Afbeelding
maandag 4 maart 2019

Stroeve start lijn 55

Renske van Bers

Van zaterdag 2 op zondag 3 maart, vond de laatste rit van de Amstelveenlijn plaats. Op zondagochtend reden de eerste bussen om reizigers naar hun bestemming te brengen. Waar dit zondag goed liep, bleek dat reizigers in de spits van vanochtend langer moesten wachten op lijn 55, die bovendien erg vol was. Ook de reis zelf duurde langer dan in de dienstregeling was opgenomen. Dit had een aantal oorzaken. We leggen graag uit hoe dit zit.

De dienstregeling van bus 55 liep al snel buiten de oorspronkelijke planning in de ochtendspits van vanochtend. Dit had onder andere te maken met de werkzaamheden op de kruising Burgemeester Boersweg/Oranjebaan in Amstelveen. Hier zou aanvankelijk één rijstrook worden gesloten, maar dit bleken er deze ochtend maar liefst twee te zijn. Er ontstond vrijwel direct een file, waardoor passerend verkeer op grote stukken enkel stapvoets verder kon rijden. Gevolg was een domino-effect: doordat vertraagde bussen relatief kort op elkaar volgden maar grotere groepen reizigers moesten vervoeren, liep de vertraging verder op.

amstelveen3maartv2-1

Kaartje van de situatie nu.

Opstoppingen

Daarnaast waren er rond de oversteek op de Strawinskylaan opstoppingen op het zebrapad, waardoor het verkeer niet kon passeren. Dit hielp niet bij de toch al oplopende vertragingen. Verder bleken er auto’s geparkeerd rond de zogenaamde bufferzones op station Zuid. Dit was vanaf 3 maart niet meer toegestaan, omdat deze ruimte nodig is voor de bussen (lijn 55) van GVB. Ook waren er vandaag meer reizigers dan gangbaar is voor een standaard maandagochtendspits. Dit had alles te maken met het slechte weer: reizigers verkiezen dan het OV boven de fiets.

Voldoende bussen?

Voor veel reizigers die op deze regenachtige maandagochtend stonden te wachten op hun bus, was het een onprettig begin van de dag. Veel reizigers meldden enorme drukte op de lijnen en lange wachttijden. Het vermoeden bestond dat er te weinig materieel was ingezet door GVB. Deze conclusie kunnen we nu nog niet trekken. De doorstroming stokte door de obstakels die we hierboven al schetsten. De geplande dienstregeling van lijn 55 was hierdoor vrijwel direct onuitvoerbaar. De inzet van extra materieel helpt dan niet: deze voertuigen staan dan ook direct vast in het verkeer.

Hoe verder?

GVB vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken. Vanzelfsprekend vinden ze het teleurstellend dat de eerste ochtendspits van lijn 55 zo moeizaam verliep. Dit hadden zij ook graag anders gezien. De drang om maatregelen te nemen is er altijd, maar dat moet wel op basis van de juiste informatie gebeuren. In de tweede helft van deze week wordt dit duidelijk. GVB hoopt dan ook dat de problemen rondom de oversteek op de Strawinskylaan en de parkeerplaatsen zijn opgelost en de doorstroming is verbeterd. Dit pakt GVB nu samen op met de gemeente (Amsterdam en Amstelveen) en met ons, de Vervoerregio Amsterdam. Dan kan er ook beoordeeld worden of het nodig is om de dienstregeling aan te passen. We komen hier nog op terug!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 maart 2019 | 11:05

j.siemons

@Eduard……ja , ja . het valt niet om tegen de wind in te behangen 🙂

7 maart 2019 | 09:43

Eduard

@johan siemons Vandaag (7 maart) weer vertragingen tot 15 minuten op buslijn 55 ‘wegens weersomstandigheden’. Terwijl er niets met het weer aan de hand is. De vertragingen houden aan ‘wegens managementomstandigheden’. Het GVB is niet in staat een OV-netwerk functioneel te exploiteren. 

6 maart 2019 | 22:19

johan siemons

één van mijn dochters pendelt dagelijks van amstelveen naar haar werk in hartje amsterdam . het is nu twee dagen “huilen met de lamp uit” . bus stikvol . en vertwijfeld afwachten wanneer het beter wordt .

7 maart 2019 | 14:32

Renske van Bers

@Johan, maar het gaat nu wel al een stuk beter dan afgelopen maandag. Daarbij zijn er nu veel verschillende partijen aan het werk, wat inderdaad een vertraging kan opleveren. Groet, Renske

5 maart 2019 | 14:52

Karel

@Eduard Dat zijn wel vergaande conclusies om te trekken uit het feit dat je een keer 10 minuten op een bus hebt staan wachten. Ik vind dat, gezien de vergaande desinteresse tegenover het OV van de huidige regering, het GVB en de VRA het nog best aardig doen.

Ironisch dat je deze website een propaganda-apparaat noemt. Er heerste bij de gemeente heel lang een “wat niet weet wat niet deert”-milieu waarin alleen maar het positieve nieuws naar buiten werd gebracht en de burger/reiziger zo min mogelijk werd betrokken bij de voortgang van grote projecten (en vooral de Noord/Zuidlijn), omdat kritiek van zeurkousen zoals jij alleen maar lastig werd gevonden. Dat is voor een bestuursorgaan dat in het belang van de burger opereert natuurlijk een zeer kwalijke instelling, dus daarom is toen na een hoop ophef nou juist deze site gecreëerd om eindelijk eerlijk en transparant te gaan communiceren en ieders vraag fatsoenlijk te beantwoorden. Dat is volgens mij erg goed gelukt, niet in de laatste plaats doordat de voorlichters die deze site runnen daar zichtbaar heel erg hun best voor doen. Het is natuurlijk tot zo ver een propaganda-apparaat dat het de mening van de gemeente/VRA vertolkt en tracht hun imago te verbeteren, maar wat wil je dán dat ze doen.

Al met al misschien een cliché om te zeggen maar stop eens met zaniken XD

6 maart 2019 | 15:32

Renske van Bers

@Karel, dank voor het compliment! Groet, Renske

5 maart 2019 | 13:47

n-evo

@Ted In Nieuw-West is het nieuwe metronetwerk inderdaad een feestje. ?

5 maart 2019 | 11:03

Ted

Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik was erg blij met de wijzigingen op de Ringlijn, mogelijk gemaakt door het aanpassen van de 51. We hebben daar nu iedere paar minuten een metro, en dan niet eens hutje mutje propvol, zoals tot vorige week. Heel erg fijn!

6 maart 2019 | 15:31

Renske van Bers

@Ted, nou, dat is ook mooi om te horen! Groet, Renske

5 maart 2019 | 09:28

Tijmen Stam

@eduard: Het valt me juist op hoe open en transperant Wijnemenjemee/hierzijnwijnu altijd is, óók over negatieve zaken.

En daarnaast: Amstelveen is gewend aan een drukke en vertraagde lijn 51. Stel je voor dat de 55 het gewoon direct goed zou doen. Ik denk niet dat Amstelveners dat mentaal aan zouden kunnen ?

6 maart 2019 | 15:41

Renske van Bers

@Tijmen, leuk dat je de site nog steeds bezoekt! Groet, Renske

5 maart 2019 | 00:58

Eduard

Uiteraard ligt de schuld voor de puinhoop van vanmorgen niet bij GVB en ook niet bij de Vervoerregio. De oorzaak ligt bij geparkeerde auto’s op de Strawinskylaan, bij een zebrapad op dezelfde Strawinskylaan, bij een groter aantal reizigers dan verwacht en bij het slechte weer. Maar niet bij het incapabele en incompetente GVB-management.

Deze site wordt onderhouden door het propaganda-apparaat, dat tot voor kort voor de NZ-lijn werd ingezet. Dit apparaat is geschoold in straatje schoonvegen, de schuld op anderen of andere omstandigheden afschuiven, zich beroepen op onvoorzienbare gebeurtenissen en op overmacht.

Geluk bij een ongeluk is, dat het oude sneltram-materieel het vandaag ook herhaaldelijk heeft laten afweten door storingen op het metrotraject tussen Zuid en Sloterdijk. Als je verbeteringen wilt behalen, zit er niets anders op dan ‘de trap van boven naar beneden’ te reinigen en schoon te vegen, dat wil zeggen met zo spoedig mogelijk afscheid nemen van het management van Vervoerregio Amsterdam en van de directie van het GemeenteVervoerBedrijf. Halve maatregelen helpen echt niet.

5 maart 2019 | 00:31

toemie

Wil niet zeuren maar:

we wisten dit waarschijnlijk vanaf dag 1 al dat deze 55 voor werd gesteld.

Maar konden we er iets aan doen:

lastig te zeggen.

6 maart 2019 | 15:39

Renske van Bers

@Toemie en eduard, het was inderdaad geen mooie start, gelukkig verlopen de ritten van de 55 nu beter. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?