Afbeelding
maandag 3 december 2018

Filmpje: Ontruimingsoefening tram 26

Duco Vaillant

Tramlijn 26 is een drukke en hoogwaardige snelle tramlijn van Amsterdam die loopt van CS naar IJburg. Echter, de tramlijn is bij gebrek aan omleidingsroutes ook kwetsbaar en zal met de vele geplande nieuwbouw op IJburg en het Zeeburgereiland een stuk drukker worden. In de serie ‘lijn 26’ volgen we de verbeteringen en verlenging van deze belangrijke tramlijn die gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB gaan doorvoeren.

Het was een vroegertje: reeds om 04.00 uur, afgelopen zondagochtend, ging de wekker om de ontruimingsoefening van tram 26 in de Piet Heintunnel bij te wonen. Met de slaap nog in onze ogen reisden we af naar Centraal Station alwaar er een bus vertrok naar het opstappunt van lijn 26. Reden dat we ons warme mandje in de steek lieten? Nou, deze test vindt maar eens in de paar jaar plaats, waarbij er getest wordt of alle systemen en procedures nog goed werken.

Filmpje

De oefening van afgelopen zondag was extra bijzonder, omdat het niet een normale tram 26 betrof, maar twee trams die aan elkaar gekoppeld waren. In de toekomst zal er namelijk met gekoppelde trams gereden worden. We gingen samen met Manager veiligheid Johan Gort van GVB – en 97 vrijwilligers – op pad. En welke inmiddels bekende Amsterdammer kwamen we onderweg tegen? U ziet het hieronder.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

6 december 2018 | 01:40

Frank Stuifbergen

De tunnelsnelheid is 30 km/u bij geopende vluchtdeur tussen tram- en autotunnel en dus geen 70!

5 december 2018 | 23:12

trolly

@reza: De ingangen van de Piet Hein autotunnel zijn niet alleen voorzien van stoplichten, maar ook van slagbomen en stalen hekken. Of dat voldoende is moet uiteraard nog blijken. Uitgaande van een gemiddelde snelheid van 60 km/u (dat is weinig; de meeste automobilisten houden zich niet aan de limiet van 70) is de anderhalve kilometer lange tunnel in anderhalve minuut na het sluiten van de slagboom leeg.

5 december 2018 | 18:20

n-evo

We lezen hieronder dat trambestuurders kennelijk niet op de hoogte zijn wat ze moeten doen bij calamiteiten in de Piet Heintunnel. Hoe zit dat?

5 december 2018 | 17:28

reza

Hoe werkt het nu precies, er breekt brandt uit in de tramtunnel en de passagiers moeten wegkomen via de autotunnel. Maar op dat moment rijden daar nog auto’s, hoe lang duurt het voordat de laatste auto uit de tunnel is, is dat genoeg tijd? En hoe wordt de autotunnel afgesloten? Op de snelweg rijden veel automobilisten ook door op de banen met rode kruizen. Je moet niet hebben dat ze stoplichten (?) negeren en toch de tunnel inrijden.

4 december 2018 | 22:00

Ik

Ik ben trambestuurder en zit vol verbazing te kijken,,, nu is mijn vraag,, waarom hebben het personeel dit niet in de opleiding gehad, of word er geoefend met ons?? Enige wat wij hebben gedaan is ff door de tunnel lopen en dat was het…. Zou mijn God niet weten wat te doen als er iets gebeurd in de tunnel,,,,

5 december 2018 | 09:57

Duco

Beste trambestuurder,
Het lijkt me goed om dit te bespreken met uw lijnmanager. Hij/zij is hierover het eerste aanspreekpunt. Ik zal uw reactie doorsturen aan Manager Veiligheid van GVB Johan Gort.

3 december 2018 | 15:21

n-evo

Ik vroeg me af: gaat met het gekoppelde rijden en instroom van de 15G-trams de 26, net als de AVL, over op de R-NET-formule of worden de nieuwe trams hier gewoon GVB-wit/blauw?

Wil je dit bericht delen?