Afbeelding
maandag 20 mei 2019

Lijn 5 krijgt broertje in de spits

Saskia Neijzing

Het is druk op tramlijn 5. Nog drukker dan normaal, sinds de ombouw van de Amstelveenlijn is begonnen. Vooral in de spits op het stuk tussen halte Amstelveen Binnenhof en halte Station Zuid hebben reizigers hier extra last van. GVB komt nu met een oplossing: lijn 6. Deze tramlijn gaat vanaf maandag 27 mei in de spits (7.00-9.30 uur en 15.30-18.00 uur) lijn 5 ondersteunen. We vragen woordvoerder Manon Huisman van GVB naar de ins en outs.

Manon, waarom wordt tramlijn 6 in het leven geroepen?

“We monitoren constant ons openbaar vervoer en stellen bij waar nodig, zeker met nieuwe lijnen en dienstregelingen. Uit reisgegevens bleek dat het in de spits erg druk is op lijn 5. En omdat OV niet in beton is gegoten en de situatie in Amstelveen is veranderd hebben we nu lijn 6 in het leven geroepen. Deze lijn blijft rijden tot de Amstelveenlijn opgeleverd wordt, met uitzondering van de buitendienststelling van lijn 5 komende zomer. Die geldt dan ook voor lijn 6.”

Waarom rijdt de 6 alleen doordeweeks en niet in het weekend?

“Vooralsnog is het in het weekend niet te druk op lijn 5. Mocht dat in de toekomst toch wel gebeuren, dan hebben we nu natuurlijk al wel de oplossing klaarliggen.”

En hoe zit het met mijn aansluiting op station Zuid?

“De overige trams, bussen en metro houden hun dienstregeling. Soms zal de aansluiting dus sneller verlopen, maar er zullen ook gevallen zijn dat het enkele minuten langer duurt.”

Heeft de klacht van de Reizigersadviesraad (RAR) ook meegespeeld in jullie besluit?

“De RAR heeft ons inderdaad een brief geschreven met daarin een aantal bezwaren rondom de OV-situatie in Amstelveen. Wij proberen de reis van onze reizigers altijd zo goed en vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Wanneer er vanuit de RAR een melding bij ons binnenkomt dat dit ergens niet goed gaat, gaan wij hier heel serieus mee om. Wij hebben dan ook een prettig gesprek met de leden van de RAR gehad en waar mogelijk hebben we gehoor gegeven aan hun wensen.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 mei 2019 | 14:24

n-evo

@Eduard Door het ontbreken van een keerlus in Amstelveen is het grootste gedeelte van de tramvloot niet geschikt. GVB beschikt over slechts 24 tweerichtingstrams. De overige 176 trams zijn eenrichtingswagens. Trams die in de remise staan zijn niet altijd inzetbaar.

22 mei 2019 | 13:50

Eduard

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Komt het GVB er nu pas achter, dat de geboden vervoercapaciteit op het traject tussen station Zuid en de Van Hallstraat te groot was en is? Het is van algemene bekendheid, dat het GVB altijd achter de feiten aanloopt. Wie heeft het over het aanschaffen van extra trams? De omvang van tramvloot is groot genoeg om extra versterking in te kunnen zetten op het traject in Amstelveen en Buitenveldert, zonder de reizigers tussen station Zuid en de Van Hallstraat in de kou te laten staan. De tramremises staan elke dag weer vol met overcompleet materieel, waarvoor geen emplooi is. Dit is een sprekend voorbeeld van nepnieuws oftewel propaganda.

21 mei 2019 | 18:59

Alain

@n-evo
Zeg, niet de bierwedstrijd beïnvloeden!1!

21 mei 2019 | 17:48

j.siemons

@n-evo…scherp !

21 mei 2019 | 17:13

n-evo

@Duco & GVB We kunnen er niet langer omheen. Lijn 6 voor de tram Zuid – Westwijk, ik kreeg net een teken bij Bruna binnen:

https://i.postimg.cc/Gp3C4Xvr/IMG-4785.jpg

21 mei 2019 | 11:50

Tim

@Eduard

Voor 3 maart reed tram 5 toch al 10 keer per uur in de spits dus dan valt het ook wel weer mee die achteruit gaan

21 mei 2019 | 11:33

n-evo

@Eduard Tram 5 is sinds de routewijziging naar Van Hallstraat en opening van de M52 een stuk minder druk dan voorheen. GVB heeft maar een beperkt aantal tweerichtingstrams en de grote drukte zit nou eenmaal op het stuk Binnenhof – Station Zuid door het wegvallen van de M51.

21 mei 2019 | 11:13

Eduard

Resultaat is een drastische verslechtering van de frequentie van tram 5 tussen Station Zuid en Van Hallstraat: van 12 trams per uur naar 8 trams per uur. De reiziger krijgt een sigaar uit eigen doos. Op dit soort ‘oplossingen’ van het GVB ziet niemand te wachten.

21 mei 2019 | 15:54

Duco

@Eduard
‘Even’ extra trams ergens vandaan halen, gaat niet zoals n-evo al terecht zegt. Nieuwe trams aanschaffen is een proces van vele jaren. Met deze verandering zal het aanbod beter aansluiten op de vraag. Tussen Zuid en Van Hallstraat was een hogere capaciteit dan nodig was.

21 mei 2019 | 06:56

Tim

Ik ben het met @n-evo eens dat lijnnummer 6 leuk is voor de Uithoorlijn. Ook lijnnummer 25 vind ik nog wel passen naast nummer 5, misschien is het alleen nog iets te kort geleden dat er een tram onder dat nummer reed.

20 mei 2019 | 19:47

n-evo

Als GVB meeleest: leuk als jullie de 6 uiteindelijk laten voortleven als lijnnummer voor de tramlijn Station Zuid – Westwijk/Uithoorn. ?

21 mei 2019 | 15:41

Duco

@n-evo en Tim
GVB leest mee hoor. 🙂 Suggesties voor een lijnnummer zijn altijd welkom.

Wil je dit bericht delen?