Afbeelding
woensdag 21 augustus 2019

Vervoerregio ondertekent Green Deal Zes

Iris van Gelder

Op 17 juni heeft de Vervoerregio samen met meer dan 50 andere partijen tijdens ‘State of the Region’ de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal Zes) ondertekend. Wij vragen onze netwerkregisseur logistiek, Ton Geuzendam, wat deze deal inhoudt en hoe groen de deal is.

Ton, wat houdt deze deal in?

“Deze deal is er om ervoor te zorgen dat de stadslogistiek in 2025 emissievrij is. Vrachtauto’s en bestelauto’s mogen dan geen schadelijke stoffen (CO2, NOx, fijnstof) meer uitstoten. Overheden en het bedrijfsleven maken samen afspraken over de uitvoering van deze Green Deal. Eind 2014 zijn de eerste handtekeningen reeds gezet en sindsdien hebben steeds meer partijen zich aangesloten.”

Wat maakt deze deal bijzonder? Er is op Europees niveau toch al een richtlijn?

“Er is nog geen Europese richtlijn die de overheid en bedrijven verplicht om samen te werken en de logistiek te verduurzamen. Deze deal is bijzonder omdat de deelnemers een inspanningsverplichting aangaan. De Rijksoverheid en lokale overheden zorgen voor nieuwe wetten en regelgeving, passen de infrastructuur aan en zorgen voor stimuleringsregelingen om bovenstaand doel te bereiken. Het bedrijfsleven investeert op haar beurt weer in nieuwe voertuigen en ontwikkelt slimme logistieke concepten.”

Namens de Vervoerregio ondertekent Gerard Slegers de Green Deal Zes.

Wat gaan we er in de praktijk van zien?

“We gaan schoner vervoer zien! Denk bijvoorbeeld aan meer elektrische voertuigen – zoals bijvoorbeeld de elektrische bus 316 boven dit artikel -waardoor de leefbaarheid en de luchtkwaliteit verbetert. Ook wordt onder andere de logistieke aanlevering van goederen – denk aan de bevoorrading van winkels, horeca en bouwplaatsen – slimmer ingericht. Dit kan gerealiseerd worden door hubs buiten de stad te creëren van waaruit goederen worden gedistribueerd.”

Wat is eigenlijk de rol van de Vervoerregio?

“De Vervoerregio heeft een actieve rol op het gebied van het samenbrengen van partijen,  financiert projecten en neemt deel aan programma’s zoals het MRA programma Smart Mobility. Ook hebben we een voorbeeldfunctie voor de 15 gemeenten in ons gebied. Hoe je dat terugziet in de praktijk? Denk aan de concessieverleningen voor het Openbaar Vervoer waar Zero Emissie tegenwoordig een belangrijke eis is en die bijdragen aan het streven om in 2025 overwegend duurzaam OV aan te bieden.”

Verwacht je nog meer van dit soort deals in de toekomst te sluiten?

“Jazeker! Er is nu een Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens in de maak. Hier is nog veel milieuwinst te behalen. In deze deal wordt de te behalen CO2-reductie uitgewerkt voor in het uiteindelijke Klimaatakkoord. Er zijn dus nog genoeg ambities!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

3 september 2020 | 09:37

anoniem

vraagteken tussen de N en de Z moet natuurlijk een schuine streep/ duitse komma / slash zijn

3 september 2020 | 09:35

johan siemons

johan siemons is het geheel eens met trolly . de ijverige(?) meelezers van het corps voorlichters zou “advertenties” moeten kunnen weigeren . daar is ooit door de heer veerman alleen maar een voorlichtings/reactie panel mee bedoeld geweest . althans iemand heeft er in de geest van zijn heropnening van de bouw van de N?Z-lijn aan gewerkt .

3 september 2020 | 08:24

trolly

Deze site wordt met de dag triester. Ik was net gewend aan het idee dat wijnemenjemee van een informatief platform waar werd geprobeerd vragen van geïnteresseerden te beantwoorden veranderd is in een advertentiekrantje voor de vervoersregio, maar nu blijk je hier ook als garagebedrijf gratis te kunnen adverteren. Sneu.

22 augustus 2019 | 18:58

@Remko: Dat lijkt prachtig, maar gaat vooral over kleinere bestelwagens. Hoewel er vast aan gewerkt wordt, is er in het segment middelgrote bestelbussen (VW transporter, Ford Transit Custom, Opel Vivaro) bedroevend weinig “normaal” te koop. Over prijzen hebben we het dan nog niet, maar vooruit: fossiele brandstof is bepaald ook niet gratis.

22 augustus 2019 | 10:09

Remko

@trolly, als ik even google op elektrische busjes vind ik een hoop, bijvoorbeeld dit overzicht uit 2017: https://www.anwb.nl/zakelijk/nieuws/2017/juli/top10-elektrische-bestelautos-2017  

Inmiddels zullen er wellicht meer zijn.

Overigens komt erg veel vervuiling van bromfietsen en snorfietsen. Wat mij betreft worden die volgend jaar al verplicht elektrisch.

21 augustus 2019 | 22:08

@Gerard: Eens. Terwijl een groot deel van leveringen aan winkels, en wellicht bouwplaatsen mogelijk te vervangen is door transporten te combineren (eventueel met elektrische voertuigen) is er voor de categorieën die je noemt op dit moment geen alternatief.
De loodgieter die met het oog op deze plannen zijn busje wil vervangen door een elektrisch exemplaar heeft pech: dat is eenvoudigweg niet te koop.

21 augustus 2019 | 17:03

Gerard

5 jaar is wel een erg korte termijn. Wat te doen met de heimachines, de betonmixers en alle bouwverkeer. De afschrijving op dat soort voertuigen is veel meer dan 5 jaar. En ga niet vertellen dat zij ze dan 2e hands moeten verkopen. Dat is verplaatsen van ellende naar ontwikkelingslanden. En die Bulgaarse vrachtauto met lading voor in de stad? Overladen kost ook geld. Wie betaald dat? Een termijn van ten minste 10 à 15 jaar lijkt me meer reëel.