Afbeelding
dinsdag 20 november 2018

Campagne tegen mobiel gebruik op de fiets gestart

Renske van Bers

Maar liefst de helft van de Nederlanders (49 procent) gebruikt de mobiele telefoon tijdens het fietsen en jongeren van 18 tot 24 jaar doen het zelfs nog vaker. Helaas kan dit gedrag voor gevaarlijke situaties zorgen, daarom ging onlangs een bewustwordingscampagne van start. Maaike van Assema – werkzaam bij de Vervoerregio – licht toe.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 juni 2019 | 10:57

M.m.

Is er al onderzocht of deze campagne succesvol is? Ik betwijfel het: ouderwetse grafische stijl en een term die nietszeggend is. Hoezo MONO? Zou het niet beter en doeltreffender zijn om begrijpelijke taal te gebruiken in plaats van een onbekende afkorting? Zeker voor de jonge doelgroep op de fiets lijkt me een andere campagne nutttiger.

TIP: In laatste de ANWB-Kampioen zijn er tekeningen te zien van kinderen over dit onderwerp: kies er daar een van uit! 

23 november 2018 | 23:45

mammie

Mono

message of noise off.

werd ook gebruikt met de campagne voor geen telefoon gebruik in de auto 

21 november 2018 | 11:37

Herman

Welk gebakken ei heeft deze campagne bedacht?

“Fiets mono”. Veel techno-muziek wordt zo goed als mono geproduceerd. Als je een telefoongesprek voert, is het geluid aan één oor sowieso mono, net als het geluid uit veel telefoonspeakers als je een filmpje kijkt.

Fijn ook, de stereotype dubstep-muziek (beetje over datum?), en de lichtflitsen (omdat visual effects te duur waren). Ook mooi voor epileptici. Die krijgen er een tonisch-clonische aanval van.

21 november 2018 | 11:59

Renske van Bers

@Herman, ik geef het door… Groet, Renske

21 november 2018 | 09:08

j.siemons

je merkt toch dat het de “gutmenschen” zijn die reageren . de jeugdige fietser heeft het veel te druk bellen/appen . ( app is een afkorting van application . oftewel “toepassing” 🙂

20 november 2018 | 18:28

j.siemons

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam / het is maar goed dat die uitleg erbij wordt gegeven . anders….

20 november 2018 | 19:13

Renske van Bers

🙂

20 november 2018 | 15:12

n-evo

“Zij diende een voorstel in voor een telefoonverbod op de fiets vanaf juli 2019.”

Ik hoop dat het wat gaat uitmaken. Maar als je ziet hoe massaal verkeersregels aan de laars worden gelapt door fietsers en handhaving amper een druppel op een gloeiende plaat is denk ik dat er het weinig effect zal hebben. In ieder geval goed dat het ook met dit soort campagnes onder de aandacht wordt gebracht. ?

“MONO rijden staat voor ‘ongestoord onderweg zijn'”

Die snap ik niet.

20 november 2018 | 16:39

Renske van Bers

@N-evo, deze spreuk gaat over de reizger zelf; dat hij of zij zich focust op de reis zelf en zich ook niet laat storen door een app of belletje. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?