Afbeelding
woensdag 28 november 2018

Zo ziet de nieuwe M7-metro voor Amsterdam eruit

Duco Vaillant

Vandaag zijn de contracten ondertekend voor de nieuwe M7-metro. Na een aanbesteding heeft GVB de Spaanse fabrikant CAF aangewezen als leverancier voor 30 nieuwe metro’s, met een optie op 30 stuks extra. Naar verwachting worden vanaf de zomer van 2021 de eerste reizigers vervoerd in deze nieuwe voertuigen. We spreken met Lex Brantenaar, adviseur rollend materieel bij de Vervoerregio.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 juli 2019 | 18:29

Daniel De Leeuw

@Mike Die blauwe deuren was een idee om het blauw-wit van de trams door te zetten.  Vergeten was waarom in 70 en daarvoor in Hamburg voor rode deuren gekozen was! Antwoord: kleurenblinden! Zij zien weliswaar geen rood maar soort donker bruin in  contrast met licht blauwige-wit van RVS. Met name onder TL licht is het contrast tussen blauwe deur en RVS wagen bijna nihil, zeker als er ook “gewoon” slechtziendheid bij komt. ?

18 maart 2019 | 18:01

Gerda

@Mike ik vind juist van niet. alle metro’s moeten dezelfde kleur zijn anders is het verwarrend en niet mooi 

27 januari 2019 | 11:16

Mike

Ik vind dat de metro toch onderscheidt moet hebben van de M5 ik vind het juist leuk dat hij er precies zo uit ziet maar ik bedoel het zou gewoon mooi zijn als ze de blauwe deuren zouden terug doen bij deze zodat je weet welke wat is

22 januari 2019 | 15:39

n-evo

@Rudie De Ringlijn mocht destijds vooral geen “metro” genoemd worden en moest daarom zoveel mogelijk sneltram-achtige kenmerken hebben. Het M4-materieel van maar 2,65 meter breed – waar we vandaag de dag nog steeds erg veel plezier aan beleven – is daar een consequentie van. De treeplanken waren sowieso nodig voor het stuk in Zuidoost waar ook de M54 rijdt.

Gelukkig zijn de perrons en baan dusdanig ontworpen dat ze relatief eenvoudig geschikt gemaakt konden worden voor de Zilvermeeuwen (eerste type metro) die 3 meter breed waren. Relatief kort na de opening van de Ringlijn zijn perronranden afgezaagd en kwam er ook dat type metro op het traject te rijden. Later zijn de Zilvermeeuwen vervangen door de eveneens 3 meter brede M5. De het sneltram en M4-materieel wordt vanaf 2021 vervangen door het nieuwe M7-materieel.

Alle metro’s op het Amsterdamse metronet zijn dan 3-meter breed en alle trams 2,4 meter breed. Hybride voertuigen die tussen tram en metro hangen hebben we dan niet meer. 🙂

22 januari 2019 | 12:54

Rudie

@Renske en Rob: dank, veel geleerd.

Blijft mijn vraag waarom is het M4 materiaal maar 2.65m breed en hebben ze een extra tree gekregen.

Dat was toch alleen voor het S-materiaal nodig door de combinatie met tram 5?

Of is dat op de ringlijn (daar was M4 toch voor bedoeld) ook nodig?

21 januari 2019 | 12:22

Rob

@Rudie. Kijk even op “Amsterdamse metro” op Wikipedia, daar zul je alle info vinden over de verschillende types materieel.

21 januari 2019 | 11:44

Rudie

ik bedoel dus op lijn 53 en 54

21 januari 2019 | 11:42

Rudie

In de reacties hieronder wordt vooral over de diverse lengten gesproken. De termen M4,5 6 of 7 zeggen mij verder niet zo veel.

Gisteren viel me op dat er ook verschillende breedten bestaan.

Er zijn metro’s met treden zoals die van lijn 51. Waarom zijn die voertuigen smaller dan nodig is?

Is er ergens een overzicht te vinden van de eigenschappen van die verschillende typen? Zou fijn zijn.

22 januari 2019 | 09:59

Renske van Bers

@Rudie, ik sluit me aan bij de reactie van Rob. Groet en veel leesplezier! Groet, Renske

5 december 2018 | 16:42

n-evo

@Duco Paniek om niks dus door Het Parool. Ai.

28 november 2018 | 22:43

Han Schomakers

@ Peter: Dank voor jouw informatie! Ik ga #46 opsporen…

28 november 2018 | 22:27

n-evo

Erg leuk trouwens dat de retro-look van de M5 wordt voortgezet. Die asymmetrische kop is een mooie knipoog naar het verleden. ?

28 november 2018 | 22:18

n-evo

Na de jaren lange problemen met de M5’s hebben ze hun lesje hopelijk geleerd en toch niet wéér voor koersrollen voor het lijnnummer op de M7 gekozen hè? Tot op heden zijn die dingen regelmatig defect.

En ik lees dat de M7 ook geschikt is voor de M52. Is het probleem met de rookschermen dan opgelost? Dat was geloof ik een dingetje met een gekoppelde M7 die langer is dan een M5.

5 december 2018 | 11:09

Duco

@n-evo
Er was geen echt probleem met de rookschermen bij Europaplein, ook niet als een gekoppelde M7-metro net niet tussen twee rookschermen passen. Ze komen namelijk niet tot aan het perron naar beneden, maar tot boven de metro en heel ruim boven het perron zelf (de rookschermen zelf moeten immers geen belemmering zorgen voor vluchtende reizigers). Tussen de rookschermen wordt de rook op een gecontroleerde wijze met afzuiging afgevoerd.

28 november 2018 | 22:12

Peter

@Han Schomakers

Sneltram nr. 46 heeft nieuwe zwarte stoelen. Ik zag hem vanavond van dichtbij passeren op station Zuid.

28 november 2018 | 21:02

Han Schomakers

@ Nonnie: weer jij toevallig welk wagennummer dat metrostel heeft?

28 november 2018 | 20:38

Nonnie

@JM

Volgens mij snap je het nog steeds niet. Langsbanken geven ruimte voor meer (staande) passagiers. Of ben jij 1 van de mensen die graag een metro aan zich voorbij laten gaan omdat je er niet meer in past?

Bovendien? Hoe comfortabel moeten ze het maken voor die korte ritjes?

Overigens, ook die metro’s op de 51 krijgen diezelfde stoelen als de rest. Plastic. Er rijdt al eentje van. 

28 november 2018 | 18:25

JM

Verschrikkelijk ding! De M5’s zijn bijzonder oncomfortabel en qua design al vrij matig. Lelijke kop, lelijke deuren, lelijk interieur. Deze wordt zo te zien nog een stap minder. Ik wil hier echt niet in hoeven zitten als straks de veel fijnere sneltrams weg zijn. In de sneltrams kun je tenminste nog normaal zitten.

Bij de NS gebeurt nu hetzelfde, de nieuwe treinen doen erg goedkoop aan en zijn qua comfort ondermaats. En dit terwijl mijn gestoorde medemens juicht als de oude treinen er uit gaan. 

28 november 2018 | 16:55

Leo

@Koen Aangezien gekoppeld rijden bedoeld is voor gebruik tijdens extra drukke tijden zul je dan dus ook minder last hebben van sociale onveiligheid. Ik denk dat je voornamelijk aan stampvolle tijden als de spits moet denken.

28 november 2018 | 16:28

Koen

“De metro’s zijn circa 60 meter lang en lopen – net zoals bij de M5 – helemaal door en hebben bankjes met de rug naar het raam toe. Dit komt de sociale veiligheid en toegankelijkheid ten goede.”

Er gaat echter ook met gekoppelde metro’s gereden worden, en dan lopen ze niet meer helemaal door. Is de sociale veiligheid ineens niet meer belangrijk als gekoppeld wordt gereden?

28 november 2018 | 15:54

Egbert Six

Voor zover mij bekend is de oostlijn gebouwd voor metro’s met een maximale lengte van 150 meter (4 gekoppelde zilvermeeuwen). Twee M7 stellen moet dan geen probleem zijn.

Ik hoop dat het GVB (of de vervoersregio) nu de optie op stel 31 tot 60 niet laat verlopen. Het is treurig om te zien hoe krap het huidige materieelpark is.

28 november 2018 | 15:27

Peter

Hoe fraai ik de M5 ook vind, ik vind het ergens toch jammer dat de M7 er werkelijk als twee druppels water op lijkt. Hij moest, net als de M5, verwijzen naar de “traditie” die begon met de Zilvermeeuw. Dat had ook gekund met een meer eigen gezicht. Desnoods heel subtiel. Bijvoorbeeld een verticale oriëntatie voor de koplampen, of de koplampen verwerkt in de rand van het zwarte vlak (wel heel modieus, dat zie je wel meer tegenwoordig). En zo kun je nog meer variëren met details. 

Nu is het een zoekplaatje. Hoewel, ik zie een verschil dat een mooie knipoog is naar het verleden: die afgeronde hoekjes van de deur van de bestuurscabine. Dat had de tweede serie Zilvermeeuwen M3 uit 1980 ook. De eerste serie had (net als de M5 nu) rechthoekige deuren. Dat vind ik dan wel weer grappig!

Aan de andere kant krijgt de Amsterdamse metro zo ook qua materieel (eindelijk) weer een sterk en herkenbare identiteit, helemaal als de in mijn ogen lelijke sneltrams en iets minder lelijjke oude CAF-wagens over een jaar of negen, tien weg zijn.

28 november 2018 | 15:25

Tijmen Stam

Gaaf! Ik zie wel kleine verschillen in de kop, zoals andere koplampunits, en (maar dat kan aan de fotohoek liggen) ik vind het uiterlijk iets “boller”.

 Maar verder mooi dat de asymmetrische lijn van de zilvermeeuwen doorgezet wordt, toch een zeldzaamheid (behalve voor mat met een doorloopkop).

28 november 2018 | 14:31

Han Schomakers

Prachtig! Gelukkig (uiterlijk) vrijwel gelijk aan het M5/M6 materieel. Het metronet wordt hierdoor steeds professioneler! Nu ‘alleen nog’ de broodnodige uitbreidingen van het metronet realiseren…

Wil je dit bericht delen?