Afbeelding
donderdag 12 september 2019

Oplossing voor drukte bij Amsterdamse ring in Noord

Evelien Brascamp

Het knooppunt van de A10 met de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord is de drukste aansluiting op de ring van Amsterdam. De omgeving van dit knooppunt kan nu reageren op plannen om dit aan te pakken. Projectleider Chris Engelsman vertelt er alles over.

Chris, waarom is dit punt zo druk?

“Op dit punt komt veel verkeer samen: van en naar de A10, verkeer van en naar het noorden, zoals Purmerend, Waterland en Edam-Volendam, en het verkeer uit Amsterdam-Noord. Er wordt in de omgeving ook nog eens heel veel ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld woningbouw en een enorme bioscoop bij station Noord. Dat betekent dat het hier alleen maar drukker zal worden, terwijl fietsers, auto’s en bussen nu al last hebben van die drukte.”

Wat kunnen we er aan doen?

“Dat is precies wat we afgelopen jaar hebben onderzocht. We hebben uitgebreid gekeken naar diverse manieren op de drukte op te lossen. Van een pakket met maatregelen waarin we slimmer gebruik gaan maken van de bestaande infrastructuur tot een complete fly-over, waar auto’s vanuit het noorden via een viaduct de A10 kunnen bereiken. Ook een combinatie van verschillende oplossingen hebben we onderzocht. “

De toekomstige bioscoop bij station Noord.

En? Wat wordt het?

“We zijn erachter gekomen dat er met een pakket aan maatregelen, waarin we slimmer gebruik maken van de bestaande weg die er ligt, een heel goede oplossing hebben. Er komen bijvoorbeeld extra stroken om af te slaan, de verkeerslichten worden beter afgesteld en we verlengen de invoegstrook op de A10 met een klein stukje. Hiervoor zijn geen grote ingrepen nodig. Het voordeel van deze aanpak is dat het niet zo kostbaar is en dat het weinig impact heeft op de omgeving, maar dat het wél een goede impact heeft op het verkeer.”

Wat nu? Heeft de omgeving nog iets te zeggen?

“We hebben de onderzoeken naar deze verschillende maatregelen afgerond. Nu kan de omgeving hier op reageren. Omwonenden of andere belanghebbenden uit de buurt kunnen aangeven wat ze van de maatregelen vinden, of suggesties doen voor het vervolg. Deze reacties kunnen we meegeven aan de bestuurders, die hier eind van dit jaar of begin volgend jaar een besluit over zullen nemen.”

Wanneer is het project dan klaar?

“Als bestuurders een besluit nemen gaat het project door naar de volgende fase. In die fase, de planuitwerking, worden de ideeën verder uitgewerkt. Dat betekent dat de maatregelen ingetekend worden en precies duidelijk wordt hoe het eruit komt te zien. Het uiteindelijk uitvoeren van de maatregelen zal op z’n vroegst vanaf 2021 plaatsvinden.”

De reactieperiode is van 2 september tot en met 13 oktober 2019. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden reageren op het onderzoek en de voorgestelde maatregelen. Het rapport en het reactieformulier zijn te downloaden op vervoerregio.nl/kans. Op 17 september is een spreekuur. Heb je vragen, meld je dan hier aan via planstudiekans@vervoerregio.nl.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

24 september 2019 | 15:42

Evelien Brascamp

@Mathieu Hoi Mathieu, terechte vraag! De uitspraak van de Raad van State omtrent de PAS (Programma Aanpak Stikstof) heeft ook betrekking op projecten in de regio. Per project betekent dit dat we moeten kijken hoe we hier mee om moeten gaan. Voor KANS betekent inderdaad dat we nog in een vroege planfase zitten, dus dat we kunnen bijsturen of aanvullende onderzoeken kunnen doen zonder al te veel vertraging op te lopen. Voor KANS gaan we nu extra onderzoek doen naar de impact van de maatregelen op de stikstofdepositie (de hoeveelheid stikstof die neerkomt) in natuurgebieden in de buurt. We werken trouwens aan een uitgebreider artikel voor op WNJM over de invloed van de PAS-uitspraken op onze projecten, die zie je hier binnenkort verschijnen!

21 september 2019 | 17:38

Mathieu

Hoi Evelien, 

Het project zit natuurlijk nog in de ontwikkelingsfase maar in hoeverre hebben de plannen last van de nieuwe stikstof wetten?

Ik hoor nu alleen maar dat alle nieuwe projecten niet mogen beginnen omdat dit schadelijk voor het milieu zou zijn.

Groeten van mathieu bluijs 

16 september 2019 | 13:56

Evelien Brascamp

@JM @Johan Siemons dank voor het meedenken! Als jullie willen kunnen jullie een reactie indienen op het voorkeursalternatief. Dan kunnen we de suggesties overwegen voor het vervolg. Reageren kan tot en met 13 oktober via planstudiekans@vervoerregio.nl

13 september 2019 | 09:55

johan siemons

@JM

inclusief forse parkeerplaats , toch ?

13 september 2019 | 09:38

JM

Eens met Gerard.

Daarnaast zou ik een extra toerit aanleggen van de N247 richting Coenplein, zodat verkeer vanuit het noorden rechtsaf kan slaan. Dat zou de capaciteit van die VRI flink vergroten.

Op termijn zou het mooi zijn de metro verder door te trekken naar het noorden, zodat autoverkeer van buiten Amsterdam dat nu nog gebruik maakt van deze aansluiting een aantrekkelijk OV-alternatief heeft richting het centrum en andere bestemmingen.

12 september 2019 | 13:36

Evelien Brascamp

@Gerard Dag Gerard, bedankt voor het meedenken. Wij verwachten ook dat het slimmer inrichten van de verkeerslichten en het verlengen van de invoegstrook zullen helpen. Voor wat betreft je andere suggesties; als je wilt dat we die overwegen, wil je het dan voor 13 oktober mailen naar planstudiekans@vervoerregio.nl? Dan nemen we het mee als reactie op de planstudie en kunnen we ons er over buigen! 

12 september 2019 | 12:20

Gerard

Mijn eerste reactie is dat het met het slimmer inrichten van de verkeerslichten en het langer maken van de invoegstrook op de A10 binnenring richting Zeeburgertunnel al beter moet kunnen lopen. Extra afslagstroken zijn dan misschien niet eens nodig. En op de A10 in beide richtingen een verbod om van de middelste rijstrook naar de rechter rijstrook

te gaan over de gehele lengte van de invoegstrook.

Iets heel anders is dat het Metronetwerk hier slechts naar 1 richting gaat. Een echte Metro-ring, van Zuid via West, Noord, Oost en weer naar Zuid, zou ook een gedeelte van de pijn kunnen oplossen. Dat inclusief een veel grotere P&R voorziening.

Wil je dit bericht delen?