Afbeelding
woensdag 19 juni 2019

1 jaar E-bussen op Schiphol: Hoe bevalt het?

Renske van Bers

Sinds ongeveer 1 jaar rijdt de grootste vloot Zero Emissie-bussen van Europa op en rond Schiphol. Helen Koper, Senior Teammanager Schiphol bij Connexxion, maakt de balans op en vertelt over de bevindingen.

Helen, hoe vergaat het de 100 E-bussen van Connexxion?

“Het bevalt goed! Het was vooral voor de buschauffeurs wennen, maar ook voor hen is het elektrisch rijden inmiddels ‘business as usual’. Het was natuurlijk best een behoorlijke omslag: niet alleen moesten de chauffeurs zorgen dat de bus altijd voldoende opgeladen is, ook de dienstregeling moest hierop aangepast worden. Het vroeg dus om een andere manier van werken en daarom hebben al onze chauffeurs van tevoren een speciale training gehad om het hele proces goed onder de knie te krijgen.”

Zer Emissie schiphol feautured

De chauffeurs rijden de bus niet helemaal ‘op’, na maximaal 70 km gereden te hebben en met nog voldoende reserve gaat de bus weer aan de lader.

Wat was het belangrijkste onderdeel van de training?

“Er was veel aandacht voor veiligheid en het tussendoor laden van de bussen. Dit was een vaardigheid waar de chauffeurs nog niet eerder mee te maken hadden gehad. Overdag worden de bussen geladen met de snelladers en ’s nachts worden ze op de opstelterreinen geplaatst onder zogenoemde traagladers. Deze zorgen ervoor dat de accu van de bus vol blijft, zodat ze tijdens de ochtendspits direct weg kunnen rijden. Gedurende de dag komt er dan een moment dat de bussen nieuwe energie nodig hebben. Hiervoor hebben we op speciale punten langs de route snellaadlocaties opgesteld, waar de chauffeur de pantograaf op het dak van de bus moet koppelen aan de lader die erboven hangt. De bus moet dan precies – op de millimeter nauwkeurig – in het daarvoor bedoelde vak geparkeerd worden, exact onder de laadkap. Je snapt dat daar wel even op geoefend moest worden.”

Waren er, naast het laden, nog meer zaken waar de chauffeurs aan moesten wennen?

“Het geluid! Of beter gezegd: het gebrek eraan. Een dieselbus maakt best wel wat lawaai en zodoende ben je als deelnemer aan het verkeer ook op een afstandje goed te horen. Met een elektrische bus is dat anders, die is veel stiller. Hierdoor moeten onze chauffeurs nog scherper zijn dan voorheen, omdat bijvoorbeeld een achteloze fietser niet doorheeft dat er een gevaarte achter hem of haar rijdt. Overigens heeft het feit dat de E-bussen veel stiller rijden ook voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de reizigers die in de bus zitten en de mensen die langs de route wonen.”

Elektrische bus - laadstation Schiphol 1

De Zero Emissie-bussen spelen een grote rol in het verlenen van (toekomstige) concessies.

En hoe zit het met het logistieke verhaal van de Zero Emissie-bussen?

“De nieuwe dienstregeling vormde in het begin wel een uitdaging. Omdat je dezelfde hoeveelheid ritten wil aanbieden aan je reizigers, heb je meer chauffeurs en vooral meer bussen nodig dan normaal, omdat er altijd wel een aantal aan het opladen zijn. In principe duurt het snelladen maar 20 minuten, maar dit moet wel een paar keer per dag gebeuren. We moesten wat dat betreft ook het wiel zelf uitvinden, omdat er nog nooit zo’n grote vloot in één keer op één plek is gaan rijden. Gelukkig hadden we deze logistieke puzzel van tevoren goed uitgedacht en verliep de dienstregeling, ook in het begin, over het algemeen naar wens.”

En nu? Wat brengt de toekomst?

“Nog meer Zero Emissie-bussen! Dat is natuurlijk ook van deze tijd. Bovendien wordt er naar gevraagd in concessies en voldoet de instroom van E-bussen en de uitstroom van dieselbussen aan internationale afspraken. We zijn dus blij dat het iedereen zo goed bevalt, want deze bussen hebben de toekomst.”