Afbeelding
donderdag 7 maart 2019

Update lijn 55

Renske van Bers

Afgelopen maandag schreven we over de stroeve start van lijn 55. Het goede nieuws: na die moeizaam verlopen ochtendspits, ging het de daaropvolgende middag en de dagen daarna een stuk beter.

GVB meldt dat buslijn 55 en tramlijn 5 grotendeels op tijd reden en hoewel het op momenten druk was, konden de meeste reizigers zonder problemen meereizen. De wegwerkzaamheden maken wel dat er soms moet worden omgereden en ritten daardoor langer duren dan gepland.

Maatregelen

Na de ochtendspits van maandag is er direct contact geweest tussen GVB, de gemeentes Amstelveen en Amsterdam en de Vervoerregio om te bespreken op welke wijze de belangrijkste obstakels weggenomen konden worden. Dit heeft er onder andere toe geleid dat er nu een wegsleepregeling van kracht is bij de bufferzone rondom station Zuid. Dit voorkomt dat automobilisten hun auto hier tijdelijk parkeren, omdat dit maandag onder meer tot de opstoppingen leidde. Daarnaast stemmen wij met de projectorganisatie Zuidas af, welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de doorstroming van de bussen bij de Strawinskylaan te verbeteren.

amstelveenlijn_mei15073

Bus 55 is ingezet, omdat metrolijn 51 niet meer in Amstelveen rijdt. Deze wordt vervangen door een hoogwaardige tramverbinding waar nu aan gewerkt wordt.

Best haalbare alternatief

Vooral GVB ontving de afgelopen week meermaals de vraag of het überhaupt wel mogelijk is om een metrolijn tijdelijk te vervangen door een buslijn (55). Het is in iedere geval zeker waar dat er in een metro veel meer reizigers passen dan in een gelede bus. Daarom rijdt lijn 55 tijdens de spits om de ca. 8 minuten om zoveel mogelijk reizigers toch een plaats te kunnen bieden. Ideaal is dit niet, maar het is wel het best haalbare alternatief boven de metro.

Meer info over de komende werkzaamheden aan de ombouw van de Amstelveenlijn die mogelijk impact kunnen hebben op de dienstregeling van bus 55 vind je hier.