Afbeelding
woensdag 13 februari 2019

Het nut en noodzaak van de Reizigers Advies Raad

Renske van Bers

In de wandelgangen horen we regelmatig RAR voorbijkomen, de afkorting van Reizigers Advies Raad. Wat hun rol precies is en wie in de Raad zitten vertelt voorzitter Rudy Schoonveld.

Rudy, wat is de Reizigers Advies Raad precies?

“De RAR is een onafhankelijk adviesorgaan voor het openbaar vervoer en wij brengen gevraagd – en ongevraagd – adviezen uit aan de Vervoerregio Amsterdam en de vervoerbedrijven die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer in Amsterdam en de regio. De Raad bestaat op dit moment uit zo’n 16 leden die afkomstig zijn uit verschillende consumentenorganisaties die het reizigersbelang van deze groepen vertegenwoordigen. Denk bijvoorbeeld aan een student die vanuit ASVA de belangen van deze doelgroep in de gaten houdt, een persoon die de ouderen vertegenwoordigt en iemand die let of de wensen van reizigers met een beperking goed worden meegenomen in de plannen. Doel is dat in de Raad een goede doorsnede van de samenleving vertegenwoordigd is.”

Hoeveel macht hebben jullie?

“Enorm veel, haha. Nou ja, er is natuurlijk wel wettelijk vastgelegd dat de RAR moet worden meegenomen in beslissingen van de Vervoerregio en dat er om advies gevraagd moet worden. We hebben overigens geen landelijke bevoegdheid, we geven dus alleen advies op het gebied van OV in Amsterdam en 14 gemeentes rondom Amsterdam. Als ons advies niet wordt opgevolgd, moet er goed beargumenteerd worden waarom dat het geval is. En als we het er dan nog niet mee eens zijn, dan kunnen we naar de rechter stappen.”

m52_noorderpark001

In de Raad zitten op dit moment vertegenwoordigers van Rover, de Vereniging Stadsvervoerbelang, de Ouderenorganisatie, Cliëntenbelang Amsterdam, ASVA en de Fietsersbond.

Is dat wel eens gebeurd?

“Eén keer toen het ging om een tariefverhoging waar het landelijk consumentenoverleg het niet mee eens was. Maar dit soort situaties probeer je te voorkomen door het hele jaar bij elkaar te komen, in een vroeg stadium te overleggen en zaken open te breken. Een rechtsgang is uiteindelijk voor niemand gunstig en dit proberen we dus ook te voorkomen.”

Wat zijn zaken waar jullie als RAR wel eens tegenaan lopen?

“Hoewel je de stem van de reizigers zo goed mogelijk probeert te horen en te vertegenwoordigen, bestaat DE reiziger niet. Een aanpassing van het lijnennet zoals afgelopen zomer plaatsvond geeft heel goed deze situatie weer; waar veel reizigers nu sneller reizen door de komst van de Noord/Zuidlijn, balen andere reizigers dat ze bijvoorbeeld hun directe busverbinding met Centraal Station kwijt zijn. Omdat reizen zo persoonlijk is, kun je dus nooit iedereen tevredenstellen als er een verandering plaatsvindt. Maar het is onze missie, dat de stem van alle reizigers wordt gehoord”

Wat is een goed RAR-voorbeeld uit de praktijk?

“We zijn nu bijvoorbeeld bezig met reizigerscompensatie als een bus niet op tijd rijdt. In de concessies staat onder meer dat de vervoerder een boete moet betalen als ze om bepaalde redenen niet op tijd rijden. Deze boete wordt betaald aan de Vervoerregio, maar de reiziger – waar het uiteindelijk allemaal om te doen is – wordt nu nog niet in dit verhaal meegenomen. We werken eraan om dit in gang te zetten.”

Je komt zelf uit Rotterdam. Kun je dan wel een goed oordeel vormen over het OV in Amsterdam en de regio?

“Mijn rol als onafhankelijke voorzitter is om ervoor te zorgen dat de diverse meningen en belangen goed worden gehoord, dat kan dus ook als Rotterdammer. Ik ben overigens goed bekend met reizigers en hun wensen; voordat ik voorzitter van de RAR was, heb ik jarenlang als voorzitter bij Rover gewerkt, de landelijke vereniging van en voor reizigers die zich inzet voor goed openbaar vervoer en een groter OV-aandeel in de totale mobiliteit.”

Tot slot; hoe ziet de nabije toekomst van RAR eruit?

“Er zijn nog wel wat verbeterpunten mogelijk. Zo willen we als RAR nog beter in contact staan met reizigers en vaker met ze in gesprek gaan. Daarom werken we nu aan een verbetering van de site en onze social media-kanalen. Daarbij willen we ook vaker zelf op pad gaan. Er is dus ruimte voor verandering!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

15 februari 2019 | 22:57

trolly

@Zelfredzaam: Op mijn heldere antwoord op je vraag over de bekostiging van compensatie aan gedupeerde reizigers krijg ik een snauw terug zonder enig verband met dat onderwerp. Jouw keuze, maar mauwen over hoe de wereld en het internet naar de vaantjes gaan dankzij infame types als uw trolly is dus simpelweg onzin, hoewel akelig consistent met je eerdere opmerkingen.

15 februari 2019 | 18:34

Jan.Meeuwenberg.

@Zelfredzaam: Het blijft toch interessant om dagelijks even te kijken of er nog nieuws is, de mensen van ”Vervoerregio Amsterdam ” weten ons toch maar geregeld met nieuwtjes te verrassen. Hopen maar dat er in de toekomst nog veel gaat gebeuren zoals een eventuele O/W-lijn en een Sixhaven station, en doortrekking van de N/Z-lijn naar Schiphol, en wie weet wat er nog meer gaat gebeuren. Wel jammer dat er tussen plannen en uitvoering zoveel tijd zit.

15 februari 2019 | 17:28

Zelfredzaam

@Jan.Meeuwenberg., ik vind het jammer dat er figuren op internet dolen om alleen maar vervelend te doen. Zegt genoeg over dat soort en eigenlijk moet ik die gewoon negeren, maar ik ben opgevoed om te reageren als iemand mij aanspreekt en zeker als ik zelf een discussie begin. En dat is dan ook zo opvallend, in mijn eerste reactie spreek ik niemand persoonlijk aan en toch voelt iemand zich aangesproken en vond het nodig om mij dan persoonlijk aan te vallen en dan verwijt diegene mij van persoonlijk aanvallen … lijkt net als de maatschappij van nu … wijzen naar anderen terwijl men zelf fout zit … en tja, dat ‘interessant’ doen met moeilijke woorden … ach, van mij mag het mits het correct gebruikt wordt.

15 februari 2019 | 17:12

Zelfredzaam

@trolly, toetsenbordheld

15 februari 2019 | 17:12

Zelfredzaam

@Alain, en waar komt dit dan vandaan?

15 februari 2019 | 17:08

Jan.Meeuwenberg.

@Zelfredzaam; Ach ja er zijn eenmaal mensen die niet echt met interessante onderwerpen kunnen komen,en dan maar met nietszeggende (afbrekende) reacties komen, of met moeilijke woorden, om zo maar indruk te maken. Wat mis ik de tijd dat het nog ergens overging, toen de N/Z-lijn nog gebouwd werd, met volgers zoals de’ouwe vos, chortlist en nog meer gezellige mensen, toen ging het nog ergens over. Ach iemand zal wel weer zich geroepen voelen om nu weer op mijn verhaal te reageren, maar zo blijf er nog wat communicatie natuurlijk, maar ik persoonlijk zou nog graag een project ala N/Z-lijn volgen maar dat zal wel niet meer voorkomen, de N/Z-lijn was wel een erg uniek project. natuurlijk.

15 februari 2019 | 14:28

Alain

@trolly
Ja, dat zal wel nodig zijn voor die zelfredzaamheid of zo.

15 februari 2019 | 14:16

trolly

@Alain: Je zou het bijna zeggen 🙂

Hij heeft ook opvallend lange tenen, overigens.

15 februari 2019 | 13:01

Alain

@trolly

Iets zegt mij dat Zelfgenoegzaam niet bekend is met het begrip ad hominem…

15 februari 2019 | 11:48

Zelfredzaam

@trolly, jij bent hoogstwaarschijnlijk dezelfde persoon als op Skyscrapercity.com … ook van diezelfde kinderachtige nietszeggende reacties. Kom nou eens met iets constructiefs ipv de aandacht af te leiden en/of om te draaien … 

14 februari 2019 | 21:01

johan siemons

beste jan ,….ervaringen uit de eerste hand ; gisteren met 52 vanaf centraal naar noorderpark . de metro was niet bomvol maar VOL . noorderpark met bus 52 naar bestemming . de bus was wèl bomvol om 16.30 u . er kon niemand meer bij . ik meen dat er nog mensen niet meekonden. tot zover ….  

14 februari 2019 | 20:32

Jan.Meeuwenberg.

Ik ben benieuwd hoe er nu  over de N/Z- lijn wordt gedacht, nu het al weer een aardige tijd in bedrijf is. Zijn er veel mensen op achteruit gegaan wat de reistijd betreft, of valt het wel mee? Wat zal de lijn nu voor een cijfer verdienen? De lijn heeft erg veel ophef gehad in het verleden, maar misschien zeggen sommige mensen nu “Die lijn hadden we veel eerder moeten hebben”

Er zou een Enquête gehouden kunnen worden, maar misschien gaat dat nog wel gebeuren als de lijn een jaar in bedrijf is, maar een tussen conclusie is misschien ook wel interessant.

Ik ben benieuwd.

14 februari 2019 | 18:53

trolly

Je verschuilen achter een ad hominem vind je zelfredzaam?

14 februari 2019 | 16:29

Zelfredzaam

@trolly, en dat zegt iemand die zichzelf trolly noemt. Geloof je jezelf?

14 februari 2019 | 14:43

trolly

Laat me je helpen, Zelfredzaam: het geld dat de vervoerder bij vertraging uitkeert komt uit de zak van een commercieel bedrijf, dat het anders als winst zou uitkeren. Een stok achter de deur om een redelijke prestatie te leveren kan geen kwaad, en niemand wordt verplicht een eventuele reizigerscompensatie daadwerkelijk te innen.

Persoonlijk ervaar ik overigens met name één soort geklaag als storend, en dat is geklaag over het geklaag van anderen.

14 februari 2019 | 13:05

Zelfredzaam

Nut ok, maar noodzaak? Er wordt gesproken over boetes … het draait dus altijd maar weer uit op … jawel … GELD! En waar komt dat geld vandaan? 

Hoe erg is het als je (als reiziger op dat moment) een keer vertraging hebt? Tegenwoordig hebben we allemaal een mobieltje dus ff bellen dat je vertraagd bent mag geen probleem zijn. Vervelend, maar de wereld vergaat niet. Hou op met wijzen en pas je aan … of kunnen we dat tegenwoordig niet meer? Men kan tegenwoordig niks meer hebben. Waarom altijd maar klagen? Allemaal populistisch gedrag van kijk mij eens goed zijn om er tegenin te gaan … recalcitrant gedrag, en tegenwoordig word je daar nog beloond voor ook … en de meeste klagers zijn diegenen die het zelf niet hebben ervaren maar hun mening baseren op wat anderen hen verteld hebben …

Wil je dit bericht delen?