 | 21:16

Aron

@Piet, naar het voorplein. Dan hoefde je niet het autoverkeer te kruizen direct voor de deur van het station. Hier vind je wat foto’s https://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank/indeling/grid?q_searchfield=hal+centraal

14 februari 2019 | 21:04

Piet

In 1950 was er ook al een ondergrondse verbinding?? Waarheen dan? De metro was er nog niet….

15 februari 2019 | 10:14

Renske van Bers

@Piet, Arons antwoord klopt 🙂

14 februari 2019 | 11:53

johan siemons

@Herman….zo hoor ik eens wat van iemand die het kennelijk geprobeerd heeft te drinken . ik bedoel die “koffie” 🙂
dank voor bijdrage .

14 februari 2019 | 11:02

Herman

@johan siemons

Bij Starsucks wordt een donkerbruine verbrand smakende drab geserveerd waar het liefst zoveel mogelijk melk, bindmiddel en zoete siroop in wordt gespoten om de smaak te maskeren. Ze noemen het zelf koffie daar, maar echte koffieliefhebbers weten wel beter!

13 februari 2019 | 19:53

marcel

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Het lijkt mij enig als het in te passen is, om een een keer samen achter de hekken te gaan kijken, ik ben bekend met de te nemen veiligheidsmaatregelen en kan in ieder geval zorg dragen voor veiligheidsschoenen 🙂

15 februari 2019 | 10:15

Renske van Bers

@Marcel, ik ga kijken wat mogelijk is. Groet, Renske

13 februari 2019 | 15:15

johan siemons

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam….ai ! wat jammer nou van deze goedbedoelde raad . ik vind dat er geen starbucks zouden hoeven zijn . zij schenken belachelijk grote koppen koffie tegen een forse prijs . dit heb ik mij laten vertellen . kom daar nooit . er zijn toch al genoeg andere zaken (?) . dus kan ik niet vanaf het balkon genieten

13 februari 2019 | 15:17

Renske van Bers

@Johan, ahjoh, gewoon doorlopen. Ik zou alleen geen koffiekan meenemen 🙂 Groet, Renske

12 februari 2019 | 17:45

j.siemons

@n-evo…ik bedacht dat de DRIE ruime trappen op het stationsplein , naar de ijhal , een heel andere capaciteit uitdragen dan die ene cuyperstrap . vandaar mijn ( deels retorische ) vraag .

12 februari 2019 | 16:28

n-evo

@johan siemons Als ze serieus verwachten dat de capaciteit van de doorgang ontoereikend is zou deze niet gebouwd worden. Gok ik zo…

12 februari 2019 | 16:26

Albert

@johan siemons

In de Ijhal zijn al binnentrappen (onder het busstation). Vanaf de metro is dat de kortste verbinding naar de ponten en de bussen. Ook kan je daar binnendoor naar de treinen.

12 februari 2019 | 16:13

johan siemons

die trap in aanbouw in de cuypershal wordt natuurlijk lekker druk . de treinreizigers hoeven niet meer naar buiten maar dalen direct af . de mensen uit de stad en pont nemen de ingangen aan de buitenzijden . kan de “cuyperstrap” de drukte van de “interne reizigers” straks aan ?

13 februari 2019 | 15:20

Renske van Bers

@Johan, daar is de trap wel op berekend in ieder geval. Groet, Renske

12 februari 2019 | 15:21

johan siemons

met de ramen in de wand(en) van de heer sibbel ben ik het hartgrondig eens . maar…kunnen wij boven op de omloop ook een blik “in” de ruimte werpen ? 

13 februari 2019 | 11:14

Renske van Bers

@Johan, nu nog wel; Vanaf het balkon van Starbucks heb je een prachtig uitzicht 🙂 Groet, Renske

12 februari 2019 | 13:40

Sibbel

Kunnen er in de wanden van de werkbox ook ramen o.i.d. komen zodat de werkzaamheden te bekijken zijn. Bedankt.

13 februari 2019 | 11:12

Renske van Bers

@Sibbel, dat zal niet het geval zijn. Dan wordt het namelijk nog duurder om de box helemaal geluid- en stofdicht te maken. We zullen dus vaak langs gaan! Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?