Gedragsveranderingen
Dat vraagt om gedragsveranderingen, zo ongeveer de moeilijkste veranderingen die er zijn. En toch probeert De Vries het namens de Vervoerregio, de organisatie die verantwoordelijk is voor het stroomlijnen van alle mobiliteit in Amsterdam en de gemeenten in de omgeving. ‘De fiets zal een belangrijkere plaats moeten gaan innemen. Wij roepen mensen op, indien mogelijk, vaker de fiets te pakken. Zodat het ov ruimte houdt voor mensen met vitale beroepen, die in veel gevallen echt niet anders kunnen.’
Onzekerheden
Neem de mensen van IJburg, die al jaren te hoop lopen tegen de te beperkte capaciteit van het openbaar vervoer: nu moeten ze het dus met nog minder ruimte doen. ‘Meer lopen, meer fietsen, het zijn oplossingen om de boel draaiend te houden. Mensen moeten daarin hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Als je niet kunt fietsen, dan niet. Maar het helpt als je op een andere manier dan met de bus of de tram reist.’
Onzekerheden
Het hangt van onzekerheden aan elkaar, maar het is wel de realiteit, zegt De Vries. ‘Het wordt voorlopig niet meer als voorheen. Maar we moeten ook gebruik maken van deze crisis, het biedt kansen. Mensen die nu een e-bike aanschaffen, zouden eraan kunnen wennen dat ze zich op die manier verplaatsen. Die moeten we faciliteren, met logischer routes en de mogelijkheid om hun fiets te stallen. We kunnen erop inzetten dat spitsmijders structureel buiten de ochtend- en avondspits reizen.’
Vertrouwen
Spannende weken staan ons te wachten dus. De Vries heeft er wel vertrouwen in. ‘Er zal worden gehandhaafd, de vervoerbedrijven en de gemeente houden alles in de gaten. Maar het moet beginnen met hoe de reiziger omgaat met de veranderingen die horen bij het langzaam weer openen van de maatschappij.’