Afbeelding
donderdag 18 juli 2019

De Noord/Zuidlijn is (bijna) jarig!

Renske van Bers

De Noord/Zuidlijn bestaat maandag 22 juli alweer één jaar! We zijn trots op de lijn, die goed presteert en wordt gewaardeerd door reizigers. Maar… hoe begon het ook alweer? We gaan een jaar terug in de tijd.

Voordat de Noord/Zuidlijn ging rijden  is er uitgebreid getest. Eerst met een lege metro, toen met honderden vaten met water. En later met testreizigers. GVB vroeg Amsterdammers om hierbij te helpen en liefhebbers meldden zich aan om te testen of we goed waren voorbereid op wat komen ging. Zes weken lang was de Noord/Zuidlijn het toneel van uiteenlopende testscenario’s. Tienduizend testreizigers waren er deelgenoot van.

Reizigersaantal groeit gestaag

In de eerste maand waren er zo’n 70.000 reizigers per dag die gebruikmaakten van de Noord/Zuidlijn. Dat aantal steeg na de vakantieperiode al snel naar ca 88.000. De maanden daarna bleef het aantal reizigers groeien. In juni 2019 waren het er al 105.000 op een gemiddelde werkdag: dat is een groei van ongeveer 20%. Op topdagen als Koningsdag tikt de teller zelfs de 130.000 aan. Het aantal reizigers zal naar verwachting nog verder gaan groeien. Voor de komst van de Noord/Zuidlijn reisden de meeste reizigers met de tram (47%) en 32% van de reizigers met de metro. Nu is het aandeel tram- en metroreizigers nagenoeg gelijk: rond de 40% voor beide. Hiermee is de druk beter verspreid en is er meer ruimte in de trams.

Prestaties Noord/Zuidlijn

De gevreesde uitval bleef uit, en tot op vandaag presteert de lijn boven verwachting. Per saldo is de punctualiteit beter (> 98%) en de uitval lager (0,6%) dan bij de bestaande metrolijnen. In het geval van storingen hadden we bovendien extra bussen gereserveerd die direct inzetbaar zouden zijn. Hier hebben we gelukkig slechts beperkt gebruik van hoeven te maken.

Aanpassingen

Op dezelfde dag dat de Noord/Zuidlijn ging rijden werd ook het ov-netwerk aangepast. Het busnetwerk in Amsterdam-Noord had daarbij een wat stroeve start. Het aantal reizigers in de bussen was groter dan verwacht wat leidde tot grote drukte en vertraging. GVB en de Vervoerregio Amsterdam hebben daarom zo snel mogelijk georganiseerd dat er gelede (extra lange) bussen gingen rijden, waardoor de bezetting in de bussen weer op een goed niveau is gekomen. Ook is de dienstregeling aangepast, wat de betrouwbaarheid ten goede is gekomen. In Nieuw West zijn wat aanpassingen aan de frequentie bij bus 21 verricht, deze rijdt nu met een extra bus en vaker in de ochtendspits. We luisteren naar de ervaringen van reizigers en passen waar nodig en mogelijk, zaken aan.

Noord/Zuidlijn goed beoordeeld

In het reizigerstevredenheidsonderzoek in 2018 scoorde de Noord/Zuidlijn in het laatste kwartaal gemiddeld een dikke 8,4. De hoogste waardering was er hier voor het gemak waarmee ingestapt kan worden, de beschikbaarheid van zitplaatsen en de frequentie van de lijn.

Toekomst

De verwachting is dat de Noord/Zuidlijn de komende jaren verder gaat groeien. Uit ervaring weten we dat het ongeveer drie jaar duurt voordat een evenwicht optreedt. Op dit moment is er nog wat restcapaciteit om extra groei op te vangen, maar indien nodig zal de frequentie van de Noord/Zuidlijn meegroeien met het aantal reizigers. En dat geldt natuurlijk ook voor de lijnen die aansluiten op de Noord/Zuidlijn.