Afbeelding
woensdag 20 maart 2019

Waarom wordt er onderzoek naar metro-overkappingen gedaan op CS?

Renske van Bers

Op 11 december vorig jaar werd de Investeringsagenda OV door de Regioraad goedgekeurd. Op de agenda staan 27 projecten, waarbij de focus ligt op plannen die voor 2025 te realiseren zijn, met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de metro(stations). Eén van de projecten stond kort beschreven als ‘Planstudiefase overkappingen metrotoegangen CS’. Programma-coördinator Shirley te Roller vertelt meer.

Shirley, waarom staan de overkappingen op CS weer op de agenda?

“In tegenstelling tot de andere metrostations zijn er bij twee ingangen op het Stationsplein hellingbanen in plaats van roltrappen geplaatst. Deze hellingbanen kun je omschrijven als schuine rolpaden, zoals je ze vindt op Schiphol en die aanmoedigen om door te lopen. Meestal levert dit geen dit problemen op, maar niettemin zijn er bij regenval toch ernstige valpartijen geweest op specifiek de banen die naar beneden rolden.”

20190319_163440

De twee rolpaden bij de westelijke toegang. Ze rollen nu alleen nog naar boven.

Geldt dit ook voor de ingang met de ‘gewone’ roltrappen, richting het Damrak?

“Nee hier niet, het gaat dus echt om incidenten die hebben plaatsgevonden bij regenval, op die hellingbanen. En juist omdat het gebeurt bij nat weer, onderzoeken we nu dus toch weer de mogelijkheid van de overkappingen. Het is overigens niet zo dat de rolpaden nu onveilig zijn. GVB laat de paden nu niet meer naar beneden rollen, alleen nog maar omhoog. In deze situatie zijn de rolpaden veilig om te gebruiken en zijn er geen valpartijen geweest.”

De overkapping kwamen er eerder niet vanwege het negatieve advies van de Welstandscommissie. Kan dit advies genegeerd worden als veiligheid in het geding is?

“Dit is dus één van de zaken die uitgezocht moet worden. De Welstandcommissie baseert adviezen op esthetische afwegingen, waarbij het oordeel viel dat overkappingen het Stationsplein zouden ontsieren. Belangrijk is nu, dat het niet om de ‘look’ van het Stationsplein gaat, maar om een situatie die niet altijd even veilig is, als de rolpaden naar beneden rollen. En hier moeten we een oplossing voor vinden.”

20190320_084010

De zuidelijke toegang - richting het Damrak - heeft als enige alleen maar roltrappen. Hier hebben geen incidenten plaatsgevonden.

Wat houdt ‘planstudiefase ’precies in? Waar bevind je je dan in het proces?

“De planstudiefase houdt in dat het probleem in beeld is – een potentieel onveilige situatie wanneer het regent – en dat we onderzoeken wat de beste maatregel is om dit probleem aan te pakken. Het overkappen van de stations-ingangen lijkt nu de beste optie, maar uit het onderzoek kan ook nog een andere oplossing voortvloeien.”

Bij Rokin en Vijzelgracht zijn er bijvoorbeeld ook geen overkappingen. Waarom wordt hier geen onderzoek gedaan?

“Het overkappen van de metro-ingangen op Centraal Station is op de agenda gekomen omdat we in de praktijk zien dat de rolpaden soms onveilige situaties opleveren. Bij de stations Rokin en Vijzelgracht hebben er geen incidenten plaatsgevonden. Uiteraard blijven we de situatie hier – en ook bij de andere stations – in de gaten houden, maar op het moment is er geen aanleiding om ook op deze plekken een onderzoek naar overkappingen te starten.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 augustus 2019 | 22:45

johan siemons

@mevr. Krijnen
als er camera’s zouden hangen was te zien gewest hoe een en ander zich ècht heeft afgespeeld . nu blijft het gissen .

26 augustus 2019 | 21:17

mevr. Krijnen

afgelopen dinsdag 20 juli is een persoon op het platte roltapijt dat  nog steeds  naar beneden gaat, voorover gevallen. Geen regen maar kan het zijn dat de snelheid van het “tapijt en de band waarmee men zich vasthoud niet synchroon loopt,  waardoor je sneller je evenwicht verliest. Dit is als gebruikster van het rolpad eerder ondervond. Gevolg voor het ongeluk :opname ziekenhuis voor enkele dagen wegens verwondingen.

27 augustus 2019 | 09:35

Renske van Bers

@mevr. Krijnen, dat is niet zo mooi! En ook wel opmerkelijk aangezien de paden alleen nog maar naar boven zouden draaien. Ik geef het in ieder geval meteen door aan GVB, hoewel ik denk dat zij op de hoogte zijn van dit voorval. Dank voor je alerte opmerking! Groet, Renske

1 april 2019 | 08:56

Alain

@trolly
Voilà: probleem opgelost!

1 april 2019 | 01:20

trolly

@Mike: Misschien omdat gripplaten met simpele rubberen bandjes simpelweg de rolpaden voorgoed stil zouden zetten.

2 april 2019 | 15:58

Renske van Bers

@Trolly, dat zit er inderdaad dik in 🙂 Groet, Renske

31 maart 2019 | 22:23

Mike

Het idee klinkt een beetje flauw maar is er nooit aan gedacht om soort van grip platen op erop te plaatsen gewoon simpele rubberen bandjes waardoor je beter grip houdt veel makkelijker en goedkoper 

2 april 2019 | 16:02

Renske van Bers

@Mike, dan wordt de ‘rolmat’ te dik en stop de hellingbaan met rollen. Maar ik snap de gedachte! Groet, Renske

22 maart 2019 | 14:16

Omar

Hoi.

Ik verbaas me hierover? Waarom worden dit soort dingen niet eerst getest ? in regen.. sneeuw..hagel..zon. voordat er weer iets nieuws of moderne wordt uitgerold. Eerst moet iemand een been breken ofzo 

26 maart 2019 | 16:34

Duco

@Omar
Er zijn een aantal plekken in binnen- en buitenland met schuine rolpaden waar de situatie enigszins vergelijkbaar is. Ik zeg enigszins, want zo druk als op CS is het op de andere plekken niet. Hieruit kwam niets naar voren als het gaat om veiligheid. De rolpaden zijn uitgebreid getest, ook daar kwam niets naar voren. Het probleem is vrij specifiek; combi van de richting, regen, schoeisel en slijtage en valt pas op vanwege de hoge aantallen die gebruik maken van de rolpaden. Aanvullende maatregelen zoals het opruwen, hebben helaas niet gewerkt.

21 maart 2019 | 11:37

johan siemons

@Ad….prachtige foto van antwerpen . ik ken het . heb de start van de diepliggende verruiming voor de HSL zien ontstaan . maar…de trappen in/bij/onder het CS hebben ook die kleine “platforms” . kan geen foto tonen . u zult mij op mijn eerlijke gezichtsuitdrukking moeten geloven 🙂 !

21 maart 2019 | 10:44

Ad

Op Antwerpen Centraal heb je roltrappen die de gewone trappen volgen, die dus halverwege een stukje plat blijven. Misschien dat dat een oplossing is en je dan de overkapping weg kunt laten?

Zie deze foto:

https://d13qmi8c46i38w.cloudfront.net/media/UCPthyssenkruppBAETEncasaNL/assets.files/nieuws/roltrap_thyssenkrupp_antwerpen_image_w662_h497.jpg

21 maart 2019 | 12:05

Duco

@Ad
Dat zou kunnen, maar je dient wel circa 16 meter aan plateau’s moeten maken, wil het passen op de plek van het huidige rolpad. Het eerste gedeelte plat vanaf de onderzijde zou als ik het zo snel bekijk al op zo’n 1 meter hoogte moeten zitten wil je bouwkundig geen grote aanpassingen willen doen.

21 maart 2019 | 09:32

Alain

…en in aanvulling daarop: dank Duco, voor de heldere uiteenzetting waarom het plaatsen van roltrappen wat meer behelst dan wat ik schetste. Zo leren we allemaal nog wat!

21 maart 2019 | 12:33

Duco

@Alain
Graag gedaan. Ter aanvulling. Ik heb nog even voor de zekerheid vandaag gekeken als je in de huidige uitsparing een roltrap zou plaatsen. Als ik goed heb gemeten, dan ontkom je er niet aan om in het constructieve dag te gaan breken. Schuif je hem op, dan hoef je niet in het dak te breken, maar weer wel in de dragende vloer.

21 maart 2019 | 09:28

Alain

@j.siemons
…en dat staat je natuurlijk geheel vrij, net zoals het mij vrij staat ideeën aan te dragen waarvan ik zelf ook al aangeef dat ze niet zijn ingegeven door gedegen kennis. Maar dat betekent nog niet meteen dat ze nergens op zouden slaan, en al helemáál niet dat ze niet op deze website geplaatst zouden mogen worden.

Ik zou u daarom ook beleefd willen vragen om mensen die ideeën aandragen niet al te scherp terug in de hoek te sturen. U zou bijvoorbeeld ook inhoudelijk kunnen ingaan op de ideeën die aangedragen worden, en daarmee kunnen beargumenteren waaorm juist deze ideeën niet werken.

21 maart 2019 | 07:43

j.siemons

@trolly….dag, ik sta in mijn directe omgeving bekend om mijn oplossingsgericht denken en doen . da’s één . maar…waar ik mij sinds het begin van deze website ( en de vorige ) aan erger is het geblabla om altijd meteen met oplossingen te komen . het barst van de ingenieurs en aanverwanten bij de bestuurslagen die zelf dondersgoed weten waar de oplossingen zitten . daarom reageer ik soms “met fantasie” om de reacties in een “zeker” daglicht te stellen . 🙂

21 maart 2019 | 00:07

Jan.Meeuwenberg.

@Gerard: Ja dit is weer eens een voorbeeld van onbenulligheid, “Nederland op zijn smalst”.
Laten die gasten toch niet zo moeilijk doen, maar ze moeten zich natuurlijk waarmaken, anders komen ze ongeloofwaardig over als ze alles maar goed vinden.

20 maart 2019 | 23:56

Jan.Meeuwenberg.

Toch wil ik nog even iets toevoegen over taalfoutjes, dat we ons er niet druk over moeten maken, het kan wel eens niet perfect zijn, zelfs een oud politicus kan er wel eens moeite mee hebben om het foutloos te maken (wat ik nu als voorbeeld vermeld is echt niet verzonnen maar serieus).
Een oud politicus die (echt) zelf mij een antwoord gaf op een vraag van mij, ging ernstig de fout in maar het was wel komisch, hij antwoorde mij met een brief met “Hoerwel” wat “Hoewel”moest zijn natuurlijk.
Maar ik ga niet verklappen wie die oud politicus was dat vind ik niet fair, omdat ik keurig een antwoord op mijn vraag had gekregen met zijn echte handtekening en al. Niet iedereen zou die moeite hebben gedaan om keurig te antwoorden is mijn ervaring. (een assistente van hem zal het verhaal wel uitgetypt hebben), maar hij had het wel ondertekend.
Dus laten we ons niet druk maken om onbenullige taalfoutjes, de Nederlandse taal is niet zo gemakkelijk.

20 maart 2019 | 23:08

Gerard

Het is bijna te gek voor woorden. Tijdens de “Hier zijn wij nu” fase is door vele volgers steeds weer gepleit om deze toegangen te overkappen. Maar het Veto van de welstandscommissie maakte ieder discussie onmogelijk. Men mocht zelfs niet opperen om de rijtuigkap te kopiëren en deze boven de hellingbanen aan te brengen en dan door te trekken tot de stationsingang. Dan kon men tenminste droog van trein naar Metro en omgekeerd.  Nu lijkt het toch een mogelijkheid te worden omdat de veiligheid van voetgangers eindelijk ook mee mag wegen. En hoewel het veel minder vaak regent dan droog is spelen dus juist die weersomstandigheden nu een rol. Veel succes met het vinden van een oplossing. Wij wachten gewoon weer af.

20 maart 2019 | 23:01

Jan.Meeuwenberg.

Hoe veilig zouden die Hellingpaden nog zijn in de winterperiode als de boel bevroren is, lijkt me levensgevaarlijk.(of zit er elektrische verwarming in die paden?) Bij de toegang naar het station van het Rokin zet ik ook mijn vraagtekens, als het flink regent, wordt het water wat die open toegang  vrolijk in stroomt natuurlijk wel beneden keurig weg gepompt via de goten denk ik, maar een overkapping had veel narigheid (problemen) kunnen voorkomen, minder belastend voor de Roltrappen of de Hellingpaden (waar aanwezig). Een Welstandcommissie is niet altijd een zegen, vaak overdreven ideeën hebben ze, als er nu alsnog overkappingen zouden komen kost dat waarschijnlijk meer dan als het al tijdens de bouw van de N/Z-lijn had gebeurt. Ik hoop dat mijn verhaal wel door de Taalmeester onder ons goedgekeurd wordt, ik heb mijn best gedaan om taalfouten te voorkomen, maar het blijft lastig met die eis of ijs.maar gelukkig is er de automatische taalcorrectie anders had het er helemaal dramatisch uitgezien mijn verhaal. 

20 maart 2019 | 20:58

trolly

@johan siemons: Wieger en Alain hebben het niet gehad over een “plankierachtige aansluiting” die er uitziet als een vlag op een modderschuit. Dat is je eigen fantasie. 

Renske schrijft dat er verschillende mogelijkheden onderzocht worden. Als roltrappen een haalbare optie zijn zal daar zeker naar gekeken worden. Daarbij spelen ook de kosten voor die aanpassing een rol, maar een overkapping is ook niet gratis. 

Wat overigens tegen de toepassing van roltrappen pleit is de beperktere capaciteit. Dat was namelijk de reden om hellingbanen toe te passen bij Centraal.

20 maart 2019 | 17:22

johan siemons

@Wieger…..het is nu een goed-ogend afgewerkt geheel . rolbaan die aansluit op bestrating en de “muren” er naast sluiten ook aan . hoe ziet u dat dan met een plankier-achtige aansluiting . dat ziet er toch uit als een vlag op een modderschuit ! en een goed ontworpen overkapping is dan ook in harmonie met de rolbanen .

20 maart 2019 | 17:17

johan siemons

@Alain………..opper het dan niet !

20 maart 2019 | 15:39

Wieger

@Alain
Zou goed kunnen.
Enfin, afwachten maar met welke oplossing men gaat komen.

20 maart 2019 | 15:22

Alain

@Wieger
Ja, of is juist dat wat het zo ingrijpend maakt.

20 maart 2019 | 15:14

Wieger

@Alain
Ik was, net als jij, op dezelfde oplossing uitgekomen. Jouw idee lijkt mij dan ook prima.
Gewoon roltrappen dus, aan de bovenkant wat opgeschoven t.o.v. de rolbanen nu, aan de onderzijde kan het blijven zoals het is. Horizontale loopvlak boven doortrekken met een plaat of anders de ruimte hier gewoon opvullen. De roltrappen nemen zo minder ruimte in dan de rolbanen, je zou denken dat dit toch vrij simpel moeten zijn.
Maar ja… ook ik ben geen bouwkundig ingenieur…
Misschien willen we het wel te simpel?

20 maart 2019 | 14:16

Alain

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam
Ik ben blissfully ignorant als het op bouwkundige principes aankomt, maar het lijkt mij hier toch een kwestie van de onderkant van de roltrappen laten uitkomen op hetzelfde punt waar nu de hellingbanen uitkomen, en de afstand tussen de bovenkant van de roltrap (straatniveau) en de uitgang (waar de trappen op straatniveau komen) met een overbruggingsconstructie afdekken.

Of zoiets. Maar waarschijnlijk dat de bouwkundigen zich nu de ballen uit de broek lachen om zoveel onwetendheid.

20 maart 2019 | 21:45

Duco

@Alain en @Wieger
In de vloer zit een uitsparing waarin de onderzijde van het rolpaden in zitten. Deze zit vrij ver in de hal. Iets verder opschuiven richting de uitgang betekend slopen in de vloer van de hal. Stel je zou deze vervangen door roltrappen, dan hou je aan de bovenkant weinig ruimte over tussen het dak en de roltrappen. Aan de straatzijde kom je snel boven, terwijl de ingang veel langer is. Dan heb je aan de bovenzijde een rare lange trechter met twee muren op straat van circa 16 meter als je de onderzijde niet zou opschuiven. Het is dan meer dan wenselijk om de ingang te verkleinen door de helft van de muren (dit zijn erg stevige exemplaren) rondom de ingang te slopen en de trap ook te vervangen door een kleiner exemplaar. Al met al wordt dit een vrij ingrijpende operatie.

Het is ook goed om terug te gaan waarom de ingangen eigenlijk zo zijn ontworpen. De middentunnel in het centraal station was in het verleden erg druk en om de drukte te spreiden is bedacht om de metroreizigers al vroegtijdig uit te laten waaieren over het treinstation nabij de ingangen. De Cuyperstrap was daar oorspronkelijk ook onderdeel van, maar is er later uitgehaald en gelukkig komt deze er alsnog. Als je de metro-ingangen verkort, dan kom je wel in die richting uit bovengronds, maar ideaal is het niet.

20 maart 2019 | 13:16

Alain

…en anders maar gewoon roltrappen installeren?

20 maart 2019 | 13:35

Renske van Bers

@Alain, dat is nogal ingrijpend omdat de hellinggraad dan moet worden aangepast. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?