Afbeelding
vrijdag 26 april 2019

Beelden aankomst eerste 15G tram voor Amsterdam!

Duco Vaillant

In de nacht van 25 op 26 april 2019 om 02:45 is de eerste 15G tram aangekomen bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) van GVB in Diemen. De tram komt rechtstreeks uit de Spaanse CAF-fabriek in Zaragoza. De reis via Frankrijk en Duitsland duurde 9,5 dag. Totaal heeft de 38 meter lange dieplader met de nieuwe 15G tram ruim 2.300 kilometer afgelegd. Na aankomst is de tram met behulp van een speciaal aflopend stukje spoor (‘ramp’) op het inzetspoor gezet.  Het allerlaatste deel van de aankomst hebben wij gefilmd. Kijk je mee?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

3 mei 2019 | 16:12

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam…het is mij duidelijk . ik ben overtuigd .( wie zou ik zijn als dat niet het geval was ? ) dank weer 🙂

3 mei 2019 | 09:57

Antje

@trolly

Er zal wel van alles tegenin te brengen zijn maar NS koopt ook treinen bij CAF en die komen per boot. Die zijn wellicht te zwaar voor lange afstand over de weg. Men had kunnen meevaren 🙂 Ook had men de tram over de Pyreneeën kunnen brengen en daar op treinspoor kunnen zetten en vervolgens met een locje als langzaam goederenvervoer naar Nederland kunnen slepen.

3 mei 2019 | 11:14

Duco

@Antje en johan siemons
De ene CAF-fabriek (15G in Zaragoza) zit nou niet echt om de hoek bij de andere (Beasain waar de nieuwe sprinters worden gebouwd). De afstand (snelste route met de auto 260km) is vergelijkbaar met die van Groningen naar Breda. De tramfabriek zit veel meer landinwaarts. Deze zit op 323 km van de dichtstbijzijnde haven die kan worden gebruikt. Het gaat dan om de auto-afstand, niet van een 38 meter lang transport, zoals bij de 15G het geval is.

Het combineren van twee verschillende leveringen zou heel veel afstemming vragen en zou maar voor een deel wellicht worden gecombineerd.

Afgezien dat de tramfabriek voor de 15G veel meer landinwaarts is, is er nog een ander belangrijk verschil. Een trein wil je als geheel bij elkaar houden, ook al transporteer je de delen los. In het geval van de nieuwe sprinters is dat in 3 of 4 delen van circa 20 meter lang. Daarmee kan je al een flink deel van de beschikbare ruimte in een schip vullen.

Per spoor kan je een trein uiteraard ook bij elkaar houden, maar dan moet je eerst naar Frankrijk toe, vanwege de spoorbreedte en dan zit je nog met de moeilijkheid van bijzonder transport in verschillende landen per spoor. Gezien de verschillen per land is dit in de praktijk best ingewikkeld.

2 mei 2019 | 20:35

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: even een dienstmededeling. De website over de lijnkleuren van de trams (en metro’s) in Amsterdam is de afgelopen weken op veel plaatsen geactualiseerd en uitgebreid. Het aantal bezoekers loopt weer op!

3 mei 2019 | 13:27

Duco

@Han Schomakers
Leuke update van je website!

2 mei 2019 | 20:32

Han Schomakers

@Jan.Meeuwenberg & @Duco: mag de rest van Nederland het filmpje ook zien?

29 april 2019 | 18:45

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Ook Utrecht kan dus dit jaar (eindelijk) feest vieren met zijn Uithoflijn, ook die lijn heeft erg lang op zich laten wachten.(maar laat ik voorzichtig zijn met mijn optimisme) Ik weet niet of er nog met testreizigers gewerkt gaat worden in Utrecht, zoals (nu alweer lang geleden in Amsterdam) dat was echt een feestelijke dag om meegemaakt te hebben. Is het niet zo dat er eerst voor de opening met testpersonen getest moet worden, of is dat niet echt een voorwaarde?

28 april 2019 | 19:39

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Duco bedankt voor de tip van deze prachtige muziek, heb je nog het filmpje ontvangen wat ik gemaakt heb afgelopen week?, van een testrit van de Uithoflijn, waar ze volop bezig zijn met de testritten, ik moest het filmpje wel verkleinen anders kon het niet verzonden worden. Utrecht is eind dit jaar ook een extra lijn rijker, (eindelijk).

29 april 2019 | 11:22

Duco

@Jan Meeuwenberg
Heb het filmpje ontvangen en inmiddels ook gezien. Bedankt voor het delen en leuk om te zien!

28 april 2019 | 17:46

n-evo

@Tim Is een kwestie van voorkeur. In sommige steden, zoals Wenen, zetten ze zo’n pantograaf altijd voorop. In Düsseldorf staat ie in het midden van de tram alleen omgedraaid. Het is maar net wat je wilt.

28 april 2019 | 04:14

toemie

@Tim ik wilde alweer iets over tractie en gekoppelde voertuigen zeggen, maar weet het niet zeker. Nu wil ik het ook weten.

28 april 2019 | 04:11

toemie

@johan siemons ik vind m er zelf ook wel zelfverzekerd uitzien

27 april 2019 | 08:19

Tim

Mooi! Weet iemand waarom de pantograaf in het midden zit?

27 april 2019 | 01:36

trolly

@johan siemons: Die vraag heb je niet alleen gesteld, zij is ook beantwoord. Het antwoord kwam er op neer dat zeetransport rendabel zou zijn bij transport van grotere aantallen trams in één keer, maar er gekozen is voor wegtransport om de trams zo snel mogelijk na voltooiing in dienst te nemen, en dus niet maanden te wachten tot een groter aantal trams verscheept konden worden.

27 april 2019 | 00:22

Karel de Jong

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Gaat zeker lukken. Jij ook!

26 april 2019 | 23:17

johan siemons

als ik lees hoe men over de weg van spanje naar nederland moet komen herinner ik mij toch weer de door mij eerder gestelde vraag ;  is een route over zee wel overwogen ? van beasin (productie-plaats van de g15) is het 45 km naar de havenplaats san sebastian .       

26 april 2019 | 22:54

Jan.Meeuwenberg.

Ja mooie meeslepende muziek, van wie is die muziek?
Zo is er ooit ook meeslepende muziek geweest bij een filmpje toen er nog geboord werd, ik weet even niet meer wat er toen precies gebeurde, de muziek was toen van Daft Punk. (alweer lang geleden het boorwerk)
Ik heb toen de CD aangeschaft, echt ook meeslepende muziek was dat, en zeer toepasselijk. Knap dat er bij filmpjes steeds weer mooie muziek bij gevonden wordt.

27 april 2019 | 15:23

Duco

@Jan Meeuwenberg
De muziek is van Two Steps from Hell. Het nummer is Heart of Courage en staat op het album Invincible. Ze staan bekend om de muziek die ze maken voor filmtrailers.

26 april 2019 | 20:30

Karel de Jong

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Ja, helaas. Maar zie ‘m binnenkort wel rijden 🙂

26 april 2019 | 22:19

Duco

@Karel de Jong
Positieve instelling zo aan het begin van het weekend. Geniet ervan! 🙂

26 april 2019 | 18:29

Karel de Jong

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Balen als je er voor bent omgefietst maar fijn idee dat ie lekker droog staat 🙂

26 april 2019 | 18:58

Duco

@Karel de Jong
Oei, ben je hem misgelopen?

26 april 2019 | 18:01

Kils

Kan je mij uitleggen waarom de transporteur via Duitsland gaat. Normaal gesproken is Zaragoza 1550 km van Amsterdam.

26 april 2019 | 18:56

Duco

@Kils
Bij zo’n bijzonder transport van 38 meter lang, komt veel kijken qua planning. Zo mag er nergens over tolwegen worden gereden. In Frankrijk wordt er overal binnendoor gereden. De transporteur heeft zo’n 300 rotondes geteld onderweg. Daarnaast zijn er allerlei andere beperkingen zoals rijverboden, spertijden, (verwachte) files, (politie)begeleiding, werkzaamheden aan de weg en hoe snel er gereden kan worden. Ook de kwaliteit van het wegdek speelt mee. Alles bij elkaar, is het handiger om via Duitsland te rijden, dan via België.

26 april 2019 | 16:31

Karel de Jong

@Aron wat een ramp

26 april 2019 | 16:29

Karel de Jong

Bespaar je een tripje naar de HWT: hij staat binne :/

26 april 2019 | 17:37

Duco

@Karel de Jong
De 15G tram staat inderdaad nu binnen. Veilig en wel. 🙂

26 april 2019 | 15:59

johan siemons

keurig hoor . ik blijf de neus een beetje “opmerkelijk” vinden . maar ja , wie ben ik ?

26 april 2019 | 17:38

Duco

Het neusje krijgt nog een bescherming. De bescherming is er nu af vanwege het transport en het koppelen aan het rangeervoertuig. 🙂

26 april 2019 | 15:35

Han Schomakers

Wat een meeslepende muziek bij het filmpje!

26 april 2019 | 17:39

Duco

@Han Schomakers
We vonden bij dit filmpje dat dit wel kon. 🙂

26 april 2019 | 14:43

Aron

Dat noemt men ook wel een hellingbaan.

Wil je dit bericht delen?