woensdag 17 juli 2019

Kom kennismaken met de nieuwe M7 metro

Renske van Bers

Vanaf medio 2021 gaan ze rijden, de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. Deze bestelt GVB in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op GVB’s vloot, waarmee ze het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren. Alvast kennismaken met deze nieuwe metro én meestemmen over een aantal interieurvarianten, kan deze zomer al! De mock-up – een model op ware grootte van een deel van de M7 metro – staat opgesteld op een GVB-locatie. En kan van buiten én binnen bekeken worden.

Reizigers en andere geïnteresseerden kunnen zich online aanmelden voor een bezoek aan de expositie van de mock-up van de M7. Deze staat opgesteld op een GVB-terrein in Amsterdam. Via de aanmeldpagina kan een datum (31 juli, 9 augustus en 17 augustus) en tijdslot gekozen worden. Na het invullen van het aanmeldformulier, en als er ruimte is op het gekozen tijdslot, volgt een bevestiging per e-mail. Deze geldt tevens als toegangsbewijs. Zonder dit bewijs is de expositie niet toegankelijk.

Nieuwelingen ‘M7’

De 30 nieuwe metro’s (met een optie tot 30 stuks extra) zijn van het type CAF Inneo. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua ontwerp goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden. Meer feiten en cijfers vind je deze M7 Factsheet.

Vervanging

De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor 30 extra metrovoertuigen. De Spaanse fabrikant CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 juli 2019 | 14:15

Peter

Wat ik een leuk detail vind is de historisch verantwoorde cabinedeur voor de bestuurders. Die heeft afgeronde hoeken in plaats van rechte. Net zoals de Zilvermeeuwen van de vervolgserie (nrs. 1-4 en 38-44) dat hadden. En verder ben ik benieuwd hoe ze straks zullen klinken. Maar dat kun je natuurlijk nog niet beoordelen bij een mock-up. 

17 juli 2019 | 13:30

n-evo

@Tim Op de gehalveerde lengte, koplampen en andere displays boven de banken na wordt het inderdaad een spelletje “Zoek de 10 verschillen”. 😉

17 juli 2019 | 12:29

Tim

Ik heb mij aangemeld, maar het vermoeden bestaat bij mij wel dat deze erg op de voorganger lijkt, gezien de concept foto’s?