De Nieuwe Bennebroekerweg in Hoofddorp zal een ingrijpende opwaardering ondergaan: hij wordt op het grootste deel uitgebreid naar twee keer twee rijstroken. Beleidsadviseur Verkeer en Vervoer van de gemeente Haarlemmermeer en technisch manager binnen het projectteam Opwaardering Nieuwe Bennebroekerweg Peter van Halteren en Vincent van Laar, projectbegeleider van de Vervoerregio vertellen erover: ‘Hiermee verbeteren we de doorstroming tussen de N205 en A4 en de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de buurten. Nieuw-Vennep en Hoofddorp worden op een goede manier ontsloten waardoor je minder kruip-door sluip-door verkeer in nieuwe en toekomstige buurten krijgt.’
Doorstart Duinpolderweg
Het opwaarderen van de Bennebroekerweg was een onderdeel van het voormalige project Duinpolderweg waarmee de A4 verbonden zou worden met de Noordelijke Duin- en Bollenstreek in Zuid-Holland. Eind mei 2020 besloot de provincie Noord-Holland niet langer in te zetten op de hele scope van het project Duinpolderweg, maar alleen op de opwaardering van de (Nieuwe) Bennebroekerweg tussen de A4 en de N205. Samen met de Vervoerregio Amsterdam en de Provincie Noord-Holland werkt de gemeente Haarlemmermeer hard aan deze verbinding om het nog steeds groeiende verkeer goed te kunnen verwerken. Dat verkeer neemt toe door nieuwe woningen en arbeidsplaatsen. In de studie is de Bennebroekerweg in drie delen opgeknipt. ‘Kijk’, zegt Peter van Halteren terwijl hij over het eerste deel rijdt, dat tegen de A4 ligt. ‘Dit stuk heet nog Bennebroekerweg en heeft eigenlijk nog de functie en uitstraling van een oud polderlint. Dit deel kan het verkeer in de ochtend- en avondspits nu al niet meer aan. We zouden de twee rijstroken die hier liggen kunnen verdubbelen met twee extra rijstroken aan de andere kant van het water. Dan zouden we ook een parallelweg kunnen toevoegen. Maar we zouden ook twee nieuwe rijbanen met twee rijstroken kunnen aanleggen in het weiland hiernaast, zodat de Bennebroekerweg de functie van parallelweg, fiets- en landbouwroute kan krijgen. We onderzoeken, beoordelen en werken beide opties uit. Beiden hebben natuurlijk voor- en nadelen. Uitgangspunt is een betere doorstroming voor het verkeer waarbij we ook rekening houden met de ruimtelijke ontwikkelingen in dit deel, zoals bijvoorbeeld Park21 en Schiphol Trade Park. Tegelijkertijd willen we de fietsroutes verbeteren en ook de kruispunten aanpakken.´