Afbeelding
woensdag 3 april 2019

Pilot touringcars busplatform IJ krijgt vervolg

Lútsen de Jong

Met de komst van de Noord/Zuidlijn stoppen veel bussen niet meer op het busplatform op Centraal Station, maar bij station Noord. Hierdoor kwam er plek op het platform aan het IJ vrij. Die is de afgelopen maanden ingezet voor een pilot waarbij touringcars gebruikmaken van twee haltes. Hoe deze pilot is verlopen, vertelt Tim Schouwenaar, projectmanager bij de gemeente Amsterdam.

Tim, hoe is het de touringcars vergaan op het busplatform?

“Goed! We hebben de eerste pilot inmiddels succesvol afgerond. Met ‘we’ bedoel ik gemeente Amsterdam, Vervoerregio, GVB, EBS, Connexxion, een vertegenwoordiging van de touringcarbedrijven en NS Stations. In de pilot vertrokken maximaal acht touringcars per uur vanaf twee haltes, waarbij het het uitgangspunt was dat deze bussen het ‘normale’ OV niet in de weg mochten zitten. Daarnaast werden de toeristen die gebruikmaken van de touringcars door begeleiders opgehaald en naar de touringcar gebracht. Zo voorkom je dat toeristen over het platform gaan zwerven, vooraf één van onze grootste zorgen. Een goede doorstroming van het openbaar vervoer is natuurlijk een belangrijke voorwaarde, maar veiligheid staat voorop.”

Betekent dit nu dat de touringcars op het busplatform mogen blijven arriveren en vertrekken?

“Dat is nog niet 100 procent zeker, maar de eerste stappen zijn gezet. We zijn nu met een volgende pilot gestart, waarbij aanzienlijk meer touringcars vertrekken. We richten ons hierbij op de periode waarin de Keukenhof geopend is. De grootste uitdaging zit hem dan niet alleen weer in de hinder die dit met zich mee kan brengen op het busplatform, maar ook in de aansluiting op de S100. Ook hier mogen de touringcars het overige verkeer niet hinderen. We houden dit dus goed in de gaten.”

afbeelding_busplatformijzijde3

De pilot met touringcars op het busplatform IJzijde vindt plaats binnen het streven om touringcars binnen de ring A10 en onder het IJ te beperken en valt onder de doelstelling van Amsterdam waarbij we werken aan een 'touringcarluw' centrum. Eind juli 2018 is daarom het aantal inrijverboden voor touringcars, met uitzondering van het bestemmingsverkeer, in stadsdeel Centrum uitgebreid.

Zijn er eigenlijk nog andere initiatieven, of blijft het hierbij?

“We zijn nu ook in gesprek met de partijen die verantwoordelijk zijn voor de bekende ‘hop on hop off’ bussen. Voor hen kan dit een interessante vertrek- en aankomstlocatie zijn. De gesprekken hierover bevinden zich nog wel in een pril stadium, waarbij we de voor- en nadelen van dit initiatief verkennen. Daarnaast onderzoekt de Vervoerregio de mogelijkheden van een oplaadpunt voor elektrische bussen, waar nu ook wat meer ruimte op het busplatform voor is.”

Tenslotte nog een laatste vraag. Moet er op het platform geen ruimte gereserveerd worden voor bussen die moeten worden ingezet als de Noord/Zuidlijn hapert?

“GVB en EBS hadden bij de start van de Noord/Zuidlijn – op 22 juli 2018 – inderdaad een groot aantal bussen op het platform klaarstaan voor het geval dat de nieuwe metro last zou hebben van kinderziektes. In de praktijk bleken deze bussen gelukkig nauwelijks nodig, omdat de Noord/Zuidlijn goed doorreed. Dat betekent dus dat we nu meer ruimte kunnen geven aan de touringcars.”

Meer lezen? Lees hier verder.