Afbeelding
donderdag 18 april 2019

Testen 15G tram: van simpel naar steeds moeilijker

Renske van Bers

Nog even en de eerste 15G tram komt aan in de Hoofdwerkplaats Railmaterieel (HWR) van GVB in Diemen. Zodra de tram van de dieplader komt, gaat een nieuwe projectfase in: het uitgebreid testen van het voertuig. Sjir Boesten, testmanager 15G bij GVB, licht in een notendop de verschillende testscenario’s toe. Zijn credo: simpel beginnen en het steeds moeilijker maken.

Tekst Nathalie Grotenhuis/OverGVB.nl

“Laten we voor het gemak de testfases in drie partjes opsplitsen”, zegt Sjir. “De fase op ons terrein in Diemen, de fase dat we de 15G tram testen op het netwerk zonder andere trams, en tot slot de fase dat we de 15G testen tussen onze andere trams op het netwerk. We beginnen simpel en per fase maken we alles steeds een stukje moeilijker. Met telkens een stukje meer risico. Dat doen we gecontroleerd en gestructureerd. Uiteindelijk met als doel dat we reizigers mogen vervoeren met deze tram. Dat kan overigens pas zodra de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam ons een indienststellingsvergunning verleent. Het voertuig moet dan ook voldoen aan de wettelijke toelatingseisen (Wet Lokaalspoor).”

Zorgvuldig proces

Sjir vervolgt: “Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is nauw betrokken bij deze testfase. Net zoals bijvoorbeeld veiligheidsadviseurs van de gemeente. Het is een  zorgvuldig proces waar allerlei regels achter zitten en waar veiligheid voorop staat. En die vormen voor mij als testmanager het uitgangspunt. Tijdens alle testen, die overigens volledig beschreven staan, krijg ik hulp van allerlei collega’s. Denk aan traminstructeurs, onze technische collega’s van GVB Railmaterieel en het 15G project zelf, onze verkeersleiders maar ook bijvoorbeeld de techneuten van fabrikant CAF.”

20190416_191134

De 15G is nu op transport naar Nederland.

Verder testen

Sjir: “In de fabriek in Spanje zijn de nodige statische en dynamische testen al gedaan. Hier in Nederland pakken we dat verder op. Zodra de tram gelost is, gaat hij bij onze werkplaats naar binnen en checken we eerst of er geen transportschade is en of alles het weer doet. Denk aan verlichting, techniek, spanning erop, een paar meters vooruit en achteruit rijden, enzovoort. Al snel gaan we met de tram buiten de werkplaats rijden, maar nog wel binnen de hekken van ons terrein. Daar ligt een eigen spoorring  waarop we rustig – zonder andere trams of weggebruiker – allerlei belangrijke tests kunnen uitvoeren. Dat varieert van de aansturing van de wissels tot aan het volledig uittesten van de mobilofoon. En we testen of de tram koppelbaar is aan een andere tram, en aan het bergingsvoertuig dat gebruikt wordt om defecte trams te verplaatsen. Hier checken we ook of de tram goed rijdt en remt tot 50 km/u; dus of hij stilstaat binnen het vastgestelde aantal meters.”

3H0B1639

On the road.

Hersporing

Sjir vervolgt: “Ook testen we een ontsporing van de tram, waarbij de wielen uit het spoor raken en vervolgens de hersporing; hoe brengen we de tram weer veilig in het spoor. Heel belangrijk in deze fase zijn ook onze instructies aan de Brandweer. Kloppen deze volledig? We instrueren de Brandweer hoe te handelen bij een incident met dit nieuwe type tram. Zij moeten onder meer exact weten hoe de deuren opengaan, hoe de tram ontruimd moet worden, hoe de stroomafnemer naar beneden gaat en hoe ze de tram moeten heffen. Ook onze eigen mensen worden voor alle bovenstaande zaken opgeleid. En als alle testen goed verlopen en de tussentijdse rapportages zijn opgesteld, zijn we klaar voor de volgende stap.”

Sjir Boesten, testmanager GVB bij spoor op HWR in Diemen

Sjir Boesten, testmanager GVB bij het spoor op HWR in Diemen.

Nachtelijke uren

Sjir: “Na een week of drie, vier is dan het moment aangebroken dat we met de nieuwe tram het werkplaatsterrein afgaan, het Amsterdamse tramnetwerk op. We rijden dan alleen in de nachtelijke uren, dus als er geen andere trams rijden. We gaan dan op pad zonder passagiers, hoewel we tijdens deze fase wel af en toe met gewicht gaan rijden om het gewicht van reizigers na te bootsen. Vanwege alle veiligheidseisen wordt dit gedaan met zand of water. De eerste week berijden we ons volledige tramnetwerk. Op elke stukje spoor moeten we honderd procent zeker weten dat we overal vrije ruimte hebben en nergens iets raken. Dat wordt het ‘profiel van vrije ruimte’ genoemd. Ook testen we met een Combino tram of beide trams samen door de bocht kunnen zonder elkaar te raken. Op papier past dit natuurlijk allemaal, maar we moeten het zéker weten. Dit is ook de fase dat de tram voor het eerst harder dan 50 km/u rijdt. Tijdens een aantal testen rijdt de tram een kilometer met een snelheid van 70 km/u. Zo kunnen we ook weer de remproeven doen. Dat vind ik altijd een indrukwekkend onderdeel. We testen de remming, met en zonder belading, op een droog maar ook op een nat, glad spoor. Ook gaan we na hoeveel geluid de tram maakt. Alle testen die we doen, zijn wettelijk vastgelegd.”

1500 kilometer

“Zodra ook deze fase klaar is en alles er goed uitziet, gaat de laatste testfase in”, vertelt Sjir.  “Dan rijden we met de tram tussen ons normale tramverkeer in. Nog steeds zonder reizigers. De tram moet dan bijvoorbeeld 1500 kilometer afleggen zonder storingen. Na een week of twee ronden we af. Dan maken we ons dossier compleet en leveren we alle bewijsstukken aan. We vragen dan als het ware of we met dit voertuig reizigers mogen vervoeren. Als alle betrokken instanties aangeven dat zij ervan overtuigd zijn dat deze tram veilig kan rijden, dan volgt het indienstellingsbesluit en mogen we de tram in gebruik nemen om reizigers te vervoeren.”

20190416-15G tram verlichting voorzijde

De 15G tram verlichting aan de voorzijde.

Speciale klimaatkamer

“Alleen de eerste 15G tram én de opvolgende vijf trams krijgen deze verzwaarde beproevingen, de zogenoemde type-beproevingen,” legt Sjir uit. “De trams die daarna komen, 7 tot en met 63, worden onderworpen aan de routine-beproeving. Dat is een vast programma dat zo’n twee weken duurt. Die testen doen we overdag, en tussen onze normale dienstregeling door. Leuke wetenswaardigheid: een van de eerste 6 trams gaat ook naar een speciale klimaatkamer in Duitsland. Onder extreme hitte en koude testen we daar de koel- en verwarmingsinstallatie. Leuk om daar in een vervolg-update ook aandacht aan te besteden.”

Haarlemmerolie

Sjir: “Samen met alle betrokken collega’s hebben we hier jaren naartoe gewerkt. Daarom voel ik me soms ook meer de Haarlemmerolie van de organisatie dan een testmanager. Het is leuk om alles af te stemmen met iedereen. En alles komt straks samen en moet zich bewijzen. Daar verheug ik me op. Het is gaaf om later te kunnen zeggen dat ik daar onderdeel van uitmaakte!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 april 2019 | 21:34

Jan.Meeuwenberg.

@foxy:  Hoe weet je zeker dat hij in de hogere sferen is aangekomen, heeft hij een kaartje gestuurd, of een ander soort bericht? ha,ha.

26 april 2019 | 11:44

Ge Dubbelman

De eerste 15G tram is aangekomen de werkplaats van het GVB:

https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/albums/72157677926231417

Met vriendelijke groet, Gé

26 april 2019 | 10:37

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam…goh . heeft een brokje van één van de sociale media ( twitter dus ) toch toegang gekregen tot mijn afgegrendelde gebied .wordt opa ineens modern !

26 april 2019 | 22:14

Duco

@johan siemons
Haha. Leuk om te horen! Je bent nooit te oud om te leren of ergens open voor te staan. 🙂

26 april 2019 | 10:27

foxy

Ik was vergeten Duco nog de groeten te doen.. !   Ik dacht dat jullie allemaal al heel ergens anders werkten…Had in geen maanden naar de site gekeken.  

Het leven alhier in het groen is veel te leuk.

26 april 2019 | 22:13

Duco

@foxy
Het is je je vergeven na al die maanden genieten van het groen. 🙂

26 april 2019 | 10:24

foxy

@Jan.Meeuwenberg.  Rustig, rustig Jan.  Mijn oom is nu in hogere sferen.. daar moet je hem niet storen..

26 april 2019 | 10:22

foxy

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Ook jij gegroet, he !  

26 april 2019 | 10:21

foxy

@Rob  En onderzoeken hebben de neiging om ergens in een la te verdwijnen.

Wij klagen wel erg veel.. maar Hollanders en zeker Amsterdammers zijn geen revolutionairen. Echt in opstand komen wij eens in de 300 jaar…

26 april 2019 | 08:45

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: mooie foto’s! En natuurlijk was Martijn Roos er ook bij!

26 april 2019 | 08:00

Rob

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam, wat is eigenlijk het wagennummer van deze eerste 15G, meer algemeen: welke wagennummers krijgt deze serie?

25 april 2019 | 21:12

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam:

Leuk, Duco!

26 april 2019 | 04:06

Duco

@Han Schomakers
Daar is ie dan! Nu even een paar uurtjes slapen en dan gaan we het lossen volgen.

25 april 2019 | 19:06

Han Schomakers

@Renkse: Ik ben razend benieuwd of de eerste 15G tram al (heelhuids) in Nederland is gearriveerd… Ik neem aan dat er een artikel aan gewijd gaat worden… Toch…?

25 april 2019 | 20:19

Duco

@Han Schomakers
Zodra de eerste 15G tram in de buurt is van Amsterdam zullen we via Twitter verslag doen en zo spoedig mogelijk daarna een filmpje van de aankomst en het op de rails zetten.

25 april 2019 | 13:12

n-evo

@Oostwest Ik zou de vraag via Facebook (Messenger) stellen. Grotere kans dat je antwoord krijgt. Hier is het vrij selectief wat er terug komt vanuit GVB. Laat ons vooral weten wat de reactie was, ik ben ook wel benieuwd. 🙂

25 april 2019 | 06:48

trolly

Goedemorgen @Martijn Roos! Je hebt gelijk, er is inderdaad een klimaatkamer in Wenen, Oostenrijk. Toch is dat kennelijk niet de klimaatkamer waar deze tram heen gaat, zoals Renske schrijft en daarna nog eens bevestigd n.a.v. een vraag van rob.

Kennelijk is er dus ergens in Duitsland ook een klimaatkamer. En ja hoor, in Minden staat sinds tien jaar MEiKE — Mindener Einrichtung für die klimatechnische Untersuchung an Eisenbahnfahrzeugen.

24 april 2019 | 17:28

Oostwest

@n-evo. Inderdaad. Ik heb deze vraag hier al 3 keer gesteld. Lijkt wel of het GVB niet wíl reageren. 

24 april 2019 | 16:13

Martijn Roos

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Een correctie, De Klimaatkamer , waar alle weer type, die je maar bedenken kunt getest worden is Oostenrijk- de stad Wenen. Niet Duitsland.

24 april 2019 | 12:11

n-evo

Vraag van Oostwest: no comment. ?

23 april 2019 | 20:44

Jan.Meeuwenberg.

@foxy: Ja die oom van je, dat was me er een, er zou een standbeeld van hem moeten komen.
Heeft hij je ooit die prachtige foto laten zien van hem en mij,gemaakt bij de roltrappen, met op de achtergrond de andere typerende Amsterdammer “Ramses”. Dat was nog eens een mooie tijd, ook de groepsfoto in een tunnel was een mooi gebeuren in al die jaren, daar was hij ook bij. Er zou een geschiedenisboek van al die vele mooie momenten met veel foto’s uit moeten komen. (maar dat zou een erg dik boek worden, er is zoveel gebeurt in de tijd van de bouw van de N/Z-lijn. Het was een bijzonder mens die oom van je, maar ik verwacht wel dat hij weer van zich laat horen (wonderen bestaan) ha,ha.

23 april 2019 | 16:45

Rob

@foxy Hoho niet te snel. Er gaat een onafhankelijk onderzoek plaatsvinden, wat de gevolgen zijn van het verdwijnen van lijn 14 uit west. Voorlopig niks meer dan dat.

23 april 2019 | 16:18

foxy

ik lees hier en daar dat de 14 misschien toch weer z’n oude route gaat rijden… Zou te gek zijn.  foxy kent mensen die hem vreselijk missen…..

23 april 2019 | 16:15

foxy

Hallo allemaal ! 

Ik zie dat Renske, Trolly, Johan, Alain, n-evo en zoveel anderen nog steeds actief zijn of de site.  Dat had mn oom ( – de lieve god hebbe zijn ziel – ) best leuk gevonden. Doorzetters, daar hield hij wel van ! 

Nee.. dit is geen wederopstanding.  Ik begrijp steeds beter waar die ouwe zich soms zo druk over kon maken.. Maar foxy zit geheel anders in elkaar  😉

Alles gute gewenst !  Op het leven en het zonnetje..!

Groeten

foxy  🙂 

24 april 2019 | 10:26

Renske van Bers

Foxy!!!! Hoi! 🙂

23 april 2019 | 10:34

BRS

Hihi @ Eduard met zijn ‘propaganda’. Zet je OV-aluhoedje op en kom lekker met je eigen visie als je de input op deze website zo nep vindt 😀

21 april 2019 | 00:00

trolly

@rob: DB schijnt er eentje te hebben in Minden.

20 april 2019 | 22:29

rob

Klimaatkamer in Duitsland? Is dat nieuw? Tot nu toe gingen trams en treinen altijd naar de klimaatkamer in Wenen.

24 april 2019 | 11:07

Renske van Bers

@Rob, antwoord van GVB: Dat zou kunnen, maar de 15G tram gaat GVB testen in een klimaatkamer in Duitsland. Groet, Renske

20 april 2019 | 18:42

trolly

@Eduard: Kan je uitleggen wat het verband is tussen de al dan niet deskundige input op deze site en de kwaliteit van deze en/of de vorige serie trams?

20 april 2019 | 18:26

Eduard

Het is te hopen, dat het de nieuwe 15G-tram beter zal vergaan dan in 2000, toen de eerste Combino werd afgeleverd. Tal van constructiefouten kwamen vervolgens aan het licht: 20 miljoen euro waren nodig om de fouten te repareren, alle trams moesten terug naar de leverancier Siemens in Duitsland voor noodzakelijke constructiewijzigingen en versteviging van de carrosserie, onder andere de raamstijlen, en voor het behandelen van grootschalige roestvorming. 

De input voor deze site wordt geleverd door de propaganda-afdeling van de gemeentelijke dienst Metro en Tram, waar geen mensen actief zijn met enigerlei kennis van zaken. Historisch inzicht ontbreekt aldaar ten ene male. 

23 april 2019 | 10:03

Renske van Bers

@Eduard, tegenwoordig zijn we niet meer van Metro en Tram, maar van de Vervoerregio. Groet, Renske

20 april 2019 | 10:27

johan siemons

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam……….zinvolle dagen gewenst 🙂

19 april 2019 | 12:54

toemie

https://images.app.goo.gl/3UHaLMRcVpQtosLG6

Wordt for stukje toevallig ook bedoeld met “kan hij ook door de roetersstraat”

& nog een vraagje, hoe gaat de tram door de zeeburgertunnel?

24 april 2019 | 11:16

Renske van Bers

@Toemie, Antwoord van GVB: Jazeker, de nieuwe 15G trams moet inzetbaar zijn op het gehele tramnetwerk, dus ook daar. Tijdens de uitgebreide testfasen, zal de tram dus het gehele netwerk ‘afgaan’. Groet, Renske

18 april 2019 | 21:38

Oostwest

Hoe zit dat nou met die nieuwe stem van het GVB? In december geïntroduceerd en snel weer weggehaald omdat het voor geen meter klonk. Duurt het opnieuw inspreken echt zo lang? Of ziet het GVB er helemaal van af? Kan iemand van Wijnemenjemee dit checken bij GVB?

20 april 2019 | 10:03

Renske van Bers

@Oostwest en andere volgers, ik zet jullie vragen na Pasen uit. Groet, Renske

18 april 2019 | 18:25

Gerard

Als ik mij goed herinner is het spoor in de Roeterstraat voor de 2e keer aangepast. Al 35 jaar geleden waren er trams die er niet door konden. Bij spoorvernieuwing is toen het spoor iets opgehoogd in de beruchte bocht en ook het aansluitende asfalt iets opgehoogd. Dat is bij de introductie van de combino, als ik het me goed herinner wederom gedaan.

18 april 2019 | 17:50

n-evo

@Alain Yup. Kon de 6 toch maar mooi paar maanden geëxploiteerd worden met Combino’s.

@Waterlander Was de boog niet simpelweg te stijl voor dit type lagevloertrams? Die bocht zit er nl. nog steeds in. Wat dat betreft zal de 15G niet al te veel afwijken van de Combino’s. Maar wie weet, de nieuwe tram is wel een klein stukje langer. Dat zal uit de testritten moeten blijken.

18 april 2019 | 17:45

Waterlander

@Alain
Dank je Alain.

18 april 2019 | 17:35

Alain

@Waterlander
Mij staat bij dat dat euvel destijds al verholpen werd.

18 april 2019 | 17:25

Waterlander

@n-evo
Dat heb ik gelezen n-evo maar ik stelde de vraag omdat de Combino’s eerst de Roetersstraat moesten mijden omdat de tram niet door een gecombineerde horizontaal/verticale boog kon.

18 april 2019 | 15:47

n-evo

@Waterlander Er staat letterlijk in de tekst:

“De eerste week berijden we ons volledige tramnetwerk. Op elke stukje spoor moeten we honderd procent zeker weten dat we overal vrije ruimte hebben en nergens iets raken.”

18 april 2019 | 15:36

Waterlander

Kan de nieuwe tram ook door de Roetersstraat (bij omleidingen)?

18 april 2019 | 14:05

n-evo

Prachtige tram qua design. Mooi symmetrisch ook. Die koplampen zijn erg stylisch.

Ik weet niet of het expres is gedaan, maar qua kop is het een beetje een modernere versie van de eerste generatie gelede trams (grijs daarna geel). Onbedoeld of niet hebben we zowel qua metro’s als trams straks een oud design in een nieuw jasje. Grappig vertrouwd. 🙂

Wil je dit bericht delen?