Afbeelding
maandag 19 augustus 2019

Wordt Haven-Stad autoluw?

Bram Nieuwstraten

Er wordt al een tijd veel geroepen over Haven-Stad. Maar wat is eigenlijk het plan en hoe zit het met het autoluwe uitgangspunt voor deze nieuwe stadswijk? We spreken erover met Micha Sijtsma, mobiliteitsmanager bij gemeente Amsterdam.

Micha, het verhaal gaat dat jullie een nieuwe stad ter grootte van Leiden willen bijbouwen aan de Ring, maar tegelijkertijd niet meer autoverkeer willen hebben. Vertel eens?

“Ja, dat klopt inderdaad. Haven-Stad is een plan om in totaal 12 deelgebieden ten noorden en zuiden van het IJ te transformeren naar nieuwe woon- en werklocaties, met een hele hoge dichtheid, en vooral gericht op lopen en fietsen. Het moet een autoluwe wijk worden en dat stimuleren we door een lagere autoparkeernorm aan te houden. Voor slechts 1 op de 5 huishoudens komt een parkeerplek. Dat parkeren zal bovendien grotendeels in de gebouwen plaatsvinden.”

Aha, dus we zien geen auto`s op straat straks in Haven-Stad?

“Het is inderdaad de bedoeling om zo min mogelijk auto`s op straat te zien, waarbij het autoverkeer zoveel mogelijk aan de randen wordt opgevangen in mobiliteitshubs. Dat geven we straks ook mee aan de ontwikkelaars van de 12 deelgebieden. Hoe verder de auto uit het zicht is, hoe minder hij daadwerkelijk gebruikt gaat worden denken wij. We willen zoveel mogelijk inzetten op OV en fiets, en waar auto`s nodig zijn zullen er ook deelauto`s komen. De ‘modal split’ zien we als volgt; 30% OV, 30% fiets, 25% voetganger, 15% auto. En voor de bevoorrading van winkels en bedrijven wordt voldoende ruimte gemaakt.”

Rood omlijnd het toekomstige gebied van Haven-Stad.

Maar dat is toch vrij hypothetisch? Mensen reizen toch van en naar plekken, om bijvoorbeeld te werken en te winkelen?

“Niet als we  ervoor zorgen dat we het werken en winkelen juist naar Haven-Stad halen en deze faciliteiten op wandel- en fietsafstand brengen. Het is dus zaak om niet alleen maar woningen te bouwen, maar om hier ook een mix van stedelijke functies aan toe te voegen. Zodoende ontstaat er dus echt een nieuw stuk stad. Er komen 40.000 tot 70.000 woningen, maar gecombineerd met 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen. Daarnaast zie je dat jongere generaties veel minder hechten aan autobezit, waardoor we dit ook wel aandurven. Maar Haven-Stad kan alleen een autoluwe wijk worden als er snel hoogwaardig openbaar vervoer komt en de fietsvoorzieningen ‘state-of-the-art’ zijn. Wonen in Haven-Stad is wat ons betreft straks een bewuste keuze voor een bepaald leefpatroon, waar intensief autogebruik niet bij hoort. Wat dat betreft lijkt Haven-Stad straks heel erg op de binnenstad van Amsterdam.”

Tot slot: zo’n 50- a 70.000 woningen is best veel. Waar haal je deze ruimte vandaan?

“Het idee is om in hogere dichtheden te bouwen dan we tot nu toe gewend zijn in Amsterdam, meer zoals in Parijs. Gebouwen van zeven lagen zullen geen uitzondering zijn. Haven-Stad wordt getransformeerd in vier bouwfasen, verspreid over 30 jaar. De eerste fase beslaat de komende 10 jaar en bestaat uit de gebieden Sloterdijk 1 Zuid, Sloterdijk Centrum en het emplacement Zaanstraat. Daarnaast heeft het college verzocht of er versneld kan worden begonnen met nog drie andere gebieden. De verkenning hiernaar is eind dit jaar klaar. In alle plannen is het principe van OV, fiets en wandelen een zeer belangrijk uitgangspunt.”