Afbeelding
woensdag 19 juni 2019

1 jaar E-bussen op Schiphol: Hoe bevalt het?

Renske van Bers

Sinds ongeveer 1 jaar rijdt de grootste vloot Zero Emissie-bussen van Europa op en rond Schiphol. Helen Koper, Senior Teammanager Schiphol bij Connexxion, maakt de balans op en vertelt over de bevindingen.

Helen, hoe vergaat het de 100 E-bussen van Connexxion?

“Het bevalt goed! Het was vooral voor de buschauffeurs wennen, maar ook voor hen is het elektrisch rijden inmiddels ‘business as usual’. Het was natuurlijk best een behoorlijke omslag: niet alleen moesten de chauffeurs zorgen dat de bus altijd voldoende opgeladen is, ook de dienstregeling moest hierop aangepast worden. Het vroeg dus om een andere manier van werken en daarom hebben al onze chauffeurs van tevoren een speciale training gehad om het hele proces goed onder de knie te krijgen.”

Zer Emissie schiphol feautured

De chauffeurs rijden de bus niet helemaal ‘op’, na maximaal 70 km gereden te hebben en met nog voldoende reserve gaat de bus weer aan de lader.

Wat was het belangrijkste onderdeel van de training?

“Er was veel aandacht voor veiligheid en het tussendoor laden van de bussen. Dit was een vaardigheid waar de chauffeurs nog niet eerder mee te maken hadden gehad. Overdag worden de bussen geladen met de snelladers en ’s nachts worden ze op de opstelterreinen geplaatst onder zogenoemde traagladers. Deze zorgen ervoor dat de accu van de bus vol blijft, zodat ze tijdens de ochtendspits direct weg kunnen rijden. Gedurende de dag komt er dan een moment dat de bussen nieuwe energie nodig hebben. Hiervoor hebben we op speciale punten langs de route snellaadlocaties opgesteld, waar de chauffeur de pantograaf op het dak van de bus moet koppelen aan de lader die erboven hangt. De bus moet dan precies – op de millimeter nauwkeurig – in het daarvoor bedoelde vak geparkeerd worden, exact onder de laadkap. Je snapt dat daar wel even op geoefend moest worden.”

Waren er, naast het laden, nog meer zaken waar de chauffeurs aan moesten wennen?

“Het geluid! Of beter gezegd: het gebrek eraan. Een dieselbus maakt best wel wat lawaai en zodoende ben je als deelnemer aan het verkeer ook op een afstandje goed te horen. Met een elektrische bus is dat anders, die is veel stiller. Hierdoor moeten onze chauffeurs nog scherper zijn dan voorheen, omdat bijvoorbeeld een achteloze fietser niet doorheeft dat er een gevaarte achter hem of haar rijdt. Overigens heeft het feit dat de E-bussen veel stiller rijden ook voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de reizigers die in de bus zitten en de mensen die langs de route wonen.”

Elektrische bus - laadstation Schiphol 1

De Zero Emissie-bussen spelen een grote rol in het verlenen van (toekomstige) concessies.

En hoe zit het met het logistieke verhaal van de Zero Emissie-bussen?

“De nieuwe dienstregeling vormde in het begin wel een uitdaging. Omdat je dezelfde hoeveelheid ritten wil aanbieden aan je reizigers, heb je meer chauffeurs en vooral meer bussen nodig dan normaal, omdat er altijd wel een aantal aan het opladen zijn. In principe duurt het snelladen maar 20 minuten, maar dit moet wel een paar keer per dag gebeuren. We moesten wat dat betreft ook het wiel zelf uitvinden, omdat er nog nooit zo’n grote vloot in één keer op één plek is gaan rijden. Gelukkig hadden we deze logistieke puzzel van tevoren goed uitgedacht en verliep de dienstregeling, ook in het begin, over het algemeen naar wens.”

En nu? Wat brengt de toekomst?

“Nog meer Zero Emissie-bussen! Dat is natuurlijk ook van deze tijd. Bovendien wordt er naar gevraagd in concessies en voldoet de instroom van E-bussen en de uitstroom van dieselbussen aan internationale afspraken. We zijn dus blij dat het iedereen zo goed bevalt, want deze bussen hebben de toekomst.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

24 juni 2019 | 12:52

trolly

@René: Als die oude dieselbussen elders nóg oudere dieselbussen vervangen die dan op hun beurt naar de sloop gaan, levert dat per saldo een positief resultaat.

24 juni 2019 | 00:10

René

Renske,

Waar blijven de oude dieselbussen? Worden deze omgebouwd of gesloopt? Als deze elders in dienst blijven, waar ook ter wereld heeft deze actie natuurlijk wat minder zin.

Hoor graag!

René

24 juni 2019 | 10:01

Renske van Bers

@Rene, dat vraag ik na! Groet, Renske

21 juni 2019 | 09:38

Alain

@trolly
Maar trolly toch. Je zou inmiddels geleerd moeten hebben dat al Jan.’s opmerkingen waarin ‘we’ voorkomt, vooral betrekking hebben op anderen. Maar ja, om nu iedere keer ‘jullie’ te schrijven is ook weer wat lang.

21 juni 2019 | 08:40

trolly

Dat valt me een klein beetje van je tegen, @Jan.Meeuwenberg. “We leren elke dag wat bij”, maar niet zelf even de antwoorden op een paar simpele vragen zoeken? Probeer het eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij

20 juni 2019 | 21:10

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: Accu’s is een verhaal apart natuurlijk, daar hoef je geen Elektromonteur voor te zijn toch? er zijn verschillende soorten accu’s met hun voor en nadelen, bestaan er nog Loodaccu’s? wat zit er voor een soort accu in een auto, ik zal het niet meer weten. Het verschil tussen Gelijkstroom en Wisselstroom heb ik wel geleerd, net zoals een Ster/Driehoek schakeling, wat bijna niet meer toegepast wordt, veel gebeurd tegenwoordig met Frequentie schakelingen, veel gemakkelijker aan te sluiten, maar dan krijg je weer te maken met software. Gelukkig hoef ik me niet meer steeds bij te scholen voor nieuwe technieken, de jeugd heeft de toekomst toch?

20 juni 2019 | 19:52

trolly

@bert van elswijk: Dat mag zo zijn, maar dhr. Meeuwenberg is naar ik aanneem ook nog steeds toegewijd ex-emeritus-electromonteur. Een kolfje naar zijn eigen hand, dus.

20 juni 2019 | 15:04

bert van elswijk

@trolly 🙂

je blijft een kwajongen!

20 juni 2019 | 08:28

trolly

@Jan.Meeuwenberg.: Zou het geen goed idee zijn als jij het internet zou gebruiken voor een grondig onderzoek naar het gebruikte type accu’s en de invloed van snelladen daarop, om ons daarna verslag uit te brengen van je bevindingen?

20 juni 2019 | 06:53

Rob

@GVB MOKUM De platformbussen vallen niet onder de Vervoerregio, dus daar hoor je inderdaad niets over. In o.a. Haarlem rijden ze wel, volgens mij zijn daar geen problemen met de BYD bussen. 

19 juni 2019 | 22:26

GVB MOKUM

Na 70 kilometer Accu’s aan de kader.

Over de Chinese BYD bussen op het platform van Schiphol hoor ik angstvallig niets.

Meer in de kraan dan op de baan.

Een miskoop?

19 juni 2019 | 20:50

Jan.Meeuwenberg.

Wat gebeurt er eigenlijk tijdens dat snelladen elektrisch gezien, is te vaak snel

laden niet slecht voor de accu’s? ik denk dat de levensduur door dat snelladen achteruit gaat.

19 juni 2019 | 15:44

n-evo

@Remko Thnx voor de link!

19 juni 2019 | 11:36

Remko

@n-evo, op internet is van alles te vinden over recycling, bijvoorbeeld: https://auto.howstuffworks.com/can-electric-car-batteries-be-recycled.htm

Omdat dit sterk in ontwikkeling is, lijkt het mij verstandig dat op het moment van vervanging wordt gekeken wat dan het beste beleid is voor recycling. 

19 juni 2019 | 09:39

n-evo

Wat is de levensduur van de accu’s van deze bussen en wat wordt er met de oude accu’s gedaan? Kunnen onderdelen zoals het lithium grotendeels recycled worden bijvoorbeeld?

24 juni 2019 | 10:03

Renske van Bers

@N-evo, het antwoord van Helen: Als batterijen vervangen moeten worden zullen ze op verantwoorde manier worden (her)gebruikt. Denk daarbij aan V storage en refurbisching en opnieuw inzetten. Hier zit ook een grote rol bij de leverancier, waar afspraken mee zijn. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?