Stel, het is midden in de zomer. De hittegolf is in volle gang en je wilt naar het bos om de koelte op te zoeken. Dan gaan de picknickspullen mee, net als zwemkleding, handdoeken, een voetbal en een leuk boek. Alles in de tassen achterin… de deelauto? Dat is hoe Sanne van Breukelen, projectleider bij Vervoerregio Amsterdam, dit zou aanpakken. Vanaf het moment dat haar eigen auto kapot ging, is zij samen met haar gezin gebruik gaan maken van elektrische deelauto’s. Sanne: ‘We begonnen er mee als proef. En nu komt er geen eigen auto meer.’
Deelmobiliteit is beter voor het milieu. Hoe meer mensen gebruik maken van deelauto’s in plaats van een eigen auto, hoe beter het is voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en de luchtkwaliteit. Want door deelvervoer zijn er minder auto’s op straat, zijn er minder parkeerplaatsen nodig en deelvervoer is grotendeels elektrisch. Daarom wil de Vervoerregio de deelmobiliteit in de hele regio bevorderen.
Amsterdam en de regio
Sanne woont met haar gezin in Amsterdam. Daar zitten verschillende aanbieders van deelauto’s. Dat is niet gek, want er wonen een hoop mensen op een klein oppervlak. Dus zijn er genoeg potentiële gebruikers van de voertuigen. Maar in de regio eromheen is het aanbod nog niet heel groot. Daarom werken de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, MRA-platform Smart Mobility en MRA- Elektrisch samen om deelmobiliteit sneller in de regio te laten verschijnen. Bram Nieuwstraten, beleidsadviseur Innovatieve Mobiliteit bij de Vervoerregio, licht toe: ‘Het is handig wanneer de reiziger in stad en regio dezelfde opties heeft. Dat zorgt voor meer gebruik en minder noodzaak om zelf bijvoorbeeld een auto te kopen.’