Als gevolg van de coronacrisis nemen meer en meer mensen de fiets of de e-bike. Die trend zal zich de komende jaren voortzetten. Dat komt uit een peiling van de ANWB naar voren: 27 procent van de ondervraagden denkt ook na de coronacrisis vaker met de fiets te gaan. Ook steeds meer bedrijven en organisaties gaan er vanuit dat straks meer medewerkers met de fiets naar het werk komen. Opvallend daarbij is dat vooral de elektrische fiets aan een enorme opmars bezig is. Zijn er wel genoeg fietspaden voor al die fietsers – elektrisch of niet – binnen de Vervoerregio? We vragen het Martijn Sargentini, programmamanager Investeringsagenda Mobiliteit.
Martijn, merk jij al dat er meer e-bikes worden ingezet/gebruikt?
Jazeker, je hoort en leest het overal: de e-bikes zijn niet aan te slepen. Dat geldt voor Nederland, maar vooral ook voor het buitenland. Ik zie het zelf ook: ik rijd graag met mijn racefiets de stad uit op fietsroutes naar Haarlem, Amstelveen en Schiphol – en dan zie je echt dat het aantal toeneemt. Het is ook logisch: op de middellange afstanden van 5 tot 15 kilometer is het een heel goed alternatief. De capaciteit in het ov is door de coronacrisis natuurlijk wat teruggelopen, en de weg stroomt ook snel
Zijn er genoeg goede fietspaden voor al die mensen die nu de fiets gaan pakken naar hun werk?
Ja en nee. We hebben gelukkig een heel goed fietsnetwerk liggen in en rond de Vervoerregio. Maar het is ook zo dat de kwaliteit op bepaalde stukken tussen steden te wensen over laat.