Afbeelding
woensdag 23 januari 2019

Testen automatisch rijden met de auto in volle gang

Renske van Bers

Waarschijnlijk wist je dit niet, maar onlangs was de N205 een week lang het testdomein van auto’s die beschikken over het zogenoemde CACC-systeem. Deze afkorting staat voor Cooperative Adaptive Cruise Control. Waarom deze manier van rijden de toekomst heeft, vertelt projectleider John Steendijk vanuit de provincie Noord-Holland en het programma Smart Mobility.

“Voordat ik meteen overga op de toekomst, is het handig als ik eerst uitleg waar Cooperative Adaptive Cruise eigenlijk voor staat en waarin deze manier van rijden afwijkt van de normale cruise control”, zegt John. “Met de normale cruise control is iedereen wel bekend. De afgelopen jaren kwamen er vervolgens auto’s op de markt die beschikken over Adaptive Cruise Control. Auto’s die over deze techniek beschikken, kunnen de auto voor zich in gaten houden en remmen daardoor automatisch af als de voorganger dat ook doet. Bij de techniek die we nu getest hebben is Cooperative toegevoegd, wat inhoudt dat meerdere auto’s met elkaar kunnen communiceren en daardoor veel sneller op elkaar kunnen reageren.”

Treintje CACC autos

Een team van TNO testte de CACC-techniek in een treintje van 7 auto’s. De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio zijn in het kader van het programma ‘Smart Mobility’ als partner bij deze testen betrokken omdat de techniek veel invloed zou kunnen hebben op het toekomstige gebruik en inrichting van de wegen.

CACC vs. ACC

John vervolgt: “Wat het voordeel is van CACC ten opzichte van ACC? Toevallig heb ik laatst in ieder geval zelf het nadeel van ACC ondervonden, toen ik met een auto die over deze techniek beschikt maar Italië reed. Omdat de Adaptive Cruise Control eigenlijk alleen anticipeert op het gedrag van de auto die voor je rijdt, reageert het systeem vrij langzaam. In ieder geval langzamer dan dat je zelf zou reageren, omdat je als bestuurder verder vooruitkijkt. Ik vond ook dat de auto hierdoor soms vrij abrupt afremde, wat niet direct een veilig gevoel geeft. Ik wilde het in het kader van mijn werk natuurlijk wel even uitproberen, maar ik vond het niet heel prettig rijden eerlijk gezegd. Met de toevoeging van de Cooperative-techniek lijkt dit probleem te zijn opgelost.”

Geleidelijk, vanzelf en veilig

Oja, hoe dan? John: “Zoals ik al zei zorgt deze nieuwe techniek ervoor dat alle auto’s met elkaar communiceren wanneer ze versnellen of afremmen. Hierdoor kan de auto erachter meteen reageren. Het effect is dat de auto dus al begint met afremmen als dat 5 auto’s daarvoor ook gebeurt. Hierdoor kun je niet alleen op een veilige manier dichter op elkaar rijden, het zorgt ook voor een soepele rit vanwege een geleidelijke remming of optrek. Zodoende hoef je dus als bestuurder voor het merendeel alleen nog maar te sturen, waarbij het afremmen en gasgeven geleidelijk, vanzelf en veilig verloopt. Vereiste is alleen wel dat de auto’s voor je over de CACC-techniek beschikken: een auto met de CACC-techniek kan niet anticiperen op het rijgedrag van een auto zonder deze techniek.”

Treintje CACC bij VRI

Ook de communicatie tussen de techniek van CACC-auto’s en de ‘slimme verkeerslichten’ werd getest en verliep goed.

Treintje van 7 auto’s

Om te testen hoe het CACC-systeem werkt en hoe auto’s op elkaar reageren – met en zonder de CACC-techniek – is daarom in een treintje gereden. John: “Een team van TNO – waar deze techniek onder meer ontwikkeld werd – reed in een optocht van 7 auto’s een week lang over de N205, tussen het reguliere verkeer. Best bijzonder, omdat dit meteen de allereerste keer ooit was, dat deze manier van rijden in de praktijk werd getest. Dit ging ook niet zomaar, eerst moesten we goedkeuring voor de testen krijgen van RDW. Bovendien was het team van TNO speciaal opgeleid voor deze testen, zodat ze meteen zouden kunnen ingrijpen, indien de CACC-techniek het zou laten afweten.”

Slimme verkeerslichten

Maar dat is niet gebeurd, toch? John: “Nee, het ging heel goed! De software van de auto’s reageerde prima op elkaar en ook het invoegen van normale auto’s in een treintje CACC-auto’s verliep soepel. En, wat ook bijzonder is, de CACC-techniek kan communiceren met de slimme verkeerslichten die we op deze weg geïnstalleerd hebben. Hierdoor registreert een verkeerslicht wanneer er een trein auto’s aankomt en hoelang er groen licht gegeven moet worden voor een goede doorstroom. Je kunt je misschien voorstellen hoe deze efficiënte manier van rijden zowel de veiligheid bevordert als een tijdwinst oplevert, wat uiteindelijk kan leiden tot minder files als alle auto’s in Nederland voorzien worden van de CACC-techniek.”

CACC bij VRI

Auto's met CACC staan met elkaar en met slimme stoplichten in verbinding door middel van Wifi.

Vooruitlopen

Dat klinkt hartstikke goed! Dus volgend jaar worden er alleen nog maar CACC-auto’s op de markt aangeboden? John: “Nu ga je wel heel snel, haha. Bovendien is dat ook niet onze taak, maar de taak van fabrikanten. Wel zijn we vooralsnog heel positief over de techniek, maar moet er ook nog veel getest worden. En voordat iedereen over een CACC-auto beschikt, zijn we wel wat jaren verder. Maar het begin is er en persoonlijk vind ik het extra mooi dat de eerste praktijktesten in Nederland hebben plaatsgevonden en we dus wel kunnen zeggen dat we hiermee op de rest van de wereld vooruitlopen.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 januari 2019 | 18:32

Herman

Ik dacht altijd dat KAK-auto’s op biodiesel reden.

Wil je dit bericht delen?