Afbeelding
dinsdag 14 mei 2019

Impactstudie naar de Noord/Zuidlijn

Renske van Bers

Inmiddels rijdt de Noord/Zuidlijn zo’n 10 maanden. Dat is heel fijn natuurlijk, maar wat voor impact heeft de nieuwe metrolijn eigenlijk op de stad en de regio? Om dit te onderzoeken hebben de gemeente Amsterdam, diverse wetenschappelijke instellingen als de VU en UVA en de Vervoerregio de handen ineengeslagen. Rutger Veldhuijzen van Zanten, adviseur mobiliteitsonderzoek bij de gemeente Amsterdam, vertelt meer.

Wat onderzoeken jullie precies?

“Dit onderzoek richt zich niet alleen op reizigers, maar is een unieke kans om te kijken wat de vervoerkundige, ruimtelijke en economische effecten zijn van de komst van deze nieuwe metrolijn. We richten ons hierbij op vier onderzoeksterreinen; (1) Openbaar Vervoer, (2) Mobiliteit en Bereikbaarheid, (3) Gebiedsontwikkeling en Openbare ruimte en (4) Ruimtelijke economie.”

Aha, wanneer zijn jullie dan begonnen met het onderzoek? Je moet tenslotte de nieuwe situatie met de oude kunnen vergelijken?

“Dat klopt, daarom zijn we ook al even bezig. Ongeveer een jaar of drie geleden ontstond de wens om onderzoek naar de impact van de Noord/Zuidlijn te doen. Juist omdat het zo’n bijzondere situatie is, zou het een gemiste kans zijn om deze kennis te laten liggen. Hier waren alle partijen het over eens en nadat we de uitgangspunten en onderzoeksvragen hadden vastgesteld, konden we starten met het in kaart brengen van de situatie van een Amsterdam zonder Noord/Zuidlijn.”

M52_rokin008

Station Rokin.

Kun je al wat vertellen over de onderzoeksresultaten tot nu toe?

“Jazeker. Wat we nu kunnen zien is bijvoorbeeld dat de banengroei tussen 1996 en 2016 hoger was in de stationsomgevingen van de Noord/Zuidlijn, dan in andere gebieden. De bevolkingsgroei verschilde niet heel erg. Ook kunnen we concluderen dat zowel de woonoppervlakte als de kantooroppervlakte tussen 2012 en 2018 rondom de Noord/Zuidlijnstations meer groeide dan in andere gebieden. Verder nam het aantal winkels in de stationsgebieden toe. We gaan nu verder onderzoeken wat hiervoor de verklaring is en in welke mate de Noord/Zuidlijn daar aan heeft bijgedragen.”

Was er ook een onverwachte uitkomst?

“Ten opzichte van de gemaakte prognose maken er flink meer reizigers gebruik van het Centraal Station en flink minder van de stations Noorderpark, Europaplein en station Zuid dan verwacht. Het zou nog wel kunnen dat dit verandert, omdat er bij station Zuid in de toekomst meer treinen zullen gaan rijden wat weer reizigers bij CS wegtrekt. Het gaat nu ook om een tussentijdse uitkomst en prognose, maar het onderzoek duurt nog ruim 2  jaar. Er kan dus nog wel het één en ander veranderen.”

Wat is een voorbeeld van een deelonderzoek dat jullie echt alleen maar konden uitvoeren terwijl de Noord/Zuidlijn nog niet reed?

“Bijvoorbeeld de beoordeling van de kwaliteit van de openbare ruimtes rondom de vier stations Noord, Rokin, Vijzelgracht en De Pijp. Op deze plekken is voor de opening van de Noord/Zuidlijn een enquête onder omwonenden en bezoekers gehouden. Enkele uitkomsten van deze zogenoemde nulmeting waren dat de openbare ruimte rondom station Noord hoog scoorde op het gebied van comfort, maar matig qua geschiktheid en plezier. De omgeving van station De Pijp scoorde onder meer het hoogst op comfort. Binnenkort vindt de éénmeting plaats en kunnen we zien of er veranderingen zijn opgetreden sinds de opening van de Noord/Zuidlijn.”

Kun je ook al iets zeggen over de prijzen van woningen rondom de Noord/Zuidlijn?

“Uiteraard hebben we hier ook naar gekeken. Wonen in de buurt van de Noord/Zuidlijn heeft zo zijn voordelen en nadelen. Dit vertaalt zich in de ontwikkeling van de woningprijzen. De woningprijzen in de omgeving van de Noord/Zuidlijn hebben we weer vergeleken met die in andere gebieden in Amsterdam. Daarbij is ver in de tijd teruggekeken, vanaf de eerste nieuwsberichten ruim twee decennia voor de opening van de Noord/Zuidlijn. Uit de analyse blijkt dat de waardestijging van de woningen meebeweegt op positief en negatief nieuws over de Noord/Zuidlijn. In 2016 was de gemiddelde waarde van woningen rond de Noord/Zuidlijn ongeveer 5% harder gestegen dan in andere gebieden. Binnenkort gaan we kijken hoe het nu met de prijzen staat en gaan we nieuwe onderzoeken uitvoeren om te onderzoeken wat voor impact de Noord/Zuidlijn heeft nu hij rijdt.”

We blijven de bevindingen van Rutger en zijn team volgen!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 mei 2019 | 10:38

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg….ja , mooi zitten en pootjes geven 🙂 . die oudere man van vroeger bij de bouwput , tja …..

16 mei 2019 | 10:20

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: Maar hoe gaat het dan met de wanden onder het dak, hoe worden die dan gemaakt? Het is me niet echt duidelijk, dat het dek er ingeschoven wordt zoals het nu licht vermoede ik al. Een Animatiefilmpje had mooi geweest. Maar we gaan het via de Webcamera’s volgen als het zo ver is, prachtig toch dat we dan op de eerste rang zitten?

16 mei 2019 | 09:46

j.siemons

@j.siemons…..nog anders…het “ding” wordt helemaal niet gedraaid , maar gaat in de lengte van het parcours (A10)op z’n plek en er komen er dan nog een paar van deze bouwsels naast elkaar tot de overkant is bereikt oftewel het geheel is overspannen/onderspannen (?) .

16 mei 2019 | 09:28

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg……later bedacht ik mij dat het hele dijklichaam deels wordt verwijderd . maar ja , ik zie ook die ingedreven palen ook staan . ….of wordt het hele “ding” met kranen opgetild en – eveneens – op dan inmiddels aangebrachte palen gedeponeerd . het is tenslotte , als gemeld , het plafond van de passage .

16 mei 2019 | 09:08

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: Ja ik vraag me ook steeds af hoe ze dat precies gaan doen.

16 mei 2019 | 08:43

johan siemons

ik ben echt benieuwd hoe die plaat beton , ter grootte van een 1/3 voetbalveld  , gedraaid gaat worden en onder het A10 oppervlak zal verdwijnen !

15 mei 2019 | 21:25

trolly

@j.siemons: De rails zijn weliswaar opgebroken, maar het parcours ligt er nog, in de vorm van een fietspad tussen Heemstede en Zandvoort.

15 mei 2019 | 18:34

j.siemons

@srb……… jammer dat het parcours van de voormalige tram vanuit de spuistraat naar zandvoort is gesloopt inde jaren zestig !

15 mei 2019 | 16:59

srb

De belangrijkste behoefte die er sinds gisteren is, is een verlenging van de NZlijn naar Zandvoort. Ik zeg doen!

15 mei 2019 | 08:38

Stanley Brul

naar=maar in mijn reactie!

15 mei 2019 | 01:59

Stanley Brul

De nieuwe metro is niet nieuw meer ofwel de NZ-lijn is alsof hij er altijd geweest is. Dat is naar goed ook want dat betekent dat het een meer dan uitstekend onderdeel is van ons OV-net. Nu doortrekken naar Schiphol!

14 mei 2019 | 19:54

Ronald

“Ten opzichte van de gemaakte prognose maken er flink meer reizigers gebruik van het Centraal Station en flink minder van de stations Noorderpark, Europaplein en station Zuid dan verwacht.”.

Ik vermoed dat er dan ook nog andere stations zijn waar meer reizigers gebruik van maken dan verwacht. Die extra CS-reizigers zullen toch ergens moeten in- of uitstappen. Welke stations zijn dat? Noord?

14 mei 2019 | 19:33

n-evo

@trolly Dat snap ik. M’n opmerking was ook meer algemeen bedoeld. Misschien had ik dat duidelijker moeten formuleren.

14 mei 2019 | 17:51

trolly

@n-evo: Deze studie gaat niet over tram of metro, maar over welke invloed de nieuwe lijn op de omgeving heeft.
Dat trams te vol zijn is bekend. Voor zover mij bekend wordt dat niet alleen veroorzaakt door de nieuwe lijnvoering, maar vooral door een al jarenlang nijpend materieeltekort. Het is daarom te hopen dat de instroom van verse trams voorspoedig verloopt.

14 mei 2019 | 11:58

n-evo

De focus op de metro is mooi, maar ik mis een beetje de nazorg rondom het nieuwe tramnet. Tram 2 en 17 zijn bijvoorbeeld druk. Héél druk. Van wat ik heb begrepen is dit ook duidelijk in de cijfers terug te zien.

14 mei 2019 | 10:45

Gemma

Hebben jullie ook bekeken hoeveel ellende de Noordzuidlijn voor veel Amsterdammers heeft veroorzaakt? Verdwijnen van lijnen en haltes. Lijnen die nog wel rijden overvol. Ouderen die stukken verder moeten lopen en heel vaak overstappen. Je kunt de voordelen wel onderzoeken maar vergeet daarbij ook niet de enorme nadelen voor heel veel bewoners van de stad. 

14 mei 2019 | 11:05

Renske van Bers

@Gemma, de aanpassing van het lijnennet die gelijktijdig plaatsvond met de komst van de Noord/Zuidlijn heeft inderdaad niet voor iedereen gunstig uitgepakt. Ook hier wordt – in andere onderzoeken – naar gekeken. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?