Afbeelding
dinsdag 25 juni 2019

Hoe kan ik bijdragen aan besluitvorming bij de Vervoerregio?

Renske van Bers

Het lijkt soms best moeilijk om als inwoner of reiziger in de Vervoerregio daadwerkelijk gehoord te worden en je steentje bij te dragen aan besluitvorming. Toch kun je bij de Regioraad heel simpel je zegje doen en je opinie een podium geven. Ramon Smit, Bestuursadviseur bij de Vervoerregio, vertelt hoe dit in zijn werk gaat.

Ramon, stel: ik en mijn buren zijn het niet eens met het geplande besluit waardoor ‘onze’ bus minder frequent gaat rijden. Wat kan ik doen?

“Je hebt een aantal opties. Allereerst zou je een gemeenteraadslid kunnen benaderen. Zeker in een kleine gemeente is een raadslid makkelijk te pakken te krijgen via bijvoorbeeld Social Media of de gemeentesite. Ook zou je kunnen inspreken bij een gemeenteraadsvergadering. Een andere optie is inspraak bij onze eigen Regioraad.”

Zou je nog even kort kunnen toelichten wat de Regioraad ook alweer is?

“Jazeker. De Regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio en bestaat uit 51 vertegenwoordigers van de 15 gemeentes van de Vervoerregio. De besturen van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers, vaak zijn dit leden uit de eigen raad. Vervolgens start een Regioraad altijd met een inspraakronde waarbij je als burger twee minuten de tijd krijgt om je klacht, idee of kritiekpunt toe te lichten. Daarna volgt het gedeelte van de Regioraad waarin besluiten vallen en er moties worden ingediend, bijvoorbeeld naar aanleiding van de inspraakronde.”

20170307_9241

De Regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio en bestaat uit 51 vertegenwoordigers van de 15 gemeentes van de Vervoerregio.

En hoe zorg ik ervoor dat ik uitgenodigd word voor deze inspraakronde?

“Dat is heel makkelijk, dat doe je namelijk zelf. Eerst kun je op de site van de Vervoerregio kijken wanneer de eerstvolgende Regioraad plaatsvindt en vervolgens is een simpel mailtje naar het secretariaat van de Vervoerregio voldoende om je voor de inspraakronde aan te melden. Daarna zal ik – of een collega – contact met je opnemen om de gang van zaken uit te leggen en hoor ik graag waar de inspraak over gaat. Uiteraard moet het wel een onderwerp zijn waar de Vervoerregio mee te maken heeft. Ook leg ik uit dat je echt maar twee minuten de tijd hebt, dus dat het wel van belang is om je goed voor te bereiden.”

Mooi natuurlijk zo’n podium, maar gebeurt er daadwerkelijk wel eens wat met de inspraak?

“Natuurlijk! Sowieso is je inspraak nooit tevergeefs, omdat het in het openbare verslag van de raad komt en volksvertegenwoordigers de mening van de burger ter harte moeten nemen.”

Wil je graag zien hoe het er aan toegaat in een Regioraad? Dat kan, want de vergaderingen van de Regioraad zijn online live te volgen, of je kunt de vergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribune. Voor de inspraakronde moet je je dus wel even aanmelden bij het secretariaat van de Vervoerregio Amsterdam via info@vervoerregio.nl.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

9 augustus 2019 | 15:21

n-evo

@Karel de Jong Mee eens. Overigens kwam al uit het ov-dashboard naar boven dat tram 2, 17 en 26 elkaar vrijwel niet ontlopen qua drukte, en de 2 zelfs bovenaan stond met de 26 op de 2e plaats en de 17 op 3e, zo uit m’n hoofd.

9 augustus 2019 | 15:21

@n-evo: In de Leidsestraat zijn haltes van zeventig meter zeker niet in te passen, en dat het elders misschien wel wat makkelijker zou kunnen lijkt me geen sterk argument om met een gemengde vloot te gaan rijden. Zelfs als je héél ambitieus bent zijn zevendelige trams niet erg in het voordeel: 7 x 2 = 14 <=> 5 x 3 = 15.

9 augustus 2019 | 14:46

Karel de Jong

@n-evo Tenzij de gemeente HEUL snel begint die Oost/Westlijn te bouwen zullen we uiteindelijk wel niet ontkomen aan langere trams. Ik bedoelde ook meer dat zolang de langere trams alleen nodig zijn op de Amstel- en IJtram, ik de keuze voor gekoppelde trams een verstandige vind omdat je dan een universeel inzetbaar wagenpark houdt.

Langere trams door de Leidsestraat gaat denk ik nooit gebeuren, maar op de lijnen waar ze vermoedelijk nodig gaan zijn (1, 7, 13, 17, 19) zijn ze met wat moeite vast wel in te passen. Als de keuze valt op 7-delige ipv gekoppelde trams, dan worden die waarschijnlijk op een aantal trajecten niet toegelaten, maar dat probleem hebben ze overal waar 7- of 9-delige trams rijden en valt mee te leven.

9 augustus 2019 | 14:15

n-evo

@trolly Sorry zo bedoelde ik het niet. Ik zat meer te denken aan dat het waarschijnlijk op meerdere punten wenselijk is om trams van meerdere lijnen in één keer af te kunnen blijven handelen op dezelfde halte. Mogelijk dat een halte van ± 70 meter wel inpasbaar is en een halte van ± 90 meter niet. Je kan dan alsnog 1x 5-delig en 1x 7-delig kwijt terwijl 1x 5-delig en 1x 5-delig gekoppeld een stuk lastiger wordt.

Als het puur een keuze wordt tussen 2x 5-delig óf 1x 7-delig, heeft dat laatste inderdaad geen voordeel.

9 augustus 2019 | 13:21

Alain

@trolly
Ik vermoed dat het vooral een fetisj is. Het argument dat tiendelige trams in de binnenstad “too much” zijn klinkt als een drogreden om richting een zevendelige tram te argumenteren. Ik zou niet weten waarom een tiendelige tram (die in de praktijk dan uit twee vijfdelige zou bestaan) “too much” zou zijn. Een eventueel capaciteitsoverschot kun je oplossen door met een lagere frequentie te gaan rijden.

9 augustus 2019 | 13:14

@n-evo: Welk probleem los je precies op door op een halteplaats waar twee vijfdelige trams passen (dus twee losse trams of in dubbeltractie) één zevendelige tram te laten stoppen? Je verliest dan namelijk opstelcapaciteit, flexibiliteit en vervoersvolume, en het lukt me niet te bedenken wat het voordeel precies is.

9 augustus 2019 | 12:59

n-evo

@Piet Geen idee. Is de Leidsestraat überhaupt zo’n belangrijke omleidingsroute?

9 augustus 2019 | 12:49

Piet

@n-evo is er geen mogelijkheid te bedenken om de tram door de leidsestraat om te leiden??

9 augustus 2019 | 12:11

n-evo

@Karel de Jong Het is in tal van andere Europese steden met historische binnensteden, in sommige gevallen nóg smallere straten en oude tramnetten ook gelukt om 41-meter lange trams te introduceren. Brussel, Antwerpen, Gent, Basel, Bern en Augsburg zijn hier mooie voorbeelden van. In het gros van de genoemde steden rijden 5 én 7-delige trams gewoon gemengd rond. De beperking van bijvoorbeeld de Leidsestraat wordt nu een bottleneck van het volledige net omdat het materieel per se universeel inzetbaar moet zijn.

Een 10-delige tram (2 x 5 in dubbeltractie) zie ik op de meeste lijnen niet gebeuren omdat zo’n oplossing waarschijnlijk als too much wordt gezien in de binnenstad. Denk bijvoorbeeld aan de overvolle tram 17. Een 7-delige tram zou dan mogelijk nog wel nét kunnen.

9 augustus 2019 | 11:39

Karel de Jong

@n-evo Het verlengen van haltes is lang niet altijd makkelijk. Zeker nu er in principe de regel wordt aangehouden dat een halte lang genoeg moet zijn dat er twee trams achter elkaar kunnen staan, zitten veel haltes al aan de grens van wat mogelijk is qua inpasbaarheid en zijn er al haltes uit ellende maar opgeheven (Albert Cuypstraat bijvoorbeeld).

De dienstregeling door de Leidsestraat valt of staat bij het feit dat de wisselplaatsen net lang genoeg zijn voor twee 5-delige trams. Ik denk niet dat die nog verder verlengd kunnen worden om 7-delige trams te facilliteren dus daar zouden die monster-urbossen dan sowieso al niet mogen rijden.

Zolang het stadstramnet nog met 5-delige trams voortkan lijkt het me wel zo handig om op de sneltramlijnen gewoon gekoppeld te rijden. Dan hou je een flexibel wagenpark in hapklare brokken die overal toegelaten zijn.

8 augustus 2019 | 11:53

n-evo

@Rob “1. de traminfra is op veel plekken niet geschikt voor trams langer dan 30 meter. Ga je trams bestellen van 41m, zullen veel haltes aangepast moeten worden.” – Ja dus?

8 augustus 2019 | 09:42

johan siemons

@Bert van Wier

een tram naar het busdek zal niet lukken . waarom niet ? omdat ik al héél lang geleden heb begrepen dat die helling veel te schuin oploopt om een tram naar boven te laten rijden . dit argument komt naast de door een ander (?) nèt hiervoor geplaatste bezwaren .

8 augustus 2019 | 08:13

Rob

@Bert van Wier, 

1. de traminfra is op veel plekken niet geschikt voor trams langer dan 30 meter. Ga je trams bestellen van 41m, zullen veel haltes aangepast moeten worden. Het voordeel van de huidige bestelde Urbos, dan je ze inderdaad op bepaalde lijnen (bijv 26 en Amsteltram kan koppelen. Op lijn 26 zullen een paar haltes aangepast moeten worden, op het traject van de Amsteltram wordt daar nu bij de bouw al rekening mee gehouden.

2. Aan de IJzijde wordt al gewerkt aan een calamiteitenlus die gebruikt kan worden bij verstoringen door lijn 26. Het GVB kiest ervoor om bij normale dienstuitvoering alle tramlijnen bij het CS op één plek te concentreren: aan de voorzijde. Wel zo overzichtelijk voor de reiziger.

3. Ik ben met je eens dat de Combino niet echt een succesnummer is, maar om voortijdig afscheid te nemen van ruim 150 trams lijkt me pure kapitaalvernietiging. Dat zal dan ook niet gaan gebeuren. Linksom of rechtsom zullen de combino’s nog een flink aantal jaren meemoeten.

7 augustus 2019 | 22:12

Bert van Wier

Nieuwe tram voor Amsterdam:

Vraag: Waarom bij de aanschaf van de nieuwe tram (erg mooi Spaans model) vasthouden aan 1, universele uit gevoerde tram voor het gehele GVB-net. De langere 41m versie van de URBOS 100, welke door U-OV gebruikt gaat worden op de sneltram ver binding naar IJsselstein, zou (ook) een prima oplossing zijn op de (nu al) overvolle IJburg-lijn en de te verwachte passagiers-stroom op de nieuwe Amstel-lijn. 

Nog een voordeel; de URBOS schijnt wel gekoppeld rijden. 

Tweede voordeel; een 41m 2weg URBOS tram op de IJburg-lijn kan (wellicht) ook de wat krappe (en onveilige) tramhalte van de IJburg-lijn voor CS oplossen. Trek de IJburg-lijn door en verplaats de (begin) halte als opstel sporen naar het huidige busdek achter het Centraal Station. 

3e Voordeel; de Combino’s zijn niet echt sussesvol gebleken (metaalmoeheid en scheurtjes). Neem vervroegd afschijd van deze tram en kies voor een tramvloot welke volledig bestaat uit de URBOS. Daarmee kan in het centrum worden op energie Levering via batterijen en oplaadstation op de halte. Een bovenleiding loze Damrak, Dam en Rokin. Zou mooi staan 

Inderdaad de lange trams kunnen maar op 2 lijnen rijden, maar als GVB wat ruimer in zijn materieel komt te zitten hoeft dat niet tot problemen lijden. 

Wil je dit bericht delen?