Afbeelding
woensdag 13 februari 2019

Het nut en noodzaak van de Reizigers Advies Raad

Renske van Bers

In de wandelgangen horen we regelmatig RAR voorbijkomen, de afkorting van Reizigers Advies Raad. Wat hun rol precies is en wie in de Raad zitten vertelt voorzitter Rudy Schoonveld.

Rudy, wat is de Reizigers Advies Raad precies?

“De RAR is een onafhankelijk adviesorgaan voor het openbaar vervoer en wij brengen gevraagd – en ongevraagd – adviezen uit aan de Vervoerregio Amsterdam en de vervoerbedrijven die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer in Amsterdam en de regio. De Raad bestaat op dit moment uit zo’n 16 leden die afkomstig zijn uit verschillende consumentenorganisaties die het reizigersbelang van deze groepen vertegenwoordigen. Denk bijvoorbeeld aan een student die vanuit ASVA de belangen van deze doelgroep in de gaten houdt, een persoon die de ouderen vertegenwoordigt en iemand die let of de wensen van reizigers met een beperking goed worden meegenomen in de plannen. Doel is dat in de Raad een goede doorsnede van de samenleving vertegenwoordigd is.”

Hoeveel macht hebben jullie?

“Enorm veel, haha. Nou ja, er is natuurlijk wel wettelijk vastgelegd dat de RAR moet worden meegenomen in beslissingen van de Vervoerregio en dat er om advies gevraagd moet worden. We hebben overigens geen landelijke bevoegdheid, we geven dus alleen advies op het gebied van OV in Amsterdam en 14 gemeentes rondom Amsterdam. Als ons advies niet wordt opgevolgd, moet er goed beargumenteerd worden waarom dat het geval is. En als we het er dan nog niet mee eens zijn, dan kunnen we naar de rechter stappen.”

m52_noorderpark001

In de Raad zitten op dit moment vertegenwoordigers van Rover, de Vereniging Stadsvervoerbelang, de Ouderenorganisatie, Cliëntenbelang Amsterdam, ASVA en de Fietsersbond.

Is dat wel eens gebeurd?

“Eén keer toen het ging om een tariefverhoging waar het landelijk consumentenoverleg het niet mee eens was. Maar dit soort situaties probeer je te voorkomen door het hele jaar bij elkaar te komen, in een vroeg stadium te overleggen en zaken open te breken. Een rechtsgang is uiteindelijk voor niemand gunstig en dit proberen we dus ook te voorkomen.”

Wat zijn zaken waar jullie als RAR wel eens tegenaan lopen?

“Hoewel je de stem van de reizigers zo goed mogelijk probeert te horen en te vertegenwoordigen, bestaat DE reiziger niet. Een aanpassing van het lijnennet zoals afgelopen zomer plaatsvond geeft heel goed deze situatie weer; waar veel reizigers nu sneller reizen door de komst van de Noord/Zuidlijn, balen andere reizigers dat ze bijvoorbeeld hun directe busverbinding met Centraal Station kwijt zijn. Omdat reizen zo persoonlijk is, kun je dus nooit iedereen tevredenstellen als er een verandering plaatsvindt. Maar het is onze missie, dat de stem van alle reizigers wordt gehoord”

Wat is een goed RAR-voorbeeld uit de praktijk?

“We zijn nu bijvoorbeeld bezig met reizigerscompensatie als een bus niet op tijd rijdt. In de concessies staat onder meer dat de vervoerder een boete moet betalen als ze om bepaalde redenen niet op tijd rijden. Deze boete wordt betaald aan de Vervoerregio, maar de reiziger – waar het uiteindelijk allemaal om te doen is – wordt nu nog niet in dit verhaal meegenomen. We werken eraan om dit in gang te zetten.”

Je komt zelf uit Rotterdam. Kun je dan wel een goed oordeel vormen over het OV in Amsterdam en de regio?

“Mijn rol als onafhankelijke voorzitter is om ervoor te zorgen dat de diverse meningen en belangen goed worden gehoord, dat kan dus ook als Rotterdammer. Ik ben overigens goed bekend met reizigers en hun wensen; voordat ik voorzitter van de RAR was, heb ik jarenlang als voorzitter bij Rover gewerkt, de landelijke vereniging van en voor reizigers die zich inzet voor goed openbaar vervoer en een groter OV-aandeel in de totale mobiliteit.”

Tot slot; hoe ziet de nabije toekomst van RAR eruit?

“Er zijn nog wel wat verbeterpunten mogelijk. Zo willen we als RAR nog beter in contact staan met reizigers en vaker met ze in gesprek gaan. Daarom werken we nu aan een verbetering van de site en onze social media-kanalen. Daarbij willen we ook vaker zelf op pad gaan. Er is dus ruimte voor verandering!”