Tot 20 november wordt in 5 nachten achter elkaar een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein bij station Amsterdam Zuid gebouwd. Waarom is dat nodig? En wat heeft dit werk te maken met de nieuwe reizigerspassage?
door Saskia Blaas, Zuidas
‘De bovenleiding is heel gevoelig’, legt uitvoerder Zuidasdok Weijnand Stijger uit. ‘Als deze kapot gaat, kan de trein niet meer rijden. Juist omdat we hier zo dicht op het openbaar vervoer werken, moeten we extra ons best doen om dat te voorkomen. Door de bovenleiding via een tijdelijke constructie iets te verplaatsen, creëren we ruimte en is de doorgang van het treinverkeer veiliggesteld. Tegelijkertijd vergroten we daarmee dus de bouwlocatie waar we twee dakdelen bouwen voor de extra stationspassage.’ Alleen als de trein niet rijdt, kan de stroom eraf. Dus gebeurt het werk ’s nachts. Om de normale dienstregeling niet te verstoren, wordt er tussen 01.00 en 05.00 uur ´s nachts gewerkt.