Rolstoel
Verder dan de ruimte bij de ingang komt hij niet met zijn rolstoel vanwege de hoogteverschillen. De sprinters zijn wel gelijkvloers. In en rond Amsterdam zijn nog niet alle haltes op hoogte gebracht, zodat dat soms ook een uitdaging is.
Taxi
Zandstra redt zich wel. Hij heeft meestal geen hulp nodig van NS-medewerkers of een buschauffeur. In Nederland zit een op de 110 mensen in een rolstoel. ´Toch kom ik onderweg nauwelijks passagiers in een rolstoel tegen. Dat betekent dat veel van hen een taxi nemen, zich laten brengen of niet op reis gaan. Daar kunnen we nog wel wat aan terrein winnen´, meent hij. Daarom is hij ook medewerker bij de Vervoerregio Amsterdam, waar hij zich samen met Kyprou en andere collega’s heeft gestort op dit project.
Volgende stap
De gemeente Amsterdam begon in 2018 met OV-coach. Sindsdien zijn 250 mensen geholpen. Nu is de volgende stap genomen: uitbreiding naar de hele Vervoerregio Amsterdam. Dus van Beemster, Purmerend, Zaandam tot Haarlemmermeer, al rijden lijnen van deze concessie ook naar Haarlem. Elders uit het land is al interesse getoond voor het project.
Uitdaging
´Nu hebben we corona, maar ook dat zorgt voor uitdagingen zoals het gebruik van mondkapjes, routes op het station en scholieren die nu vaker moeten fietsen´, ziet Kyprou als nieuwe uitdaging. ´Mensen die onze hulp nodig hebben kunnen zich aanmelden. Eerst is er een intakegesprek en daarna gaat een coach met de deelnemer oefenen. Die coaches zijn stagiares en vrijwilligers. Mensen die graag zelfstandig willen leren reizen of zich als coach willen inzetten, kunnen zich aanmelden op www.ov-coach.nl.´