Afbeelding
woensdag 20 februari 2019

Hoe druk zijn de sneltramhaltes van lijn 51?

Duco Vaillant

Na aanleiding van ons artikel van gisteren over de cijfers van de metrostations, kregen we op twitter de reactie dat we de cijfers van lijn 51 in Amstelveen er bewust hebben uitgelaten vanwege de grote drukte op de haltes. Niets is minder waar en in het kader van transparantie zetten we vandaag ook deze cijfers online.

Naam halte

Aantal reizigers lijn 51

1. De Boelelaan/VU 5.166
2. Van Boshuizenstraat 3.067
3. Uilenstede 2.734
4. Sportlaan 2.376
5. Ouderkerkerlaan 2.260
6. Oranjebaan 2.189
7. Kronenburg 2.085
8. Sacharovlaan 1.479
9. Poortwachter 1.424
10. A.J. Ernststraat 1.371
11. Zonnestein 1.323
12. Brink 1.292
13. Meent 1.061
14. Amstelveen Centrum 1.061
15. Westwijk 981
16. Spinnerij 800
17. Onderuit 793
18. Gondel 726
19. Marne 502

Ombouw Amstelveenlijn

Vanaf 3 maart 2019 verdwijnt de huidige sneltram 51. Deze wordt omgebouwd tot een hoogwaardige tramlijn met drie extra ongelijkvloerse kruisingen. Met de vernieuwing van de Amstelveenlijn komen vier haltes te vervallen: Amstelveen Centrum (1.061 reizigers), Marne (502 reizigers), Gondel (726 reizigers) en Spinnerij (800 reizigers). De haltes De Boelelaan/VU (5.166 reizigers) en A.J. Ernststraat (1.371 reizigers) worden samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie tussen de huidige haltes in.

Alle metro- en sneltramhaltes van groot naar klein

Naam halte

Aantal reizigers

1. Centraal Station 89.570
2. Zuid 43.854
3. Amstel 41.513
4. Bijlmer ArenA 36.597
5. Weesperplein 36.373
6. Noord 26.208
7. Sloterdijk 18.979
8. Waterlooplein 18.692
9. Rokin 17.521
10. De Pijp 16.039
11. Lelylaan 15.880
12. Holendrecht 15.772
13. Noorderpark 15.687
14. Wibautstraat 14.615
15. Vijzelgracht 12.949
16. Bullewijk 12.840
17. Duivendrecht 11.779
18. Amstelveenseweg 10.384
19. Nieuwmarkt 10.274
20. RAI 10.072
21. Jan van Galenstraat 9.380
22. Reigersbos 9.342
23. Europaplein 9.082
24. Burgemeester de Vlugtlaan 8.426
25. Henk Sneevlietweg 7.886
26. Ganzenhoef 7.639
27. Gein 7.059
28. Kraaiennest 6.552
29. Spaklerweg 6.374
30. Heemstedestraat 5.989
31. Diemen-Zuid 5.285
32. De Boelelaan/VU 5.166
33. Strandvliet 4.799
34. Overamstel 4.409
35. Postjesweg 4.318
36. Van der Madeweg 4.263
37. Venserpolder 4.263
38. Van Boshuizenstraat 3.067
39. Gaasperplas 2.962
40. Isolatorweg 2.765
41. Uilenstede 2.734
42. Sportlaan 2.376
43. Ouderkerkerlaan 2.260
44. Oranjebaan 2.189
45. Kronenburg 2.085
46. Verrijn Stuartweg 1.609
47. Sacharovlaan 1.479
48. Poortwachter 1.424
49. A.J. Ernststraat 1.371
50. Zonnestein 1.323
51. Brink 1.292
52. Meent 1.061
53. Amstelveen Centrum 1.061
54. Westwijk 981
55. Spinnerij 800
56. Onderuit 793
57. Gondel 726
58. Marne 502

Cijfers 2018

Net zoals het voorgaande artikel, hebben we gekeken naar het gemiddelde aantal reizigers op een doordeweekse dag na de zomervakantie van 2018. Per station is het aantal in- en uitstappers te zien op basis van anonieme OV-chipkaartgegevens. Overstappende reizigers van de ene op de andere metro of sneltramlijn die vooral op Van der Madeweg, Centraal Station en Zuid te vinden zijn, tellen we in dit overzicht niet mee.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 februari 2019 | 17:58

Rob Lensen

Mooi overzicht Duco.

22 februari 2019 | 13:42

wim

Halte Onderuit 793 reizigers. Halte Amstelveen Centrum 1061 reizigers. Als ik moet kiezen welke van deze halte moet verdwijnen, dan zou het Onderuit zijn.

Toch is besloten dat Amstelveen Centrum verdwijnt. Weet iemand mij te vertellen om welke reden?

22 februari 2019 | 19:50

Duco

@wim
Dit heeft vooral te maken met de aanwezige alternatieven. Zo staat het op de website van de Amstelveenlijn: De halte Amstelveen Centrum bevindt zich op 450 meter van de halte Ouderkerkerlaan, op 250 meter van de halte Binnenhof en op 350 meter van de halte Oranjebaan.

22 februari 2019 | 10:46

n-evo

@Duco Vaillant Helemaal over je reactie heen gelezen. Erg leuk als jullie er tijd voor hebben! Misschien is het zelfs een idee voor een terugkerende rubriek: VRA feiten en cijfers.

22 februari 2019 | 19:47

Duco

@n-evo
Wellicht op termijn een goed idee. Ook misschien interessant om dingen te combineren met het OV-dashboard en andere cijfers die eerder intern rondgaan.

21 februari 2019 | 23:24

Marinus

Wordt er bedoeld met anonieme OV-chipkaartgegevens geanonimiseerde ovchipkaartgegevens of echt alleen de gegevens van anonieme ov-chipkaarten <waarom alleen die> ,want dan zal het aantal in- en uitstappers op de 4 verdwijnende haltes hoger zijn. Dat zijn er nu al ca. 1200 pd. even aannemende dat bijna iedereen retour op dezelfde halte uitstapt waar ook ingestapt is en dat er weinig passagiers zijn die een traject tussen twee verdwijnende haltes bereizen. Best veel nog…Gaat het model er vanuit dat deze allemaal voor de tram blijven kiezen?

22 februari 2019 | 19:41

Duco

@Marinus
De cijfers gaan over alle OV-chipkaarten of ze nou wel of niet anoniem zijn. De enige groep die niet wordt meegenomen zijn zwartreizigers. Deze werden in het verleden bij tellingen wel meegenomen, omdat je niet kon zien of iemand wel of niet betaald had.

21 februari 2019 | 08:56

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Heldere uitleg! Ik had mij niet gerealiseerd dat één soort vervoermiddel in plaats van twee hogere frequenties kan betekenen. Bedankt!

20 februari 2019 | 22:51

n-evo

@Duco Er komen toch sowieso gekoppelde trams te rijden tussen Westwijk/Uithoorn – Zuid?

20 februari 2019 | 20:55

Tijmen Stam

@Duco: ik neem aan dat deze aantallen exclusief de reizigers op lijn 5 zijn, klopt dat? Dus alleen de CICO op de halte en niet in het voertuig.

20 februari 2019 | 21:00

Duco

@Tijmen Stam
Dat klopt inderdaad.

20 februari 2019 | 18:53

n-evo

@Duco Door deze lijstjes ben ik stiekem ook wel benieuwd naar een beknopt overzicht van – laten we zeggen – de 25 drukste en 25 rustigste tramhaltes van Amsterdam. ?

20 februari 2019 | 21:01

Duco

@n-evo
We krijgen meer verzoeken. Wellicht dat we dat nog een ander keertje kunnen doen.

20 februari 2019 | 18:25

Tim

@Mario Mooie overzichtelijke kaart!

20 februari 2019 | 17:17

Max

Reizigersbos? Met die halte ben ik nog niet bekend 😉

20 februari 2019 | 18:14

Duco

@Max
Haha. Oops, ik heb het aangepast. 🙂

20 februari 2019 | 16:55

Han Schomakers

@Duco: Als ik de cijfers van de sneltram zie, dan vraag ik mij oprecht af of de Amsteltram in de nabije toekomst die reizigersaantallen wel aan kan. Of zie ik het verkeerd?

20 februari 2019 | 22:16

Duco

@Han Schomakers
Bij veel van de gecombineerde sneltramhaltes is de tram veelal ongeveer even druk als de sneltram, terwijl je op basis van de capaciteit zou denken dat dit anders ligt.

De effectieve capaciteit op dit moment is in werkelijkheid een stuk lager dan je op basis van de theoretische capaciteit zou mogen denken. Denk dan niet alleen aan kortere sneltrams door materieelverstoringen, maar onregelmatigheden in de dienstregeling en door de gecombineerde perrons. Trams en sneltrams worden niet effectief gevuld doordat reizigers in het midden van het perron gaan staan, waardoor de ene kant van de sneltram of tram veel drukker wordt dan de andere kant.

De reizigersgroei kan verder in eerste instantie worden opgevangen door een hogere frequentie te rijden dan nu mogelijk is. En last, but not least, er kan nog gekoppeld gereden worden.

20 februari 2019 | 16:38

Mario

Heb geprobeerd om er even snel een kaart van te maken waar je het verschil kunt zien:

https://i.imgur.com/I6bZMK1.png

20 februari 2019 | 21:05

Duco

@Mario
Mooi kaartje! Ik mis alleen station Noord. Als je deze in zo hoog mogelijke resolutie opstuurt naar d.vaillant@vervoerregio.nl, dan zet ik deze bij het artikel als je dat wilt.

Wil je dit bericht delen?