Afbeelding
donderdag 21 februari 2019

Centraal Station: fietsparkeerwalhalla in wording

Renske van Bers

Wellicht zie je het nu nog niet helemaal voor je, maar in 2025 zal CS zo’n 22.000 fietsparkeerplekken herbergen dankzij een samenwerking van de gemeente, de Vervoerregio, NS en ProRail. Projectmanager Fietsparkeren bij de gemeente Amsterdam, Auke Adema, vertelt over de plannen en over de situatie zoals deze nu is.

Om meteen maar met het laatste te beginnen; de situatie op dit moment is natuurlijk niet geweldig. Auke: “Dat ben ik met je eens. Hoewel er wel tamelijk veel fietstparkeerplekken zijn – rond de 12.000 – levert het een rommelig beeld op en weet ook niet iedereen de parkeerplekken te vinden. Zo is er bovenin de fietsflat tegenover het IBIS-hotel vaak wel een plekje vrij, maar niet iedereen weet dat of heeft zin om naar boven te lopen. Dit heeft soms ook tot gevolg dat mensen hun fiets buiten een rek plaatsen, om bij terugkomst te constateren dat hun fiets is verwijderd en afgevoerd naar het Fietsdepot nabij Sloterdijk.”

Flink gehandhaafd

Want er wordt flink gehandhaafd. Auke: “Ja, dat is noodzakelijk. De parkeerplekken die er zijn willen we graag efficiënt benutten. Daarom handhaven we op fietsen die buiten de rekken en stallingen zijn geparkeerd en ook op fietsen die er langer staan dan 14 dagen.”

Kaartje fietsen CS

Mooi nieuws aan de horizon

Gelukkig gloort er mooi nieuws aan de horizon. Auke: “De komende jaren wordt het aantal fietsparkeerplekken uitgebreid tot in totaal circa 22.000. Dit aantal zal pas rond 2025 worden gehaald. Vanaf 2021/2022 verwachten we over aantal nieuwe stallingen te beschikken en zijn er ongeveer 19.000 plaatsen. In de komende drie jaar betekent dat dus een toename van zo’n 7000 plekken.”

Technisch hoogstandje

Auke vervolgt: “Eén van de mooiste technische hoogstandjes vormt daarbij de bouw van een grote fietsenstalling onder het water van het Open Havenfont, op het kaartje aangegeven met Prins Hendrikkade. Met deze stalling en de aanpak van de openbare ruimte gaan we nog dit jaar aan de slag en starten we met het aanbrengen van de damwanden in het water. Inderdaad; ook dit werk zal niet ongemerkt aan de reiziger voorbijgaan. Hoewel het een mooi bouwproject is, is het puzzelen op de vierkante meter en betekent dit automatisch dat er minder ruimte is voor fietsers en voetgangers die gebruik maken van dit gebied.”

635-stationseiland-westbrug-contract2-1000x563[1]

Toekomstplaatje: onder het water bevindt zich straks een enorme fietsenstalling.

Straatbeeld verandert

Er zal straks dan wel een gloednieuwe fietsparkeergarage gerealiseerd zijn met plek voor zo’n 7000 fietsen. Auke: “Klopt en dan hebben we het nog niet eens over die andere grote stalling aan de IJ-zijde met 4000 plaatsen. Daarnaast zullen er ook borden komen waarop je precies kunt zien, waar nog plekken vrij zijn. We moeten dus even door die zure appel heen om tot een mooi resultaat te komen.” Want mooi wordt het. Auke: “Het voordeel van al deze (nieuwe) stallingen is dat de rekken op straat, het fietsparkeerplatform in het IJ en ook de fietsflat overbodig worden. Dus naast het feit dat er straks ruim voldoende plek is en je rijwiel altijd droog kan staan, zal het straatbeeld veranderen en een stuk opgeruimder en overzichtelijker tonen.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

15 november 2019 | 19:54

Jan.Meeuwenberg

Ik lees over de in aanbouw zijnde fietsenstalling onder het Open Havenfront dat het een technisch hoogstandje is, natuurlijk is dat zo, maar er is weinig geschreven over de Parkeergarage onder de Boerenwetering, daar heb ik de bouw van gevolgd.

Een raar idee dat boven die onderwater garage bootjes varen.

Hoe staat het daar met het gebruik, hebben veel mensen die plek al ontdekt om hun heilige koe te kunnen parkeren?

Ik heb een mooie foto reportage van de bouw kunnen maken, door de moeite te nemen om daar af en toe te gaan kijken.

Als ik het goed heb begrepen zou oorspronkelijk de N/Z-lijn daar gelopen hebben.

Amsterdam is goed bezig met al die projecten.

24 februari 2019 | 20:29

trolly

@PvH: De zinsnede “nog dit jaar” doet vermoeden dat het wel over het laatste trimester zal gaan.

24 februari 2019 | 14:08

PvH

“Met deze stalling en de aanpak van de openbare ruimte gaan we nog dit jaar aan de slag en starten we met het aanbrengen van de damwanden in het water.”

Wanneer is dit jaar? Is er geen datum bekend ?

25 februari 2019 | 11:57

Renske van Bers

@PvH, waarschijnlijk deze zomer en dan gaan we natuurlijk meteen langs! Groet, Renske

23 februari 2019 | 13:20

Nigel

@Duco

Fijn dat er een rechtstreekse, ondergrondse verbinding komt van fietsenkelder naar station! Gaat alleen dan niet het verplaatsen van de poortjes in de metrohal dit bemoeilijken?

26 februari 2019 | 11:24

Duco

@Nigel
De in- en uitgang van de fietsenstalling komt vlakbij de zuidelijke toegang van de metrohal. Dit maakt voor toekomstige verplaatsing weinig uit.

22 februari 2019 | 19:10

Jan.Meeuwenberg.

@Ed: Waar maken sommige (of is het sommigen) mensen zich druk om? als er staat gouw of gauw dan spreek je het op de zelfde manier uit . Maar ik kan begrijpen dat iemand die aan mensen taalles zou kunnen geven zich eraan zal storen. In het verleden was het taal niveau wel eens bedroevender, dat je je dan kon afvragen is dit door een kind geschreven?
Ik persoonlijk interesseer me voor wat er zoal gebeurt in Amsterdam, een taalcursus vind ik echt niet boeiend.
De meneer die ons probeert te corrigeren, is hij wel eens gekomen met iets interessants? Nee het valt niet mee die Nederlandse taal, hoeveel fouten zal ik al gemaakt hebben tot nu toe?
Volgende week maar eens een ritje maken naar Amstelveen voor de laatste keer over de oude lijn, als het nog kan.

22 februari 2019 | 18:23

Edwin

@johan siemons

Omdat dat technisch destijds niet wenselijk was, gezien de beperkte bandbreedte. Dat bezwaar is inmiddels ruimschoots achterhaald.

Beetje zeggen dat je op de snelweg maar 20 km/h rijdt omdat een T-Fordje ook niet sneller kon.

22 februari 2019 | 17:06

johan siemons

@n-evo….dankie ! 🙂

22 februari 2019 | 17:05

johan siemons

@Ed…..en daar gaan wij weer . ik geef geen uitleg meer . een telex kent ook geen hoofdletters !

22 februari 2019 | 10:41

n-evo

@j.siemons “Als je een woord of een lettergreep wilt benadrukken, met welk teken moet dat dan? Is het: ‘Het beleid is wél zinvol’ of ‘Het beleid is wèl zinvol’?

Juist is: ‘Het beleid is wél zinvol.'”

https://onzetaal.nl/taaladvies/klemtoonteken-nadrukteken/

In uw geval dus “nét” in plaats van “nèt”.

22 februari 2019 | 09:16

Ed

@j.siemons

Ik vind het heel wat minder storend om gouw in plaats van gauw te lezen dan uw stukjes waarin u het consequent vertikt om hoofdletters te gebruiken. Dat laatste leest toch een stuk lastiger. ?

22 februari 2019 | 07:48

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg……nèt boven het ij in amsterdam ligt aan de rand a’dam-noord een gouw en die heet poppendammergouw . leuke naam hè? een gouw is een andere naam voor een soort regio . maar het woord gouw in uw stukje moet eigenlijk gauw zijn , met een A dus . ik lees dit al jaren bij u en denk dan ach ja , die meneer meeuwenberg toch 🙂

22 februari 2019 | 01:03

Jan.Meeuwenberg.

@victor: In Utrecht gaat het over een enkele fietsenstalling die de grootste is met 12.500 plaatsen, in Amsterdam gaat het over meerdere fietsenstallingen met totaal 19.000 plaatsen,wat een gigantische fietsen massa, probeer zo’n aantal auto’s eens kwijt te kunnen in een enkele garage,dat zou een gigantisch grote garage zijn. Het is een triest gezicht op die ene foto al die fietsen, echt ontsierend. Maar gouw wegwerken die fietsen.

21 februari 2019 | 22:24

victor

Wordt deze fietsenstalling (in Amsterdam) de GROOTSTE ter wereld? met totaal 19000 plaatsen…..

….. ik las berichten uit Utrecht die ’n fietsen-stalling ge-opend heeft,  voor 12500 fietsen.

22 februari 2019 | 19:33

Duco

@victor
Helaas, Utrecht wint op dat gebied. 🙂 Bij Amsterdam Centraal wordt de capaciteit verspreid over 5 verschillende inpandige stallingen. De grootste daarvan heeft plek voor 7.000 fietsen. De stalling bij Utrecht Centraal die binnenkort helemaal open gaat is met 12.500 groter. Daarnaast zijn er ook op lange termijn meer plekken bij Utrecht Centraal gepland dan bij Amsterdam Centraal.

21 februari 2019 | 21:52

Gerard

En waar is de goede route van fietsen – stallen en direct lopen naar de trein? Als dat onder het water door naar de Westingang van het CS is dan kan dat strijdig zijn met het doortrekken van de Metro Oostlijn naar het westen.

22 februari 2019 | 19:30

Duco

@Gerard
De fietsenstalling zelf komt niet in een mogelijk traject van een doorgetrokken Oostlijn. Op niveau -1 komt een verbinding met de centrale metrohal onder het stationsplein en vanaf de metrohal komt de Cuyperstrap. Zodoende wordt er vanaf de fietsenstalling een ondergrondse directe verbinding gemaakt met het station. Op niveau -2 zit op die plek al een ondergrondse ruimte in de vorm van een balkon in de Noord/Zuidlijn kathedraal. Op dit niveau kan de Oostlijn richting het westen worden doorgetrokken. De fietsenstalling of de verbinding met CS blokkeren zodoende een doorgetrokken Oostlijn niet.

21 februari 2019 | 20:49

Jan.Meeuwenberg.

Een goede zaak om al die fietsen zoveel mogelijk uit het straatbeeld te halen

Maar ja het zal wel zo blijven dat sommige mensen geen zin hebben om een beetje moeite te moeten doen om hun fiets netjes weg te zetten (je zal maar onnodig moeten lopen).

Het is vaak wel zo dat er weinig ruimte is tussen de laagste en hoogste fietsrek bij fietsen stallingen, als ik mijn fiets wil stallen dan zoek ik een rek met de meeste ruimte, ik heb een fiets met een spiegel, die zit vaak al in de weg tussen het lage rek en het hoge fietsrek. (te weinig tussenruimte in de grootste fietsenstalling in Utrecht)

Wel een goede ontwikkeling dat er tegenwoordig gekozen wordt voor een ondergrondse oplossing. Hoe zal het nu gaan bij de Boerenwetering, wordt die prachtige garage onder de Wetering al goed gebruikt of, moeten de mensen die garage nog ontdekken, help het vraagteken werkt weer niet alle opties uitgeprobeerd (sorry)

De ondergrondse parkeergarage voor auto´s onder hetJaarbeursplein in Utrecht is ook prachtig geworden ( heldere kleuren), wel prijzig maar een ideale oplossing voor al die auto´s en fietsen en scooters.

21 februari 2019 | 14:47

Edwin

Toch niet de fietsflat weg he!?

21 februari 2019 | 17:44

Renske van Bers

@Edwin, jawel, sorry…

Wil je dit bericht delen?