Afbeelding
donderdag 2 mei 2019

Het vriezen voor de Cuyperstrap is gestart

Renske van Bers

Majestueus staat hij in de stationshal: we hebben het over de grote geluids- en stofdichte werkbox. Die zorgt ervoor dat de bouwers hier, zonder reizigers te hinderen, de Cuyperstrap kunnen aanleggen. Deze trap verbindt straks de stationshal met de metro. Hoe het gaat met de bouw vertelt projectleider Dries van Heusden.

Dat ziet er bijzonder uit!

“Ja toch! Omdat de box minimaal een jaar in de hal zal staan, wilde NS er wel iets moois van maken. De oude box is niet meer zichtbaar voor de reizigers. Wellicht herken je de driehoeken? Deze weerspiegelen als het ware het plafond van de metrohal. Op deze manier wordt een visuele verbinding gelegd met de wereld van de metro beneden, en die van de trein erboven.”

cuyperstrap

Toekomstbeeld van de Cuyperstrap. Het duurde even voordat de trap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.

Wordt er ook al in de box gewerkt?

“We zijn onlangs met het werk gestart waarbij we de grond bevriezen. De ijswand die de komende maanden ontstaat, vormt een bouwkuip. Eigenlijk zouden we eerder beginnen, maar omdat de grond hier toch niet voldeed aan de verwachte samenstelling moesten we weer terug naar de tekentafel. Dit is natuurlijk een bijzonder stukje Amsterdam met behoorlijk wat technische constructies in de grond. Het is daarom belangrijk dat alles weloverwogen gebeurt, zodat alle constructies nog zeker honderd jaar meekunnen zonder dat ze negatieve effecten op elkaar hebben.”

Kun je iets meer vertellen over het grondprobleem waar jullie op stuitten?

“De verhouding zand/water van het grondpakket was slechter dan verwacht. Hierdoor moesten we de ontworpen fundering aanpassen. Oorspronkelijk was het plan om de trap te laten ‘drijven’ in de bodem. Uiteindelijk hebben we nu een fundering uitgewerkt waarbij de trap beperkt steunt op het dak van de metrotunnel.”

20190502_091844

Buiten voor CS is een logistiek werkterrein ingericht.

Kun je hier iets meer over vertellen?

“We nemen nu het zekere voor het onzekere en leggen een soort spijkerbed aan, tussen de tunnel van de Noord/Zuidlijn en de constructie van de Cuyperstrap. Daar kan de trap dan op leunen. Dit spijkerbed bestaat uit circa 60 stalen palen van zo’n 200 mm doorsnede. Doordat het gewicht van de constructie zo gelijkmatiger verdeeld wordt, kan de tunnel van de Noord/Zuidlijn dit gewicht aan en kan de trapconstructie niet gaan zakken en/of kantelen.”

Heeft dit nieuwe ontwerp gevolgen voor de planning?

“Ja, helaas wel. We hebben nu wat vertraging opgelopen. Maar, zoals ik net ook al aangaf, je kunt het je niet veroorloven om op deze plek fouten te maken. We hebben dus liever dat het wat meer tijd kost en we een stevige trap maken, die gebouwd is voor de langere termijn. De trap zal overigens in 2020 klaar zijn.”

Binnenkort volgt een interview met de kunstenaar die het omhulsel van de werkbox gemaakt heeft.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

12 mei 2019 | 10:05

Remko

Ik vind de werkbox een prachtige oplossing. Wie hebben deze ontworpen en gebouwd? 

13 mei 2019 | 12:34

Renske van Bers

@Remko, In dit filmpje van de gemeente krijg je meer info. Groet, Renske

5 mei 2019 | 18:25

Jan.Meeuwenberg.

Mooi om te kunnen zien wat er onder die tent gebeurt, een prachtige methode van het bevriezen van de grond, wat zich al bewezen heeft tijdens de aanleg van de Tunnels.

Ook mooi dat de bouwwerkzaamheden bij het Victoriahotel te volgen zijn via de webcamera.

Ook een prachtige uitvinding zo’n Webcamera, wel jammer dat ze zijn vergeten, toen ze op de Maan hebben gewandeld om ook daar een Webcamera achter te laten, maar die zullen toen nog wel niet hebben bestaan, zoals we die nu kennen ha,ha. 

We worden toch maar verwend via Wijnemenjemee.nl anders zouden we veel interessant nieuws missen.

5 mei 2019 | 14:04

Renske van Bers

@Volgers, leuk filmpje van de gemeente waarin je wel de binnenkant van de box ziet. Groet, Renske

3 mei 2019 | 19:08

Jan.Meeuwenberg.

@tevreden mens: Prachtig, ik blijf me verbazen wat een wonder dat Internet is, Weer iets om te volgen. Bedankt.

5 mei 2019 | 13:53

Renske van Bers

@Jan en andere volgers, heel leuk filmpje inderdaad, waarbij je de box dus wel van binnen ziet! Groet, Renske

5 mei 2019 | 13:54

Renske van Bers

@Jan, excuus ik bedoelde niet de live-stream, maar een ander filmpje 🙂

3 mei 2019 | 16:53

tevreden mens

@Jan.Meeuwenberg,

https://www.amsterdam.nl/projecten/entree-vernieuwing/nieuws-entree/kijk-live-mee-bouw/

Veel kijkplezier!

3 mei 2019 | 15:51

n-evo

Misschien een suffe vraag maar waarom beginnen ze als stap 1 niet met controleren wat de situatie ter plaatse is voordat er allemaal plannen worden bedacht? In plaats van eerst ontwerpen maken gebaseerd op vermoedens, om er vervolgens bij het begin van de werkzaamheden achter te komen dat de daadwerkelijke situatie compleet anders is. ?‍♂️

https://www.at5.nl/artikelen/193742/werkzaamheden-cuyperstrap-lopen-vertraging-op-door-slechte-grond

3 mei 2019 | 14:19

Marco

@Jan.Meeuwenberg./

Goed idee Jan

3 mei 2019 | 13:49

Jan.Meeuwenberg.

Een kunstwerk waardig. hang er een webcamera in, ik mis de webcamera’s van Station Noord en Noorderpark wel hoor!, waar ik dagelijks een kijkje nam. Die goeie ouwe tijd, toen gebeurde er nog veel interessante dingen.

Veel mensen die niet weten wat er onder die tent ( werkbox ) gebeurt zullen denken dat het een kunstwerk moet voorstellen. (maar we kunnen het natuurlijk als een tijdelijke kunstwerk beschouwen) Misschien een idee om een webcamera op te hangen gericht op de te bouwen fietsenstallingen rond het IJ. en Centrale Station.

3 mei 2019 | 10:36

Tim

@Antje 

De grond direct onder de cuypershal ligt er volgens mij al een tijdje… Daarnaast heeft er eerder een trap gezeten welk misschien voor wat onaangename verrassingen kan zorgen?

3 mei 2019 | 10:32

Antje

De grond is recent boven de tunnel aangebracht. Hoe kan de samenstelling nu een verrassing zijn.

3 mei 2019 | 10:27

Tim

Mooie doos hoor!

3 mei 2019 | 10:25

Antje

Je moet wel haast honderd worden om het werk een keer af te zien.

Je vraagt je toch af hoe dat over 100 jaar zal gaan wanneer het gebouw echt op is en toch een keer gesloopt moet worden. En als het dan kan had het nu al wel gekund.

3 mei 2019 | 08:14

John

Prachtig die trap! Maar wanneer  begint men (eindelijk eens…) met de renovatie van de Cuypershal zelf?? Oorspronkelijk zou die al in 2015 weer klaar zijn, toch? 

De zijtrappen zien er al fantastisch uit; nu de hal zelf nog!

2 mei 2019 | 20:00

Jef

Hopelijk wordt wel snel die lelijke schermen aan de buitenkant van het station weggehaald.

Geen gezicht zo recht voor de ingang. 

2 mei 2019 | 15:42

Nico Stibbe

@victor Ik vroeg het me ook al af. Maar kijk, de tijd stelt nieuwe eisen, in iedere lamp is een rookmelder ingebouwd, netjes zonder op te vallen.

2 mei 2019 | 14:01

Marcel

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Haha ok… 🙂 in een eerder stadium had aannemer van Haastere al wat foto’s op facebook geplaatst 🙂 mja deze hebben hun werkzaamheden inmiddels afgerond??

2 mei 2019 | 13:56

victor

als de trap in de Cuypershal er in zit, komt dan die (óriginele) kroonluchter-verlichting (of ’n replica) ook weer boven in te hangen?

 Er hing vroeger boven de Cuypershal-trap ’n prachtig kroonluchter-verlichting, waar is ie gebleven? 

2 mei 2019 | 13:55

wim

Mocht de oostlijn ooit doorgetrokken worden in westelijke richting (zodat er een echte oost-westverbinding ontstaat), zit deze trap hopelijk niet in de weg?

2 mei 2019 | 14:45

Duco

@wim
Zeker niet! De trap komt onder het hoofdgebouw van het Centraal Station. Een eventuele doortrekking van de oostlijn naar het westen zal meer richting de stad worden gebouwd.

2 mei 2019 | 13:41

Alain

@Marcel

Foto’s uit de nieuwe doos, haha!

2 mei 2019 | 12:55

n-evo

Jullie houden het spannend zo! Haha

Leuke creatieve oplossing. Weer eens wat anders dan standaard bouwhekken. ?

2 mei 2019 | 12:48

Marcel

geen foto’s van IN de doos?? 

2 mei 2019 | 12:50

Renske van Bers

@Marcel, dat bewaren we voor ons volgende artikel over de bouw van de trap 🙂 Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?