Afbeelding
maandag 1 april 2019

Update: Winnaars bekend 10 Noord/Zuidlijn-kunstboeken

Renske van Bers

Wat veel (45) en wat een leuke reacties! Zoals beloofd heeft projectleider Kunst bij de Noord/Zuidlijn Onno van den Muysenberg, net om 12 uur, de lootjes getrokken en kunnen we nu de 10 winnaars bekend maken. Ik stuur de gelukkigen ook nog een persoonlijke mail waarin ik om de adresgegevens vraag. Van harte!

De winnaars van een kunstboek zijn:

Eva
Marco
Egbert Six
Frans
Hn de leeuw
David Linssen
Els
Robert
Tom
Johanna

Onno

Onno trekt de lootjes.

Wie Noord/Zuidlijn zegt, denkt tegenwoordig ook aan de kunstwerken die ieder station een eigen gezicht geven. Maar hier ging wel een periode van selectie, trial and error en noeste arbeid aan vooraf. Deze soms moeizame weg die leidde tot prachtige eindresultaten, staat nu beschreven in het boek ‘Verbeelding Onderweg, kunst in de Noord/Zuidlijn’ van Edo Dijksterhuis en Smel *design agency. Ook kans maken op zo’n mooi exemplaar? Dat kan door voor vrijdag 5 april 12 uur een reactie onder dit artikel te plaatsen, we verloten er 10.

Afgelopen donderdag werd het eerste exemplaar overhandigd aan wethouder Kunst en Cultuur, Touria Meliani, in Spaces aan de Vijzelstraat. Deze ruimte werd niet zonder reden gekozen, want in maart 2013 heette het hier nog Duintjer en presenteerden 23 kunstenaars hun ontwerpen voor de Noord/Zuidlijn. Het Amsterdamse publiek mocht toen hun mening geven over welke 8 kunstwerken ze graag in 7 Noord/Zuidlijn-stations zouden willen zien. Inmiddels zijn we zes jaar verder en 8 prachtige werken rijker.

Kunst boek gebruken

Voormalig Noord/Zuidlijn directeur Hoite Detmar overhandigt een exemplaar aan wethouder Kunst en Cultuur Touria Meliani. Het boek werd overigens kundig vormgegeven door Smel Design.

Trots

Onno van den Muysenberg was als Projectleider Kunst bij de Noord/Zuidlijn bij het hele proces betrokken en ziet het boek als een mooie afsluiting. “Ik ben ontzettend trots op de kunstwerken en vooral ook op de kunstenaars. Het hele proces was soms best heftig omdat het voor hen ook nieuw was om een werk te maken dat aan zoveel bouwkundige eisen moest voldoen. Deze eisen hadden soms verstrekkende gevolgen voor hun ontwerp, het materiaalgebruik en bijvoorbeeld de plaatsing. Maar als ik zo de reacties hoor van de reizigers als ik in de metro zit, dan denk ik dat we tot een zeer geslaagd eindresultaat zijn gekomen!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 april 2019 | 00:45

Tim

Gefeliciteerd mensen, mijn tijd komt vast nog wel…

4 april 2019 | 23:55

Jelle

Zou prachtig zijn dit mooie boek te mogen ontvangen.

Amsterdam mag trots zijn op de kunst in haar 2 metrolijnen.

4 april 2019 | 20:30

Frits Klaassen

Ik loot graag mee.

4 april 2019 | 18:57

Dirk P.

Ok doe graag mee.

4 april 2019 | 13:42

William Wegman

Ook ik loot graag mee met dit mooie boek over de NZ lijn.

4 april 2019 | 09:48

Claudia

Ook ik loot graag mee!

4 april 2019 | 09:26

tom

trots op amsterdam

4 april 2019 | 01:44

Martijn Roos

Ook ik heb zeker belangstelling in dit boekwerk.. De kunst en NoordZuidlijn zijn mooi met elkaar verbonden..

3 april 2019 | 13:17

Caroline

In beweging door de kunst en met de metro. Een prachtige beeldende metafoor. Beweging creëren in onze loopbaan begint met inzichten. Kunst en cultuur is een fantastisch platform om de creatieve flow op gang te helpen. Als loopbaan adviseur kom ik graag in aanmerking voor een exemplaar om deze Nederlandse kunstwerken in te zetten om beweging in loopbanen te bevorderen!

3 april 2019 | 13:01

Ruud Rous

Graag zou ik een exemplaar willen winnen, waarom?  het lijkt mij als Amsterdammer en als kunstenaar een mooie aanvulling om te lezen en te bekijken wat er allemaal voor moois is gecreëerd.  

3 april 2019 | 12:29

Gerard

Na jaren van: Zou het wat worden? Kan dat wel en zijn de centen voor zoveel kunst wel goed besteed? Toen konden we het met eigen ogen zien worden via foto,s en in Noord via de webcams. Het werd werkelijkheid. En met de opening konden we echt genieten van de verscheidenheid van de vele kunstwerken. Dus Ja graag een exemplaar.

3 april 2019 | 11:57

Sander

Erg interessant,erg benieuwd naar dit mooie boek

3 april 2019 | 10:16

J.H.Geltink

graag loot ik mee

3 april 2019 | 09:43

Peter

Uiteraard geef ook ik mij graag op voor de loting! 

3 april 2019 | 08:11

Verena van der Hoek

Geweldig! Hier kan ik mijn tijd wel aan besteden wanneer ik reis met het vervangend vervoer van de Hoekse Lijn. 

3 april 2019 | 08:00

Egbert Six

Het zal je niet verbazen. Ook ik loot graag mee.

2 april 2019 | 21:34

Han Schomakers

Als trouwe volger van het eerste uur van de bouw van de Noord/Zuidlijn over een periode van 15 jaar zou het toch écht heel jammer zijn als het ‘Kunstboek’ gaat ontbreken in mijn verzameling boeken, brochures e.d. over de Noord/Zuidlijn. Ik wil dan ook graag meedoen met de verloting! 🙂

2 april 2019 | 20:53

HN de Leeuw

Ik zou graag dit boek hebben, want nu moet ik bij elk station steeds weer utstappen om te kunnen genieten van deze fraaie kunstuitingen.

2 april 2019 | 20:24

David

Leuk initatief!

Ben benieuwd naar alle verhalen achter de kunstwerken. 

Ik loot graag mee. 

Groetjes David. 

2 april 2019 | 19:41

Nigel

Ik loot ook graag mee

2 april 2019 | 17:24

HvI

Prachtig. Ik loot graag mee.

2 april 2019 | 16:00

Elmo

Leuk, zeg. Ik doe graag mee!

2 april 2019 | 15:52

Marco

Bij deze loot ik mee.

2 april 2019 | 15:50

Renske van Bers

@Volgers. leuk, al die reacties! Vrijdag zal ik na 12 uur meteen bekendmaken wie gewonnen hebben! Groet, Renske

2 april 2019 | 14:41

Harald de Lijster

Is het boek ook te koop, of alleen te winnen?

2 april 2019 | 15:40

Renske van Bers

@Harald, nee, helaas. Groet, Renske

2 april 2019 | 14:11

Eva Teijsse-Jongkind

Als kunstliefhebber met eeuwenoude wortels in Amsterdam zou ik heel graag in aanmerking komen voor een exemplaar van dit boek over ondergrondse en bovengrondse kunst. 

2 april 2019 | 11:57

Frans van Temmen

Dit boek lijkt mij een prachtig naslagwerk over de totstandkoming van de overigens fantastische kunstwerken in de stations van de NZ-lijn. Loot heel graag mee.

2 april 2019 | 11:53

Ineke Meijer

Het boek zou goed passen binnen mijn collectie boeken over Amsterdam en Sloten. 

Ook leuk voor het nageslacht! 

2 april 2019 | 11:27

Johan van Winden

Als liefhebber en verzamelaar over het OV diens materiaal gebouwen en meer zou ik graag mee loten

2 april 2019 | 11:22

Anton

Dat boek zou ik wel graag willen hebben. Geniet elke keer dat ik met de Noord/Zuidlijn ga van die schitterende kunst in de stations. Werkelijk top!!

2 april 2019 | 11:12

Wim Homan

Met enige regelmaat maak Ik gebruik van de NoordZuidlijn.Het kunstwerk in het station Vijzelgracht is mijn favoriet.Graag maak Ik kans op een exemplaar van het boek.

2 april 2019 | 10:52

Gerjan Barends

Zeer interessant boek. 🙂 ding graag mee

2 april 2019 | 10:15

Robert R

Ik kom graag in aanmerking voor het boek ‘Verbeelding Onderweg, kunst in de Noord/Zuidlijn’ van Edo Dijksterhuis

2 april 2019 | 08:41

j.siemons

@Rick….nou , nou . deze rick is een voorbeeld van een toegewijde volger ! daar kan menig ander een puntje aan zuigen , toch ?

2 april 2019 | 08:20

Wieger

Ook mij lijkt het dit een prachtig boek! Ik doe graag mee aan de verloting!

2 april 2019 | 00:25

Isene

Ik zou ook graag het boek willen winnen!

2 april 2019 | 00:11

Rick

Gaaf, zo’n mooi boek zou ik graag hebben! Staat goed in mijn kast vol boeken over het Amsterdamse OV in mijn kamer met metroborden aan de muur 🙂

1 april 2019 | 22:31

Jerry

Dat lijkt me een heel leuk boek.

1 april 2019 | 21:37

Tim

Ik heb nog precies plek voor 1 boek in mijn kast…

1 april 2019 | 21:19

Sibbel

Zelfs op 1 april wil ik wel mee gokken.

1 april 2019 | 18:40

Jan.Meeuwenberg.

Graag voeg ik dit Kunstboek toe aan mijn N/Z-lijn verzameling.

1 april 2019 | 18:37

David Linssen

Ja, zo’n mooi kunstboek wil ik wel voor meeloten.

1 april 2019 | 17:40

pieter

ja graag

1 april 2019 | 16:59

Els

Zelden zoveel mooie, bijzondere kunstwerken gezien. Veel respect voor de kunstenaars die aan de complexe opdracht(en) konden voldoen!

1 april 2019 | 16:23

Hans

Maak graag kans op kunstboek!!!

1 april 2019 | 16:08

Ed

Ja GRAAG! 😃

1 april 2019 | 15:54

Johanna

Maak graag kans op een boek, om uit gebreid thuis op de bank te genieten van de kunst die vliegensvlug langs komt als je met de metro reist.