Afbeelding
maandag 25 februari 2019

Adieu sneltram 51! Rijd je met ons mee?

Renske van Bers

Van zaterdag 2 op zondag 3 maart rijdt lijn 51 zijn laatste ritten in Amstelveen en Buitenveldert. Daarna gaan we een periode in waarin je anders moet reizen dan je gewend bent. Dat is lastig , dat realiseren we ons. We doen ons best de overlast zoveel mogelijk te beperken.

‘De 51’, beroemd én berucht. Veel reizigers hebben hem gebruikt. En nog steeds! En of je nu een haat- of liefdeverhouding met de lijn hebt, we zwaaien ‘m op zaterdag 2 maart uit. Rijd je met ons mee?

Afbeelding adieu sneltram 51

Programma

• 23.30 – 23.41 uur Verzamelen op station Zuid op het perron van sneltram 51 richting Westwijk.
• 23.41 uur Vertrek naar Westwijk onder begeleiding van een Frans jazz trio,  de candygirls en de polaroidmakers.
• 00.04 uur Aankomst op halte Westwijk.
• 00.04 – 00.10 uur Voordracht door stadsdichter Matthijs den Hollander.
• 00.12 uur Vertrek richting CS, de allerlaatste keer vanuit Westwijk. Voor wie nog met de 51 thuis wil komen: we stoppen op alle haltes.
• 00.36 uur Aankomst op Station Zuid

Aanmelden is niet nodig, neem wel je OV-chipkaart mee.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 maart 2019 | 16:09

johan siemons

@johan siemons…..ik reageer te snel oftewel wat voorbarig . ik vind in de staart van artikel “top 5 vragen…” heel duidelijke plattegronden over bussen 45 en 55 . ik kan mijn vergrootglas in de kast achterlaten 🙂

1 maart 2019 | 15:35

johan siemons

bij de ingebruikneming van 52 is er een nieuwe plattegrond van het ov in amsterdam gekomen . ( om de leesbaarheid te verkrijgen had ik gelukkig nog een vergrootglas ) . maar de vraag is : komt er voor de twee jaar durende opvang met bussen voor de ombouw van de amstelveen-lijn een nieuwe versie van deze plattegrond met  de vermelding van die bussen ?

4 maart 2019 | 11:42

Renske van Bers

@Johan, goede vraag, ik vraag het na! Groet, Renske

25 februari 2019 | 15:00

n-evo

Én de onbeveiligde overgangen.

Zo kunnen we dus nog wel ff door… 😉

25 februari 2019 | 14:57

n-evo

Ik vergeet nog even het gebrek aan genoeg tweerichtingstrams voor exploitatie.

25 februari 2019 | 14:54

n-evo

@JM De kosten daarvoor bedragen waarschijnlijk (bijna) hetzelfde als een volledig nieuwe tramlijn aanleggen. Het enkelspoor, bovenleidingen, haltes en mogelijk ook de onderstations voor stroom moeten allemaal aangepast worden. Zo’n beetje de hele infrastructuur dus. Daarnaast zal de museumtramlijn eerder een alternatief bieden voor de bestaande Connexxion-bussen terwijl die gewoon rijden. Kortom, het kost een smak geld en de noodzaak voor bus 55 blijft bestaan.

25 februari 2019 | 14:46

johan siemons

@JM…..das ene goeie !

25 februari 2019 | 14:37

Ed

@JM

Of bedoel je over het oude spoor ipv de metrolijn? Lijkt me ambitieus, maar wel een leuk idee. Ik voorzie wel wat uitdagingen m.b.t. betrouwbaarheid (het is enkel spoor), capaciteit, en ook overstappen (veel lopen naar bestaande haltes) maar wie weet is er een positieve case van te maken.

25 februari 2019 | 14:32

Ed

@JM

Het probleem is dat ook de museumtrein rails nodig heeft, en dat is nou net niet beschikbaar tijdens de ombouw.

25 februari 2019 | 13:28

JM

Overlast is onvermijdelijk bij een project als dit. Hoeveel maatregelen je ook neemt.

Is in de voorbereiding ooit de optie in beeld geweest om (tijdelijk) de museumtramlijn te reactiveren? In een tram passen heel wat meer mensen dan in een bus en daarmee omzeil je een belangrijk deel van het traject waar wordt gewerkt. Er zijn vast tig redenen dat hier niet voor is gekozen, desondanks ben ik wel nieuwsgierig of dit überhaupt is overwogen.

26 februari 2019 | 11:18

Duco

@JM
Tijdelijke heractivatie van de museumtramlijn is nooit serieus overwogen. Er zitten zoveel haken en ogen aan zoals n-evo terecht zegt. In feite bouw je dan vrijwel een nieuwe tramlijn.

25 februari 2019 | 12:04

Han Schomakers

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: wordt het dan niet vreselijk druk?

25 februari 2019 | 12:10

Renske van Bers

@Han, hopelijk niet te druk 🙂

25 februari 2019 | 11:59

Jan.Meeuwenberg.

Ik was al van plan om een laatste ritje mee te maken, het werd weer eens tijd 

voor een uitje, in de tijd toen er nog aan de N-Z lijn gewerkt werd waren er geregeld leuke en interessante dingen georganiseerd, waar ik de Dienst nog zeer dankbaar voor ben, dat was een mooie tijd om meegemaakt te hebben.

25 februari 2019 | 12:03

Renske van Bers

@Jan, dat was zeker leuk!

25 februari 2019 | 11:42

Rony

@Han Schomakers

Aanmelden is niet nodig. Dat staat op amstelveenlijn.nl.

25 februari 2019 | 11:24

Han Schomakers

@Renske: Hoe kan ik mij aanmelden?

25 februari 2019 | 11:49

Renske van Bers

@Han, dat hoeft niet inderdaad! Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?