dinsdag 30 juli 2019

Levend laboratorium met wisselfietsen Mahlerplein

Saskia Neijzing

De deelfiets blijft een spannend onderwerp sinds Amsterdam in 2017 overspoeld werd met dit concept. Maar dat het een oplossing zou kunnen zijn voor de hoeveelheid fietsen in de stad, zingt nog steeds in ons achterhoofd. Wat als we het anders en beter doen? Wat kunnen dan de gevolgen zijn? Bijvoorbeeld in stationstallingen, die vaak overvol zijn. Dat gaan we nu testen bij station Amsterdam Zuid, in de Mahlerplein fietsparkeergarage. Projectleider Stephan Valenta kan ons er meer over vertellen.

Stephan, wat heb je voor spannende plannen?

“Nou, alles wat nieuw en onbekend is, is spannend, maar ik vind het vooral ontzettend leuk! De combinatie fiets-trein wordt steeds populairder. En dat is goed, want het is een duurzame combinatie en fietsers nemen relatief weinig ruimte in. Ondanks dat zien we toch dat fietsenstallingen bij stations vaak erg vol zijn. Mensen komen met de fiets naar het station om de trein naar hun werk nemen. Die fiets staat vervolgens de hele dag in de stalling. Maar ook veel mensen hebben een stationsfiets om mee naar hun werk te fietsen. Die fiets staat dan ’s nachts in de stalling. Samen met gemeente Amsterdam, NS, ProRail en de kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim) hebben we daar een mogelijke oplossing voor bedacht met wisselfietsen. Die oplossing gaan we nu testen in een levensechte testomgeving, oftewel een living lab.”

[object Object]

Fietsgarage Mahlerplein

Dat klinkt interessant, wat is het idee?

“We gaan een pilot doen met 200 deelnemers. We hebben met Accel Nederland B.V. afgesproken dat zij 130 Batavusfietsen beschikbaar stellen voor mensen die met de fiets naar of vanaf station Zuid reizen of willen reizen. Dat zijn 100 fietsen voor de pilot en 30 bufferfietsen om te zorgen dat niemand achter het net vist. Het wisselfietsconcept werkt heel eenvoudig: de ene helft van de deelnemers woont op ongeveer anderhalf tot vijf kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op ongeveer zo’n afstand. Iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling, alleen rondom de wisselmomenten in de spits. Wat levert dit op? Vooral veel ruimte in de ondergrondse stalling. Bij een geslaagd experiment passen we dit toe bij nieuwe stallingen, die daarmee minder groot en minder duur kunnen zijn, terwijl ze hetzelfde aantal fietsparkeerders bedienen.”

[object Object]

Fietsgarage Mahlerplein.

Maar dat is dan nog een behoorlijke operatie en organisatie toch?

“Ja, deze pilot komt niet uit het niets. We zijn al een tijdje bezig met de uitwerking. Hierbij zijn naast de kennisinstellingen UvA en Windesheim ook de gemeente Amsterdam, ProRail, NS, het ministerie van I&W en Hello Zuidas nauw betrokken. Mobycon heeft voor ons het wisselfietsconcept uitgewerkt. Gezamenlijk onderzoeken we de mogelijkheden en onmogelijkheden. Het wisselen van fiets kan alleen in de stalling Mahlerplein, niet ergens anders. We gaan nu samen beginnen met het werven van deelnemers en willen dan in september van start met ons living lab.”

Wat zijn de kosten voor de deelnemers?

“Omdat het om een experiment gaat zitten er geen financiële kosten aan vast voor deelnemers. De Vervoerregio betaalt dit living lab. Wel moeten deelnemers een aantal enquêtes invullen zodat we hun ervaringen kunnen meenemen in de resultaten en eventuele vervolgstappen. Overigens hebben deelnemers bij diefstal wel een eigen risico. We hopen dat dat bijdraagt aan een zorgvuldige omgang met de fietsen.”

[object Object]

Fietsgarage Mahlerplein.

Dan moet het werven toch geen probleem zijn!

“Haha, dat hopen we natuurlijk, maar we zoeken wel een redelijk specifieke doelgroep. Mensen moeten toch zeker drie of vier keer per week deze reis afleggen met hun wisselfiets, omgekeerde deelfiets of flexfiets of hoe je het ook wilt noemen. Maar deelname is dus gratis, de fietsen zijn echt van goede kwaliteit en de deelnemer krijgt een premium gereserveerde fietsparkeerplek gelijk naast de ingang, dus we hopen dat we op die manier mensen kunnen overtuigen om mee te doen. Vanaf nu kan er hier ingeschreven worden: wisselfiets.amsterdam. Dus zegt het voort, deel, like enzo!”

We zullen jullie hier, op wijnemenjemee.nl, op de hoogte houden over het vervolg.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

3 september 2019 | 13:17

Chiel

Veel tekst nodig om vervolgens helemaal niets op te lossen. Alleen al het feit dat er zo veel meer mensen naar Amsterdam komen dan via zuid de stad uitgaan om te werken laat zien dat er een flinke mismatch is waardoor delen niet gaat lukken lol bovendien hoor ik van collega’s die meedoen dat ze eerst geen fiets gebruikten. Dankzij deze proef wel dus de stalling is door de proef drukker geworden. Ik kan nog wel ff door gaan. Wie bedenkt dit soort onzin? 

29 augustus 2019 | 06:55

Carin

Ik woon ten zuiden v het station en gebruik het OV. Zou evt wel mee willen doen, maar heb in oktober nog vakantie. Hoe zit dat dan?

En tegenwoordig werken meeste mensen parttime, hoe werkt dat? Moet je fulltime werken, zodat de fiets 5 dgn beschikbaar is? En als ik keer vroeger naar huis ga of later begin? 

Bij de stalling zelf weten ze iig niks, want ze gaan er niet over, zeiden ze. Maar ze moeten het toch uitvoeren?

Maw, nogal wat vragen…

27 augustus 2019 | 09:17

Curtis

Hello What is the price of the abonnement after the trial period is over?

27 augustus 2019 | 10:40

Renske van Bers

@Curtis, we don’t know yet, it’s still a trial. We will use a survey to investigate if people are willing to pay for this service. Greetings, Renske

26 augustus 2019 | 11:26

Stephan Valenta

@Srindihi

Thats a good question: the limit of 36 hours is for participants using the bike to go to work in the surrounding area of Amsterdam South and during working days. This means that this participant lives outside of Amsterdam and uses the train station to go to work from there. In the occasional weekend that you are in Amsterdam you are free to use it in the weekend, als long as it is returned at the end of the Weekend (Sunday night). 

If you are a participant living in the surrounding area of Amsterdam Zuid Station you are free to take the bike home every weekend. We have some reserve bikes to make sure there is always a bike available.

24 augustus 2019 | 16:43

Srinidhi

The limit to put the bicycle back is 36 hours however in the weekend, the bike has to be with the last person for about 60 hours Friday evening – Monday morning. Any plans to take that into account?

22 augustus 2019 | 19:51

Jan.Meeuwenberg.

Fietsen is de toekomst, 19Augustus is in Utrecht de grootste fietsenstalling van de wereld geopend voor12.500 fietsen, wat een fietsen massa, en dan zijn er nog meer fietsenstallingen in Utrecht, gelukkig zijn al die fietsen meestal buiten bedrijf. Heeft Amsterdam meer plannen voor mega-stallingen voor fietsen , ik bedoel niet die bij het Victoriahotel en bij het IJ. die al gepland zijn.
Utrecht is tot nu toe wereld kampioen met zijn mega stalling, afgelopen week ben ik er eens doorheen gewandeld, je wordt echt duizelig van al die fietsen. Wel jammer dat al die fietsen zo dicht op elkaar staan, mijn e.bike met de brede fietsentassen past er maar moeilijk tussen.

22 augustus 2019 | 09:40

Stephan Valenta

@Aldo

Dank voor het melden. Sinds gisteren wordt de plek van het experiment vrijgemaakt, beginnende met het aanbrengen van de labels op geparkeerde fietsen. De plek van het experiment bevindt zich meteen naast de roltrap (te zien op onderste foto), dus kans is dat dat inderdaad de reden was. 

Gisterochtend heb ik de beheerder van de stalling uitgebreid gesproken en ook het experiment toegelicht. Hij is nu in ieder geval goed op de hoogte.

Je kunt je nog aanmelden trouwens, we zoeken nog deelnemers!

22 augustus 2019 | 07:57

Aldo

Leuk idee, maar de medewerkers van de fietsenstalling lijken hier niet van op de hoogte te zijn. Ik werd deze week al twee keer geconfronteerd met een label ‘Vastleggen verboden’ op mijn fiets. Waarschijnlijk stond mijn fiets op een plek die voor dit experiment gebruikt gaat worden, maar dat kon men mij daar niet uitleggen. Natuurlijk ook jammer dat jullie net mijn favoriete stalplekjes voor dit experiment hebben uitgekozen 😉

19 augustus 2019 | 12:24

Stephan Valenta

Beste Aimster, dank voor het melden. En leuk dat je mee wilt doen met het experiment. het lijkt inderdaad zo dat voor aanmeldingen met de Iphone de aanmeldknop niet werkt, ik heb het doorgegeven.

Aanmelden is wel mogelijk via de computer of een Android toestel. Er is nog plek, dus meld je vooral aan!

@Myrthe

De Mahlerstalling, waar het experiment plaats gaat vinden ligt aan de zuidkant van het spoor en wordt vooral gebruikt door bewoners ten zuiden van het station. Zolang je tijdens de duur van het experiment gebruik gaat maken van de Mahlerstalling mag je meedoen, maar dan fiets je wel een stukje om! 

17 augustus 2019 | 16:21

Aimster

Wil me graag aanmelden, maar aanmeldknop werkt niet. Woon in breukelen, werk in Amsterdam Zuid

8 augustus 2019 | 15:17

Myrthe

Waarom is ervoor gekozen dat je alleen mee kunt doen als je ten Zuiden van de ring woont? Voor het ‘voortransport’ zou dat toch niet uit hoeven te maken? Ik reis 5 dagen pw van en naar station Zuid, woon in Zuid, alleen wel binnen de ring.

2 augustus 2019 | 23:10

Michelle

@Michelle -> ter aanvulling; via de mobiele versie lukt het niet om aan te melden, als ik de pagina op laptop open wel

5 augustus 2019 | 08:59

Saskia Neijzing

Hoi @Michelle, leuk dat je je hebt aangemeld! We zullen aan de beheerders van de site doorgeven dat er iets mis gaat bij de mobiele versie, dank je wel voor je bericht!

2 augustus 2019 | 23:02

Michelle

Interessant! Alleen werkt de aanmeldknop niet op de pagina waarnaar verwezen wordt?

31 juli 2019 | 20:30

@Katja: Op de honderd fietsen die in gebruik zijn wordt een reserve van dertig fietsen aangehouden. Die zullen ongetwijfeld als vervanging ingezet worden voor fietsen die tijdelijk uit roulatie zijn door vakanties en vrije dagen of door malheur als diefstal of een lekke band.

1 augustus 2019 | 08:35

Saskia Neijzing

@Katja en @trolly: De buffer van 30 fietsen maakt onderdeel uit van de pilot. Wij kijken hoeveel fietsen er eigenlijk echt nodig zijn voor de testgroep van 200 personen. Als mensen inschrijven wordt wel gevraagd of ze tussen september en maart niet een lange tijd geen gebruik zullen maken van de Mahlerstalling. En inderdaad wordt ook rekening gehouden met lekke banden en ander onderhoud.

31 juli 2019 | 11:13

Katja

…maar als iemand met vakantie gaat? Is de fiets dan niet lang uit de roulatie, omdat hij bij de lener voor de deur staat?

30 juli 2019 | 16:31

Winfried

Interessante pilot !

Deel je met z’n tweëen één specifieke fiets, met z’n tienen 5 fietsen of met z’n tweehonderden de voorraad van 100 fietsen? Dat beïnvloedt het slagingspercentage.

Dit zijn nu door de belastingbetaler gratis ter beschikking gestelde fietsen.
Je zou dat ook als coöperatie kunnen opzetten, waar je als belangstellende een aandeel in koopt en maandelijks bijdraagt in de exploitatiekosten, eventueel gerelateerd aan het actuele gebruik van de fiets.

Die coöperaties kunnen groot of klein zijn en met elkaar samenwerken t.b.v. de inkoop en het onderhoud. Zo houd je het overzichtelijk en beheersbaar, maar profiteer je toch van de schaalvoordelen.

1 augustus 2019 | 08:39

Saskia Neijzing

Hoi @Winfried, de reden dat het nu gratis is, is omdat het om een proef gaat. We vragen wel tijd van de deelnemers om hun bevindingen met ons te delen zodat wij goed inzicht krijgen in de gebruikerskant van dit concept. Als de proef succesvol blijkt en de wisselfiets verder uitgerold kan worden, zal dat niet gratis blijven.

30 juli 2019 | 10:56

Hw

Begrijp ik goed dat je perse buiten de ring / aan de zuid-kant van station moet wonen (als je de fiets voor voortransport gebruikt)?

30 juli 2019 | 11:25

Saskia Neijzing

Beste @Hw, de Mahlerpleinstalling wordt vooral gebruikt door mensen die ten zuiden van de ring wonen of werken en dus vormen zij (als huidige gebruikers van de stalling) de voornaamste doelgroep van de pilot.