In de Metropoolregio Amsterdam komt een fiks deel van de 100.000 nieuwe woningen die het nieuwe kabinet jaarlijks wil bouwen. Ook zal het aantal arbeidsplaatsen de komende jaren flink groeien. Uit een onderzoek Multimodaal Toekomstbeeld 2040 (MTB 2040) van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB), waar ook de Vervoerregio Amsterdam bij is betrokken, blijkt dat we anders moeten omgaan met de groeiende vraag naar mobiliteit tijdens die verstedelijking.
Dit is nodig om de leefkwaliteit in steden en dorpen binnen de MRA te behouden en de bereikbaarheid te garanderen. Want als we ons mobiliteitsgedrag niet aanpassen en de vervoersvraag blijven faciliteren, loopt het mobiliteitssysteem al in 2030 vast. Ook de (internationale) concurrentiepositie van de MRA zal hierdoor sterk achteruit gaan, is de conclusie van het onderzoek.
Niets doen is geen optie: we staan voor heel grote opgaven
In 2030 moet een groot deel van de 250.000 nieuwe woningen en 230.000 arbeidsplaatsen, die er tot 2040 bijkomen, al tot stand zijn gekomen. Als we ons beleid én ons mobiliteitssysteem hier niet op aanpassen, zorgt dit voor files tot in de stad, overvol openbaar vervoer, volle fietspaden en allerlei logistieke problemen. Zélfs na de realisatie van al geplande grote projecten die de capaciteit vergroten, zoals Zuidasdok en Schiphol-Amsterdam-Almere.
Vevoersongelijkheid
Ook zal niet iedereen goede toegang hebben tot goede en betaalbare mobiliteit en dus minder mogelijkheden om zich te verplaatsen. We noemen dit vervoersongelijkheid. En niet alleen de leefkwaliteit en bereikbaarheid gaan er sterk op achteruit: ook het klimaatdoel voor CO2-vermindering wordt bij lange na niet gehaald. Kortom, we staan voor heel grote opgaven, die we alleen door samen te werken en door scherpe en creatieve keuzes te maken kunnen vervullen.