Afbeelding
vrijdag 7 december 2018

Vanaf morgen actuele vertrektijden op de Noord/Zuidlijn-stations

Renske van Bers

Ondanks de flitsende start, kampte de Noord/Zuidlijn toch nog met een in het oog springend euvel: op de stations werden niet de exacte vertrektijden van de metro’s getoond op de reisinformatieborden. Vanaf morgen wel, al houdt GVB een slag om de arm en benadrukt Henk Pieters, manager reizigerscommunicatie GVB, dat het nog niet om een definitieve oplossing gaat.

Henk: “Hoewel het tonen van de actuele reisinformatie een verbetering is ten opzichte van wat we tot nu toe konden weergeven op de borden, gaat het om een tijdelijke oplossing. De informatie is nog niet 100% accuraat; in ongeveer 9 op de 10 gevallen klopt het, maar het is mogelijk dat er toch kleine afwijkingen zijn. Als de nauwkeurigheid te veel terugloopt, is er de mogelijkheid om weer terug te schakelen naar het oude systeem waarin we melden dat de metro overdag om de 6 minuten rijdt. Het moet natuurlijk wel een verbetering zijn voor onze reizigers.”

m52_europaplein002

Het was niet dat er helemaal geen reisinfo op de borden stond. Afgelopen maanden kon je namelijk wel lezen dat metro 52 om de 6 minuten rijdt. Ook als een verstoring was, werd dit gemeld, maar steeds zonder exacte tijdaanduiding.

Hoe dan?

Hoe het kan, dat het systeem achter de reizigersinfo (DRIS) het nog niet goed doet, legde Thijs van Steen van Metro en Tram al eerder op deze site uit. Thijs: “Om actuele tijden aan de reiziger door te geven, moet de info uit de metro-besturingssoftware doorgegeven worden aan de borden, omroepberichten en apps. Daarvoor is een ‘vertaling’ nodig van de data, zodat deze voor alle media van reizigersinformatie geschikt is. En daar, op het raakvlak tussen de in- en output van de actuele reizigersinformatie, ging het niet goed. Vooral in de gevallen waarbij de normale dienstregeling verstoord werd en er bijgestuurd moest worden, raakte het systeem in de war. Dan maakte de besturingssoftware allerlei herberekeningen, die niet goed doorkwamen bij één of meerdere media.”

Meer tijd

Het mag dus duidelijk zijn; er zit een ingewikkelde techniek achter de reizigersinfo. Henk: “Voor een definitieve oplossing hebben we daarom ook echt meer tijd nodig. Dat we toch morgen met het systeem starten, doen we vooral om het ongemak voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Bij station Noord bijvoorbeeld, wisten reizigers vaak niet goed welke van de twee gereedstaande metro’s als eerste zou vertrekken. Doordat de borden nu de vertrektijd tonen, zijn de omroepberichten niet meer nodig en kun je gewoon zien welke metro je moet nemen. Maar, zoals gezegd: we zijn er nog niet. Samen met de gemeente en de leverancier blijven we werken aan de kwaliteit van de reisinformatie. We komen er op terug wanneer we verder zijn.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 december 2018 | 14:14

j.siemons

@j.siemons carla , het moet natuurlijk metrohalte vijzelgracht zijn . en er zijn dan 3 trams op de hoek die je verder nemen . maar….waarom kijk je niet even bij 9292 op internet ? dan zie je het net zo makkelijk .

22 december 2018 | 12:59

j.siemons

@Carla Stumpers neem metro 52 naar halte vijzelstraat en loop 5 minuten naar leidseplein e.o. of wacht – na uitstappen – op de tram die je na twee haltes aflevert op het leidseplein .

22 december 2018 | 11:42

Carla Stumpers

Kan ik van Amsterdam Centraal Station met de Metro naar de la Mar in de Marnixstraat?

14 december 2018 | 19:10

toemie

@n-evo ja klopt, we kunnen vaaak heel veel leren van Londen simpele dingen zoals M51 (Tijd) (uitgevallen) (reden) dat komt snel voorbij makkelijk te lezen en snel op te vatten. Zou zelfs nog kunnen op de oostlijn als het goed is. ook vertaald!

12 december 2018 | 16:15

n-evo

@Explorer GVB moet eens wat professionele copywriters in dienst nemen die goede standaardteksten schrijven. Nu wordt er maar wat gedaan door een willekeurige medewerker heb ik het idee. Ook is het Engels vaak krom of geen standaardtaal. Zoiets als “Run canceled…” is vrij apart binnen de context waar GVB het voor gebruikt.

12 december 2018 | 11:28

Roderik

Enige echte kleine kinderziekte is nu verholpen dus.

12 december 2018 | 09:00

j.siemons

@Aron toch leuk dat sommige volgers ( bij -voorbeeld ene aron ) andere volgers helpt om de weg te vinden op internet met al de services die er maar op internet te vinden zijn . alleen…die andere – slaperige zoeker – moet wel wat scherper worden na deze ww-achtige hulp . een lekke band is kennelijk eenvoudiger 🙂

12 december 2018 | 02:01

Explorer

Fijn dat de schermen gaan werken, ben sowieso blij met deze schermen! Wat ik alleen wel storend vind is de informatie bij rituitval, zoals regelmatig op de M51 gebeurt. Dan scrollt op de onderste regel zoiets voorbij: 

‘Attentie – rituitval M51 – check GVB.nl voor tijden’

Nee. Je hebt nu zo’n mooi scherm waarop je alles kunt tonen, geef dan ook de informatie die de reiziger nodig heeft. Nu moet je alsnog zelf op je mobiel zoek gaan naar een website en iets van tijden. Zo van ‘er is een rit uitgevallen maar verder zoek je het zelf maar uit’. Zou het niet veel beter zijn om die rit in lichtgrijze tekst weer te geven, alternerend met ‘rit vervalt’?

12 december 2018 | 01:38

Aron

Het is niet dat het een publiek geheim is of zo.

https://maps.gvb.nl/nl/lijnen/52/dienstregeling

11 december 2018 | 23:15

Pierre

Waarom kan ik nergens vinden hoe laat de 1e metro rijdt op de verschillende stations. Zelfde geldt voor de laatste rit. En wat zijn die tijden dan?

10 december 2018 | 15:39

n-evo

Vraagje: waarom is volgens de displays een M5 op de M52 langer dan een M5 op de M50?

M50: /_|_|/_|_|/_|_|

M52: /_|_|/_|_|/_|_|/_|_|

11 december 2018 | 10:20

Duco

@n-evo
Geen idee en het was mij nog nooit opgevallen. Ik ga op zoek naar het antwoord.

8 december 2018 | 16:10

Rob

@Wieger Tijdens de testperiode met de testreizigers, werkte het systeem gewoon op de displays, met actuele vertrektijd EN blauwe lijnkleur.

8 december 2018 | 10:19

Wieger

Wordt dan ook meteen het lijnnummer M52 in blauw getoond op de borden?

Het valt me namelijk op dat het lijnnummer nog steeds in zwart op wit wordt getoond. Ook op borden waarop M52 in combinatie met de andere lijnen wordt getoond. De andere lijnen zijn daar keurig in kleur, maar M52 niet.

Het is misschien een pietluttig detail, maar toch… zou wel wat netter staan!

8 december 2018 | 11:24

Renske van Bers

Dat weet ik niet, vraag ik voor je na!

7 december 2018 | 21:57

Leo

Even voor de duidelijkheid, ook deze voorlopige oplossing gaat om een “afteltijd”, toch? Niet meer van de flauwekul als “vertrek 18:06” maar, veel logischer, gewoon “4 minuten”.

8 december 2018 | 11:26

Renske van Bers

@Leo, klopt!

7 december 2018 | 14:38

Niek Kaspers

Maar één ding snap ik toch niet. Bij de Oostlijn naar Zuidoost gaat het toch ook goed? Dat is bestaande techniek. Kon dit niet op dezelfde manier geïmplementeerd worden bij de Noord Zuidlijn?

Hoor graag het antwoord op deze vraag.

8 december 2018 | 11:28

Renske van Bers

@ Nico, dat is juist, maar bij de Oostlijn gaat het volgens mij om een ander systeem. Ik vraag het na! Groet en fijn weekend! Renske

7 december 2018 | 12:43

Frank

Gewoon nog even een algemene uiting van blijdschap hier…

Ik heb de bouw vanaf het begin gevolgd. Ik ben bij boor Molly geweest voordat ze begon te draaien vanuit de startschacht nabij de RAI. Ik heb menig open dag bezocht en alle tunnels bewandeld die ooit eens te bewandelen waren.

Ik kon niet wachten tot het juli was en de metro zou gaan rijden. Afijn. Uiteindelijk reed de metro en heb ik pas begin november mijn eerste ritje gemaakt 🙂

Vorige week was ik in de stad (Spui) en bedacht me dat ik eigenlijk wel om 17.00 uur thuis moest zijn. Ik keek op mijn telefoon en het was 16.21 uur. Ik liep naar station Rokin alwaar er net een metro aangereden kwam. Ik stapte in en vertrok naar Station Zuid. Vanaf daar is het nog een 5 minuten lopen naar mijn huis. Eenmaal bij de voordeur keek ik toevallig weer hoe laat het was: 16.42 uur

Dus vanaf ‘bedenken dat je naar huis gaat’ tot ‘thuis’ in 21 minuten. Wat een luxe!

En wat is station Rokin mooi geworden zeg. Een pareltje in de stad.

Eigenlijk is alleen Station Europaplein een beetje treurig geworden qua ‘kunst’.

7 december 2018 | 13:45

Renske van Bers

@Frank, wat leuk om te horen! Groet, Renske

7 december 2018 | 12:26

Nonnie

Het gaat dus alleen om de DRIS’en? Dus geen apps?

7 december 2018 | 12:29

Renske van Bers

@Nonnie, ja, klopt! Groet, Renske

7 december 2018 | 12:19

Alain

Heeft dit euvel een relatie met de problemen van het S&C-systeem? Hoe staat het daar eigenlijk mee qua uitrol op de rest van het net?

Wil je dit bericht delen?