Afbeelding
donderdag 17 januari 2019

Vervoerregio geeft groen licht voor Vervoerplannen 2019 Zaanstreek-Waterland

Renske van Bers

Vandaag vond er weer een vergadering van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio plaats. Eén van de agendapunten was deze keer de goedkeuring van de Vervoerplannen 2019 voor Waterland en de Zaanstreek. Concessiebeheerder Herman Brüheim vertelt over de belangrijkste aanpassingen die er nu gemaakt zijn in het lijnennet.

Herman: “Zoals de meeste mensen weten, ziet het openbaar vervoer er anders uit sinds de komst van de Noord/Zuidlijn. Omdat de situatie gewijzigd is, hebben we nu gekeken wat dit betekent voor het busverkeer in Zaanstreek en in Waterland. Zo zullen vanaf 3 maart bijvoorbeeld de vertrektijden van een aantal lijnen worden aangepast, zodat er een betere aansluiting is op de Noord/Zuidlijn bij station Noord. Ook zullen een aantal bussen frequenter of juist minder vaak gaan rijden. Het is in ieder geval belangrijk voor de reiziger om te weten dat hun reistijden vanaf 3 maart er wellicht wat anders uitzien.”

Rugnummers

Herman vervolgt: “Je wil wat rugnummers? Nou, dat kan. Laten we beginnen in de Rijp. Hier zal bus 376 vanaf 3 maart één speciale ochtendrit maken, die afwijkt van de normale route. Deze bus zal dan rijden vanaf De Rijp, via Middenbeemster naar Overwhere en als eindbestemming Amsterdam Zuidoost hebben. Deze rit heeft de Rijp en Middenbeemster als extra halte, zodat scholieren vanuit hier naar school kunnen in Purmerend.”

R-net_broekinwaterland001

Vanaf 3 maart worden bijvoorbeeld de vertrektijden van een aantal lijnen aangepast, zodat er een betere aansluiting is op de Noord/Zuidlijn bij station Noord.

Purmerend

En hoe zit het met bus 301 die vanuit Purmerend naar de Buiksloterweg rijdt? Deze route wordt ook aangepast? Herman: “Klopt. Omdat veel mensen gebruikmaken van de Noord/Zuidlijn tussen de stations Noord en Noorderpark zit bus 301 – dit laatste stukje van zijn route – grotendeels leeg. Dit heeft als gevolg dat we hebben besloten om in de daluren de rit van de 301 niet bij Buiksloterweg te laten eindigen, maar bij station Noord. Daarnaast zullen in Purmerend zelf een aantal haltes verdwijnen van de bussen 309 en de 302, zodat deze ritten sneller verlopen. Welke haltes dat zijn, is eind februari te zien op de site van EBS. EBS zal hier zelf ook nog over communiceren richting de reiziger.”

Waterland en de Zaanstreek

Aha, en wat zijn de belangrijkste wijzigingen vanuit Waterland en de Zaanstreek? Herman: “Bus 611 die vanuit Marken vertrekt zal worden geïntegreerd in lijn 315. Dat is de belangrijkste aanpassing in gemeente Waterland. In de Zaanstreek tot slot, betreft de belangrijkste wijziging lijn 59. Deze zal in de daluren niet meer elk half uur rijden, maar één keer per uur. Wel zal de lijn ’s avonds langer doorrijden, op verzoek van de gemeente Zaanstad en de penitentiaire inrichting die zich langs de lijn bevindt. In plaats van rond 19.00 uur zal de lijn zijn laatste rit rijden rond 23.30 uur. Ook Connexxion zal de reizigers hierover nog gaan informeren.”

De wijzigingen gaan 3 maart in. Eind februari zullen de nieuwe dienstregelingen van EBS en Connexxion op hun site staan en op 9292.nl verwerkt zijn.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

5 februari 2019 | 10:53

Alain

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
O, dat is heel jammer, en ergens ook best beschamend. Sta je dan als Vervoerregio met je transparantie…

Bovendien vraag ik me dan nog af: tot hoe recent is de data dan op het moment van updaten? T/m de laatste maand? Of meerdere maanden (bijv een update in maart kijkt t/m december)?

5 februari 2019 | 13:49

Duco

@Alain
Ik snap je punt, maar helaas. De data die erbij komt, zal over meerdere maanden gaan en tot en met de maand dat het kan. Op dit moment is de gedachte tot en met januari 2019.

5 februari 2019 | 08:19

Alain

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Dat dashboard is qua concept natuurlijk helemaal geweldig. Het is alleen jammer dat de meest recente data inmiddels meer dan 4 maanden oud is (en – volgens de hinderlijk steeds in beeld verschijnende pop-up – ook nog eens onvolledig). Dat maakt het dashboard hooguit interessant als historisch document, maar niet geschikt voor actuelere analyses.

Zijn de redenen achter deze vertraging technisch van aard, of spelen er politieke complotten op de achtergrond?

5 februari 2019 | 10:48

Duco

@Alain
Helaas, geen spannend complot. Onze intentie is om de dashboard eens in de drie maanden te updaten. Helaas kost het invoeren / onderhoud meer tijd dan verwacht en zijn diegenen die zich hiermee bezig houden ook erg druk met andere werkzaamheden die nu iets meer prioriteit vragen.

4 februari 2019 | 12:57

Toer

@Arjen Berendse

Mijn ervaring met de 308 is anders, die zit in de ochtend- én middagspits echt goed vol, er moeten eigenlijk altijd wel mensen staan.

@Vervoerregio, zijn er statistieken per lijn (en dan zelfs per rit) beschikbaar? Ik kan mij voorstellen dat juist die statistieken worden gebruikt voor aanpassingen aan de dienstregeling.

5 februari 2019 | 00:04

Duco

@Toer en Arjen Berendse
Daar waar nodig passen doen de vervoerders aanpassingen. Dat kan gaan om frequenties, aansluitingen die beter kunnen, reisinformatie die nog niet helemaal klopt op bijvoorbeeld Google Maps, OV9292, enz.

Tegelijkertijd zitten we nog in een periode waar reizigers moeten wennen aan het nieuwe lijnennet. Dit zien we ook terug in de cijfers, waarbij bijvoorbeeld het aantal reizigers van de Noord/Zuidlijn sneller toeneemt dan je zou mogen verwachten op basis van de groei van het OV als geheel. Het kan goed zijn dat een reiziger nu overstapt op een bepaald punt dat eigenlijk niet het meest handige punt is, bijvoorbeeld omdat deze gewend is om hier altijd over te stappen. Wellicht kan de informatievoorziening beter of is dit een reden om een bepaalde campagne voor deze reizigers op te starten.

Een deel van de cijfers is terug te vinden in het OV-dashboard. De vervoerders en wij hebben veel meer cijfers, waarbij ze ook kunnen kijken naar een reis zelf. Vooraf aan de dienstregeling van december 2019 wordt een uitgebreidere analyse gedaan van het lijnennet door zowel de vervoerders als door ons. Dan hebben we een redelijke hoeveelheid data over een langere periode, zijn reizigers het nieuwe lijnennet redelijk gewend en we kunnen dan veel beter de relatie leggen van de data van het nieuwe lijnennet tussen de verschillende vervoerders.

4 februari 2019 | 11:02

Arjen Berendse

In de ochtend- avondspits zitten de bussen die doorrijden naar CS de 305 en de 306 vanuit Purmerend overvol en de lijnen naar metro Noord half leeg. Er bestaat een vastgesteld percentage van 30 % van de bussen die mogen doorrijden naar CS. EBS stelt dat zij zich hier aan moeten houden.

De huidige situatie is verre weg van klantvriendelijk

Wanneer wordt bovenstaande geëvalueerd en aangepast ten dienst van de reiziger?

18 januari 2019 | 22:28

johan siemons

@Eres…………./……..ik ben bang dat niet veel mensen het met u eens zullen zijn . tot nu toe zijn de wanden van het station ( wij praten toch over de perrons beneden hè / ) als heel mooi beoordeeld door veel mensen !

18 januari 2019 | 21:40

Eres

Ik erger me al een lange tijd aan de saaie muren op station vijzelgracht.

Vandaag werdt er een prachtig muurfoto van Johan Cruijfff onthult in de Johan Cruijff Arena. Ik zeg onmiddelijk een kopie maken en ophangen aan de perron muren bij station vijzelgracht. 

Ik weet zeker dat veel mensen het mooi zullen vinden

22 januari 2019 | 10:03

Renske van Bers

@eres, ik denk dat het budget voor de Noord/Zuidlijn nu wel even op is 🙂 Groet, Renske

18 januari 2019 | 17:28

Martijn Roos

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Het is inorde.

18 januari 2019 | 17:02

Cor Eeman

Is het niet mogelijk om bus 315 naar Marken een ander nr te geven b.v 310 dit zal veel meer duidelijkheid geven voor de touristen

22 januari 2019 | 10:05

Renske van Bers

@Cor, maar de bus is niet alleen voor de toeristen. Ik snap ook niet helmaal wat dan duidelijker wordt met een verandering van het nummer. Ik denk dat een aanpassing juist weer verwarring veroorzaakt bij de reguliere gebruikers. Groet, Renske

17 januari 2019 | 20:39

Alain

@Martijn Roos
Nou, inderdaad!

17 januari 2019 | 19:20

Martijn Roos

Graag de PDF documenten plaatsen.. Ik wordt hier zo moe van! Het is steeds weer het zelfde terug kerende probleem, dat niet direct na de DB besprekingen. De bij behoorende PDF documenten worden geplaatst. 

18 januari 2019 | 09:59

Renske van Bers

@Martijn en Alain, ik heb dit uitgezet en hoop dat het snel gebeurt! Groet, Renske