Afbeelding
woensdag 27 februari 2019

Top 5 vragen over tijdelijk OV in Amstelveen vanaf 3 maart

Renske van Bers

Nog even en het is zover: van zaterdag 2 op zondag 3 maart rijdt lijn 51 zijn laatste ritten in Amstelveen en Buitenveldert. Daarna breekst er een periode aan waarin je anders moet reizen dan je gewend bent. Vandaag hebben we de top 5 van meest gestelde vragen verzameld en hopelijk kunnen we je met de antwoorden op weg helpen.

Tekst Wendy van der Meulen

Hoe kom ik vanuit Westwijk in het centrum van Amsterdam?

De reis hangt af van waar je precies woont in Westwijk en wat voor jou dan het beste reisadvies is. We adviseren om je reis te plannen via www.9292.nl. Twee reisvoorbeelden die we via OV9292 krijgen bij vertrek op 4 maart rond 8.00 uur bij de huidige halte Westwijk vind je hieronder.

Optie 1

  • 7.58 uur: 8 minuten lopen van halte Westwijk naar bushalte Burgemeester
    Wiegelweg voor bus 242
  • 8.06 uur: vertrek van bus 242 richting station Zuid
  • 8.42 uur: aankomst op bushalte station Zuid, 4 minuten lopen naar metro 52 in het station
  • 8.47 uur: vertrek metro 52 richting Noord
  • 8.57 uur: aankomst op metrostation Amsterdam CS
amstelveenlijn_mei15073

Anders dan bij de overige metro’s rijdt sneltram 51 op twee systemen waar hij tussen wisselt en wat voor problemen zorgde.

Optie 2

  • 7.58 uur: 8 minuten lopen van halte Westwijk naar bushalte Burgemeester Wiegelweg voor bus 242
  • 8.06 uur: vertrek van bus 242 richting station Zuid
  • 8.28 uur: aankomst Kalfjeslaan
  • 8.29 uur: vertrek van bus 357 richting Elandsgracht
  • 8. 33 uur: aankomst op busstation Amstelveenseweg, 3 minuten lopen naar metrostation Amstelveenseweg
  • 8.37 uur: vertrek metro 51 richting Amsterdam CS
  • 8.54 uur: aankomst op metrostation Amsterdam CS

Ter vergelijking: fietsen van halte Westwijk naar bus 55-halte bij de Sacharovlaan (op het industrieterrein Legmeer) duurt 4 minuten. Reizen met bus 55 naar station Zuid en metro 52 naar Amsterdam CS kost je 47 minuten (inclusief de wandeling vanaf Strawinskylaan naar het perron in het station).

amstelveenlijn_mei15029 (1)

Van zaterdag 2 op zondag 3 maart rijdt lijn 51 zijn laatste ritten in Amstelveen en Buitenveldert.

Hoe reis ik vanaf 3 maart vanuit Amstelveen naar de Stopera?

Het antwoord hangt natuurlijk weer af van waar je precies woont in Amstelveen en wat voor jou dan het beste reisadvies is. We adviseren wederom om je reis te plannen via www.9292.nl. Van belang om te weten is, dat er vanaf 3 maart nog steeds een lijn 51 bestaat. Dit is dan een metro die rijdt tussen CS – Zuid – Isolatorweg (en vice versa) en die ook stopt op het Waterlooplein, de halte waar je uitstapt voor de Stopera. Vanuit Amstelveen reis je dan bijvoorbeeld met bus 55 naar Station Zuid waar je vervolgens metro 51 richting Amsterdam CS pakt.

Waar komen de haltes van de tijdelijke bus 55 en 45?

De routes van bus 55 en 45 vind je hier bij documenten. Ook zie je hier de haltes van bus 55 en de looproutekaartjes van de huidige lijn 51 haltes naar de vervangende bus 55 haltes. Deze bushaltes liggen niet allemaal even dicht bij de lijn-51-haltes. De bushalte van De Boelelaan/VU ligt wel vlak naast de huidige tramhalte. De bushaltes van bus 45 (die af en toe tram 5 vervangt) liggen grotendeels nabij de tramhaltes. Daar zijn nog geen looproutekaartjes van.

In het filmpje hieronder kun je alvast in versneld tempo de route van bus 55 volgen.

Hoe vaak gaat de vervangende bus 55 rijden?

Via deze link kun je onderaan de pagina de frequentietabel bekijken van bus 55. In de ochtendspits rijdt er elke 5 minuten een bus. Buiten de spits varieert dit tot maximaal elke 15 minuten een bus. De dienstregeling staat ook op www.9292.nl.

Wat wordt de capaciteit van bus 55? Wordt het niet overvol in tram 5 en bus 55?

Er zal regulier GVB-materieel worden ingezet, te weten 18 meter lange gelede bussen met een lage vloer en rolstoelplank. De capaciteit van deze bussen is maximaal 104 personen. De frequentie van tram 5 gaat omhoog naar maximaal 12 keer per uur in de ochtendspits. Dan nog zal het inderdaad druk zijn op bepaalde tijden, GVB zal de situatie goed monitoren.

Staat je vraag er niet bij? Dan kun je het beste contact opnemen met GVB Klantenservice.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

4 maart 2019 | 16:46

Eduard

We hollen van het ene drama, een niet-functionerende sneltram 51, naar het volgende nog grotere drama, het kennelijke onvermogen van het GVB om in te spelen op de alleszins te verwachten vervoervraag. Het GVB zal de situatie goed ‘beeldschermen’, wat een immens probleem zal geven bij de overduidelijk en bij herhaling aan het licht getreden incompetentie van het GVB. Het is zinloos om vragen te stellen, want het propaganda-apparaat van noch het GVB noch de Vervoerregio Amsterdam is ook maar in de verste verte in staat om een begin van een antwoord te verzinnen. Tot het eind van 2020 mag de reiziger het helemaal zelf uitzoeken. 

28 februari 2019 | 22:43

stanley brul

Tja…maar het transformeren kan toch niet HET probleem zijn. In Rotterdam doen ze het al 30 jaar en volgens mij blijft het zo….na Capelsebrug gaat het richting prins Alexander polder met de wijken Ommoord en Zevenkamp met bovenleiding en ook richting Den Haag gaat het zo. De sprinters van de NS hebben een uitschuifbare treeplank die ook al meer dan 10 jaar werkt. Kortom met de moderne techniek zijn er andere systemen die ook al ombouwend best aardig werken?!!

28 februari 2019 | 23:55

Duco

@stanley brul
Het is een flinke optelsom van factoren. De sneltram (lijn A en B) neigt technisch gezien meer op een metro, terwijl deze in Amsterdam in alles gezien overschakelt naar een tram tot en met een trambel aan toe. In Rotterdam blijft de voltage gelijk, wordt er gebruikt van een metrotreinbeveiliging en zijn er geen klaptredes. Daarnaast is er geen mix tussen het tram- en metronet. De enige plek in Nederland waar ook twee systemen met elkaar vervlochten zijn, is de Randstadrail, maar ook daar is men niet even gelukkig mee.

28 februari 2019 | 07:42

Rob

@stanley brul Het stadtbahn systeem in Keulen is prima, daar kan Amaterdam nog een heleboel van leren.

28 februari 2019 | 07:20

Rob

@stanley brul Lijn 242 is een slecht voorbeeld, want op de momenten dat ie rijdt (inderdaad in de spits) is er een halfuur dienst van toepassing. Ze hadden beter lijn 347/348 als voorbeeld kunnen nemen.

28 februari 2019 | 20:28

Duco

@Remko
Off-topic bij dit artikel, maar ik snap dat je deze hier plaatst. We gaan dit onderwerp weer op de agenda zetten.

27 februari 2019 | 18:30

stanley brul

Ok in de praktijk dus ongeveer 10-20 minuten langer en extra lichaamsbeweging :). Overigens is 242 een spitslijn neem ik aan. 

Het zal beter worden maar na een bezoek afgelopen week aan Keulen blijf ik me afvragen of de combinatie sneltram metro niet had kunnen blijven (natuurlijk met een goede aansluiting bij station Zuid). Het werkt daar in ieder geval. Zie:

https://www.bezoekkeulen.nl/de-stadtbahn-u-bahn-van-keulen/

28 februari 2019 | 21:38

Duco

@stanley brul
In Keulen hebben ze hun netwerk in 2006 opgedeeld in twee subnetwerken. De ene bestaand uit hoge voertuigen – lijken sterk op onze sneltram – die ook lage haltes aankunnen en het andere netwerk voor lagevloertrams. De overlap fysieke overlap tussen de twee netwerken is heel beperkt. Ze gebruiken overal hetzelfde voltage, overal met bovenleiding en dezelfde breedte. Hierdoor hoeven de sneltrams in Keulen zichzelf niet te transformeren zoals in Amsterdam. De situatie is dus compleet anders dan in Amsterdam.

27 februari 2019 | 17:12

Waterlander

@Bernd

Als de reis via Google maps opvraagt krijg je lijn 55 te zien als één van de alternatieven.

27 februari 2019 | 15:48

Bernd

De dienstregeling van lijn 45 is nog nergens te vinden, terwijl die volgens de werkzaamheden ook al in het weekend van 9 en 10 maart zou moeten rijden. Als ik nu een reis in dat weekend plan (welke reisplanner dan ook) krijg ik nog steeds lijn 5 te zien. Wanneer komt de dienstregeling van lijn 45 online?

27 februari 2019 | 15:33

n-evo

Waar komt het extra materieel vandaan voor de 55? Tijdelijk geleend van andere vervoerders of gaat het ten koste van 18-meter bussen op andere lijnen? 

Wil je dit bericht delen?