Afbeelding
woensdag 19 december 2018

Reizigersstromen van GVB, Connexxion en EBS samen op één OV-dashboard

Renske van Bers

Ik denk dat we vandaag heel wat OV-fanaten blij maken: vanaf gisteren zijn namelijk alle reizigersstromen van GVB, Connexxion en EBS verenigd en te vinden op het OV-dashboard van de Vervoerregio. Initiatiefnemer vanuit de Vervoerregio is Bram Nieuwstraten en ‘bouwer’ Peter Kant van DAT.Mobility realiseerde de site. Peter vertelt meer.

Wat voor cijfers kun je allemaal op de site vinden?

“Allereerst hebben we op de homepage van de site 6 categorieën aangebracht, waar je cijfers over kunt vinden. Dit zijn: reizigersaantallen, punctualiteit, voertuigkilometers, reizigerskilometers, duurzaamheid en klanttevredenheid. Boven deze pijlers kun je de cijfers specificeren en bijvoorbeeld aangeven welke periode je interessant vindt en over welk vervoermiddel of over welke lijn je meer wilt weten. Je kunt dus tamelijk gedetailleerd gegevens opvragen. Tegelijkertijd bewaken we de gevoeligheid en dynamiek van de cijfers door altijd maandgemiddelden te rapporteren.”

OV dashboard

Op het OV-dashboard zijn 6 categorieën aangebracht, waar je cijfers over kunt vinden. Dit zijn: reizigersaantallen, punctualiteit, voertuigkilometers, reizigerskilometers, duurzaamheid en klanttevredenheid.

Voor welke doelgroep is de site?

“Voor verschillende doelgroepen. Zo is deze site voor de Vervoerregio zelf bijvoorbeeld een handige tool om snel inzicht te krijgen in de cijfers van de verschillende vervoerders en deze ook met elkaar te vergelijken. Maar – zoals je net ook al opmerkte – ook OV-fanaten kunnen hier hun hart ophalen. Tot slot heb je nog de reizigers zelf, die het misschien leuk vinden om te kijken of de klanttevredenheids-cijfers over zijn of haar reis overeenkomen met de eigen ervaringen, of die willen weten hoeveel mensen gebruikmaken van ‘hun’ lijn.”

Bestond er al zo’n soort site?

“Er bestaat wel een soortgelijke site die zich ook op de reizigersstromen richt in de omgeving Groningen-Drenthe, maar onze site iets uitgebreider en je kunt iets specifieker info opvragen. Dat komt ook omdat er in Amsterdam en de regio veel meer mensen gebruik maken van het OV en op OV Dashboard de cijfers van drie verschillende vervoerders samenkomen. In de Randstad zijn we dus wel de eerste die deze cijfers openbaar hebben gezet.”

ov dasboard 2

Rechts bovenin de kaart het toverstafje waarmee je een route kunt uitstippelen, waar je vervolgens alle OV-info over ontvangt.

Waren alle vervoerders eigenlijk meteen enthousiast?

“Nou, we moesten wel even goed beargumenteren waarom we al deze gegevens op één site verzameld wilden zien en hoe we bijvoorbeeld voldoen aan de nieuwe regels op het gebied van privacy. Maar het is gelukt en inmiddels is iedereen enthousiast. Het is nu vooral zaak om goed te blijven samenwerken, zodat we maandelijkse weer nieuwe gegevens van de vervoerders kunnen plaatsen en de site dus altijd up to date is.”

En wat vind je zelf het mooiste?

“Het toverstafje in de kaart, haha! Hiermee kun je een traject uitstippelen waar je vervolgens allemaal informatie over krijgt. Je kunt bijvoorbeeld zien welk OV je op deze routes kunt vinden, maar ook hoeveel abonnementhouders er op maandagochtend in de spits, op specifiek dit traject, in een buslijn zaten. Best gaaf toch?!”

Interessant? Neem dan snel een kijkje op de site en laat hieronder in de reacties weten wat je ervan vindt.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 juli 2019 | 09:09

Alain

@trolly
Tja, ik kijk er eigenlijk ook niet meer naar. De cijfers voor december zijn voor de tramlijnen nog niet eens gevuld.

Ik geloof meteen in de goede bedoelingen van degenen die het dashboard hebben opgezet. Zij zijn echter afhankelijk van externe partijen (lees: de vervoerders) die hun data moeten aanleveren. En ik vermoed zomaar dat men daar heel, heel, heel erg weinig zin heeft in het geven van inzicht in cijfers waarop ze weleens afgerekend zouden kunnen worden.

Transparantie, whu. Eng woord.

7 juli 2019 | 11:16

trolly

@johan siemons: Dat lijkt me binnen de context de meest waarschijnlijke optie, ja.

7 juli 2019 | 10:37

johan siemons

@trolly

eindafrekening van wat ? de bouwsom van lijn 52 ?

7 juli 2019 | 10:17

trolly

Goedemorgen allemaal!

Even klagen: de door Alain gevreesde achterstand van het OV-dashboard bedraagt inmiddels zeven maanden voor lijn 52. Jammer, maar wellicht een voorbereiding voor de eerste verjaardag van die lijn, als bekend zal worden gemaakt dat alle verwachtingen ruim zijn overtroffen? En wordt er dan mogelijk ook nog iets als een eindafrekening gepresenteerd?

19 maart 2019 | 01:42

Jan.Meeuwenberg.

Interessant al die getallen, maar wat doen we er uiteindelijk mee (wij volgers?)

Wat ik mij wat getallen betreft zou kunnen afvragen is bijvoorbeeld (een heel ander onderwerp natuurlijk) hoeveel auto’s er nu de laatste tijd geparkeerd worden in de garage van de Boerenwetering, neemt dat al toe? Ik ben tijdens de bouwtijd van die garage verschillende keren daar wezen kijken, een prachtig project om te hebben kunnen volgen net zoals de N/Z-lijn. Die lijn is een groot succes heb ik begrepen, maar als dat niet zo zou zijn dan wordt het heus niet weer afgebroken natuurlijk. Wat de andere lijnen betreft wat de aantal reizigers betreft, kan ik me wel voorstellen dat bij tegen vallende cijfers het aantal ritten per dag aangepast zou kunnen worden, net zoals bij de N/Z-lijn,(het gaat natuurlijk ook over de kosten) maar daar gaan natuurlijk de deskundigen over. op een gegeven moment interesseren ons die getallen ons niet meer denk ik.

15 maart 2019 | 16:57

Tim

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Er is weer eenzelfde fout opgetreden bij tram 4 als een paar maanden geleden wanneer dit platform werd gelanceerd. Tram 4 staat namelijk weer onder de bussen zoals Alain het de vorige keer al opmerkt. Zo zijn er nog wat meer kleine foutjes zoals de Voertuigkilometers van de metro’s in oktober. Verder wil ik zeggen dat ik het heel interessant vind om inzage te hebben in deze cijfers. Blijf daarom ook zo door gaan!

18 maart 2019 | 15:39

Duco

@Tim
Bedankt voor het doorgeven, we stellen jouw opmerkzaamheid op prijs. We gaan de foutjes herstellen en proberen herhaling te voorkomen bij de volgende update.

15 maart 2019 | 10:13

Alain

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Ja, de cijfers staan er weer goed (althans – ze liggen in dezelfde lijn als de cijfers van oudere maanden). Ik zie nu dat de meest recente maand november 2018 is.

Icm het eens per drie maanden updaten: betekent dit ook dat de meest recente maand die getoond wordt, altijd 3 maanden vóór de maand waarin de update plaatsvindt ligt? En het dashboard op den duur dus een achterstand van 6 maanden laat zien?

18 maart 2019 | 17:45

Duco

@Alain
We hadden vanmiddag even telefonisch contact. Nu ook even voor de buitenwereld. Er is nog geen regelmaat in het updaten en op dit moment gebeurt dat (nog) handmatig. We zijn daarbij ook afhankelijk van vier verschillende partijen voor het leveren van data. We streven ernaar om het dashboard vaker te updaten en te voorzien meer actuelere data.

4 maart 2019 | 11:17

Alain

Ik zie dat er inmiddels data voor oktober en november bij zou zijn gekomen – maar het dashboard lijkt daarmee helemaal ‘van het padje’. Welke tramlijn ik ook selecteer – ze tonen allemaal dezelfde aantallen. En aantallen die per tramlijn ook veel te hoog liggen (32 miljoen instappers in september voor tram 5 – dat zouden er meer dan 1 miljoen per dag zijn. In Parijs zouden ze hier zelfs voor RER A stikjaloers op zijn).

Het is een beetje van de regen in de drup met dit verder prima bedoelde alternatief…

4 maart 2019 | 11:38

Renske van Bers

@Alain, ik geef het door aan Bram. Groet, Renske

12 maart 2019 | 14:39

Duco

@Alain
Je bent er snel bij! Het is jou opgevallen halverwege het updaten. Inmiddels staan vrijwel alle cijfers erbij. Zo heeft tram 5 heeft nu 527.000 instappers in september en 559.000 in november. Mochten er volgende week nog gekkigheden inzitten, dan hoor ik het graag.

22 januari 2019 | 17:59

Kenter

@Bram Nieuwstraten,

Ik zie nu pas je reactie op mijn vraag. Bedankt voor je reactie! Met andere concessies bedoel ik inderdaad andere overheden, bijv Haarlem-Ijmond door provincie Noord-Holland. 

Ik begrijp dat info per halte nog even toekomstmuziek is. Ik ben in ieder geval blij dat er aan wordt gewerkt. Ik zal de berichtgeving in de gaten houden,

Nogmaals mijn complimenten en ga zo door!

14 januari 2019 | 11:20

Alain

@Bram Nieuwstraten, Vervoerregio Amsterdam
Dank voor je reactie, en no worries. In het begin loopt alles altijd stroef, is ook mijn ervaring. Goed om te horen dat er al aan verbeteringen wordt gewerkt, en dat de intentie er ook is om recentere data te tonen (dan wordt zo’n dashboard ‘actionable’ en daarmee vanzelf een uithangbord).

Ik ben in ieder geval erg blij dat er eindelijk cijfers beschikbaar zijn. Dat kan ik dan tegenover menig geroeptoeter in discussies inbrengen 😉

14 januari 2019 | 11:06

Bram Nieuwstraten, Vervoerregio Amsterdam

@Alain

Dank voor je oplettendheid. Het hebben van een uithangbord is leuk. Het oplossen van problemen is belangrijk.

Daarom dank voor je vorige opmerkingen. Door de vakantie helaas nu pas terugkoppeling. We zijn ermee bezig. De weergave van de tramlijnen als bus is inmiddels hersteld. Voor wat betreft de gesplitste maand juli; het betreft inderdaad optie 2. De andere zaken vereisen wat meer aandacht, en daar komen we zsm op terug.

De lag van 3 maanden is zeker geen uitgangspunt, en in de toekomst zou ea sneller moeten lopen.

Nogmaals dank voor je betrokkenheid. Helaas zijn er meer kinderziektes dan waar wij hoopten.

Met vriendelijke groet,

Bram Nieuwstraten

14 januari 2019 | 10:58

Bram Nieuwstraten, Vervoerregio Amsterdam

@Kenter

Er is inderdaad sprake van toedeling. In geval CS-Wibautstraat wordt het totaal aantal reizigers door 3 gedeeld en verdeeld over 51/53/54. Dit is fair aangezien de drie lijnen (onder normale omstandigheden) allen 6 keer per uur rijden, en gezamelijk een 3,5 minuutsdienstregeling vormen.

Info per halte raadplegen is nog even toekomstmuziek. We houden u zeker op de hoogte van eventuele ontwikkelingen op dit gebied.

Wat bedoelt u met andere concessies? Van andere opdrachtgevende overheden? Provincies? Ook in dat geval houden we u op de hoogte.

14 januari 2019 | 10:38

Alain

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Al zicht op een antwoord? Het dashboard toont nog steeds data t/m september. Daarmee is het niet echt een uithangbord…

9 januari 2019 | 13:18

Renske van Bers

@Volgers, jullie op- en aanmerkingen liggen bij Bram en Peter. Ze zijn er dus mee bezig! Groet, Renske

26 december 2018 | 22:52

Kenter

Deze dashboard is zeer interessante tool. Ben blij dat de vervoersbedrijven hun data openstallen aan het pibliek.Ik hoop dat ie snel wordt uitgebreid met de andere lijnen van de andere concessies en dat je de info per halte kan raadplegen.

Ik heb nog wel een vraag: op sommige trajecten worden door meerdere metrolijnen aangedaan. Hoe weten jullie op welke metrolijn een reiziger is ingestapt? Bijv,  iemand die op Amsterdam Centraal de metro neemt en uitstapt op de Wibautstraat. Dit traject wordt door 51/53/54 aangedaan.  Aan welke lijn wordt deze reiziger toegerekend?

Alvast bedankt voor het antwoord:)

24 december 2018 | 14:08

Alain

Nog wat vragen:

Boven het dashboard staat dat de data ‘iedere maand’ wordt bijgewerkt, maar de meest recente data is uit september. Betekent dit dat er iedere maand data aan het dashboard wordt toegevoegd met een lag van 3 maanden (dus in januari data t/m oktober, februari data t/m november etc)? 

Bij de metro valt me op dat de verhouding reizigerskm:reizigers voor alle lijnen per maand hetzelfde is. Nu kan ik me voorstellen dat het voor afzonderlijke metrolijnen lastig te bepalen is hoeveel mensen er hoeveel km in hebben gereden, omdat het metrosysteem in feite een black box is. Wordt hier voor de berekening van de reizigerskm een systeembreed gemiddelde gehanteerd?

Goed, samen met mijn vorige vragen is dat wel weer even genoeg. Vooropgesteld: ik vind dit een hele mooie toevoeging en ik hoop dat er in de toekomst nog meer data beschikbaar komt!

26 december 2018 | 11:50

Renske van Bers

@Alain, je vraag ligt bij Bram. Groet en fijne dagen! Renske

23 december 2018 | 22:47

Alain

@Tim
Wat mij opviel is dat de verlaging van de punctualiteit vrij abrupt plaatsvindt vanaf begin dit jaar. Daarvoor schommelde de punctualiteit rond de 80%. Dat de lijn een zorgenkindje is weten we al langer, maar zo’n plotse én blijvende daling van 20 procentpunten vind ik toch wel opvallend.

Andere meetmethode?

23 december 2018 | 20:34

Tim

Een punctualiteit van 62,8 voor de Amstelveenlijn is wel heel erg laag. Ik wist dat er veel problemen waren met uitval en softwareproblemen, maar iets boven de 60 is veel lager dan ik dacht.

23 december 2018 | 11:15

Alain

Nog iets opvallends: de lijnen 4, 9 en 10 vallen onder de modaliteit ‘bus’…

22 december 2018 | 12:37

Alain

Het valt me op dat sommige maanden worden opgesplitst naar de dienstregeling waarin ze vallen (doorgaans december, maar met de opening van de NZL natuurlijk ook juli). Mijn vraag is dan wat ik zie? Als ik ‘juli’ selecteer onder dienstregeling 10 december 2017 t/m 21 juli 2018, zie ik dan alleen de cijfers van 1 t/m 21 juli, of over de hele maand? Een willekeurige selectie op ‘lijn 1′ lijkt op het tweede te wijzen, want selectie van beide juli’s levert dezelfde cijfers op. Bij een selectie op metrototaalniveau lijkt het echter wel een verschil op te leveren.

20 december 2018 | 22:00

Koen

Prachtig!

Wil je dit bericht delen?