Afbeelding
donderdag 14 november 2019

Project Sluisbuurt: Hoe help je een nieuwe wijk aan goede infrastructuur?

van de Redactie | Vervoerregio

In de nieuwe Sluisbuurt op het Zeeburgereiland in Amsterdam verschijnen tussen 2020 en 2030, 5.500 woningen en ongeveer 90.000 vierkante meter aan kantoorruimtes en voorzieningen. Hoe zorg je ervoor dat de bouw niet leidt tot een verstopping van de infrastructuur en een gebrek aan parkeerplekken? Een van de antwoorden zit hem in het inzetten op deelmobiliteit én het succesvol implementeren daarvan. In het rapport ‘Samenhangende invulling deelmobiliteit en parkeren Sluisbuurt Amsterdam’ geven drie bureaus advies over deelmobiliteit in het nieuwe stadsdeel. Daarin staan een aantal bevindingen en aanbevelingen.
David Uiterwaal, beleidsadviseur van de Vervoerregio licht er enkele toe.

David, wat is belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de Sluisbuurt?

“Het is vooral van belang om vroeg in het proces van een gebiedsontwikkeling na te denken over duurzame mobiliteit, dan kan er in het ruimtelijk ontwerp ook al rekening mee gehouden worden. De Sluisbuurt ligt op fietsafstand van de stad en dat biedt voordelen. Volgens het rapport moeten in een gebied waar duurzame mobiliteit een belangrijk onderdeel is, loop- en fietsroutes een prominente plek krijgen in het stedenbouwkundig plan.”

Is er voldoende parkeerplek voor bewoners?

“Het rapport raadt de gemeente ook aan de parkeervoorzieningen in eigen hand te houden. Door die in eigen hand te houden, kan er in de toekomst worden ingespeeld op nieuwe innovaties en wordt er niet gespeculeerd met parkeerplekken. In de Sluisbuurt heeft de gemeenteraad van Amsterdam besloten het aantal parkeerplaatsen te begrenzen op maximaal 2160, omgerekend 0.3 parkeerplaats per woning. Daarmee wordt een extra impuls gegeven aan het gebruik van deelmobiliteit.”

Volgens het rapport wordt reizen dank zij deelmobiliteit goedkoper?

“Uit het rapport blijkt inderdaad dat het gebruik van (deel)fietsen, het OV, of een deelauto in de Sluisbuurt een stuk goedkoper is, dan het bezitten van een auto. Dat is natuurlijk mooi mee genomen voor de bewoners. Het belangrijkste leerpunt wat uit het rapport blijkt is dat de uitvoering van dit duurzame mobiliteitsconcept uniek is en de nodige flexibiliteit vraagt van alle betrokken partijen.  Die ervaring nemen we bij volgende soortgelijke  projecten weer mee. ”

Is de Sluisbuurt klaar voor de toekomst?

“Innovatie in mobiliteit gaan snel. Het rapport raadt de ontwikkelaars en gemeente dan ook sterk aan witte plekken in het ontwerp in te tekenen zodat er ruimte blijft bestaan om nieuwe innovaties toe te passen.”

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 december 2019 | 08:12

trolly

Beste Joop, meestal ben ik niet zo op de penning wat betreft metroprojecten, maar het lijkt me toch zinnig eerst een paar projecten uit te voeren die een minder beroerd perspectief hebben, zoals het sluiten van de kleine ring, een Oost-Westlijn van Sluisbuurt naar Schiphol of desnoods het verlengen van de NZL naar Schiphol. Stuk voor stuk projecten die niet bedoeld zijn voor een even glorieuze als slecht voorspelbare toekomst, maar op dit moment al hard nodig zijn.

1 december 2019 | 18:00

Joop

@ Annemarie, @JM, @ Trolly, @ Gerard; Het idee van Gerard richt zich op de nieuwe toekomst van Amsterdam. De stad is enorm in ontwikkeling. Het visgraat model voor het openbaar vervoer heeft daardoor over enige tijd aanvulling nodig.Het sluiten van de ringlijn via Sluisbuurt en Amsterdam-Noord is dan een relatief goedkope oplossing. Langs de randen van de vis bij wijze van spreken. 

Het zou jammer zijn als we dit idee laten liggen vanwege de argumenten die in het verleden geldig waren. Politiek is keuzes maken, dat kan alleen als er keuzes worden aangeboden. 

Nieuwe toekomst gerichte plannen zijn juist nodig om een evenwichtige groei van Amsterdam in goede banen te leiden. Laten we aan de slag gaan!

18 november 2019 | 17:06

JM

Het is hier al gezegd: De grootste uitdagingen voor de bereikbaarheid van de Sluisbuurt bevinden zich buiten het gebied zelf. Hopelijk gaan de ambities en investeringen verder dan wat buslijnen, fietsenstallingen en smart mobility.

Een Oost-Westlijn tot aan Zeeburgereiland is mooi, maar een zeer omvangrijk en complex project. Die ligt er vóór 2030 echt niet.

Het doortrekken van de Ringlijn via Diemen, langs IJburg naar Sluisbuurt lijkt me een veel realistischer alternatief. Je zou deze metro’s door kunnen laten rijden naar Centraal via het traject van lijn 26, of op termijn door kunnen trekken richting Noord.

Sowieso vergroot grootschalige woningbouw op het Zeeburgereiland de noodzaak om lijn 26 een fatsoenlijke aansluiting op Centraal te geven, waarbij in elk geval het rondje om de kerk via de Prins Hendrikkade komt te vervallen. Bijvoorbeeld rijden met tweerichtingstrams die bij Centraal meteen in oostelijke richting kunnen vertrekken zou al schelen.

26 november 2019 | 10:49

@JM, @Joop @Gerard; ik heb David van der Spek gevraagd naar ontwikkelingen en nieuwe studies. Het antwoord blijft nog steeds als eerder aangegeven; er liggen wel studies, maar het initiatief om daadwerkelijk te kijken en onderzoeken welke het beste is moet echt uit de politiek zelf komen. We houden jullie uiteraard op de hoogte als hier verandering in komt!

17 november 2019 | 08:28

trolly

@Joop: Wellicht heeft Gerard een geweldig idee, maar mogelijk heeft iemand anders ook al een dergelijk idee gehad. En is dat idee grondig onderzocht, maar bleken andere ideeèn toch wat beter, of dit idee nogal duur in verhouding tot de opbrengst, of sluit het niet aan bij de ontwikkeling van de stad en de vervoersvraag.

Er zijn in de loop der jaren best wel wat ideeën geweest over metrolijnen in Amsterdam. Sommige daarvan hebben het zelfs tot een uitgewerkt plan geschopt, en mogelijk gaan er daar nog een paar van gerealiseerd worden ook. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Planvorming_van_de_Amsterdamse_metro

Dat een idee voor jou nieuw is, betekent meestal dat je het zelf nog niet serieus onderzocht hebt. Als je dat wel doet, begrijp je wellicht waarom dit plan niet bovenaan het verlanglijstje staat.

16 november 2019 | 23:10

Joop

Gerard heeft een goed idee. Van belang voor de verdere evenwichtige ontwikkeling van Amsterdam. Kan dit voorstel serieus worden onderzocht?

16 november 2019 | 01:09

Koen

Waarom is de fietsbrug niet in het verlengde van de IJburglaan gepland? Het blijft zo een omweg voor de rest van Zeeburgereiland en IJburg, met een rare route door de Sluisbuurt.

14 november 2019 | 21:26

andy

Ik wil ook wel eens weten hoe dit allemaal gaat worden uitgevoerd heb dat artikel wel eens gelezen maar op zich leuk plan maar is het haalbaar wat zijn de kosten en belangrijk is de wil er? ik denk met de huidige stikstof problematiek en de pfas hype zal er voorlopig niets gebeuren ben ik bang. 

14 november 2019 | 17:29

Gerard

Waarom een Oost-Westlijn en niet een echte ringlijn. Van Zuidas via Diemen of Oost (Station Muiderpoort) naar de Sluisbuurt en dan door naar Noord, Waterlandplein, Buikslotermeerplein, Station Noord, Banne Buiksloot, Westkop Buiksloterham NDSM-werf, Houthaven en huidig eindpunt lijn 50. Ook kan overwogen worden toch naar Zaandam te gaan. Het zijn maar ideeën maar de stad houd echt niet op bij het IJ. En een ringlijn hoort niet naar het centrum=Amsterdam Centraal Station te gaan.

15 november 2019 | 12:43

Beste Gerard e.a.
Goede vragen over de status van oudere initiatieven, ideeën en afwegingen. Ik ga kijken of we daar meer informatie over vinden. Nog even geduld dus.

14 november 2019 | 14:44

n-evo

Wanneer wordt er een knoop doorgehakt over serieuze zaken zoals die extra tramlijn naar Zeeburgereiland vanaf Flevopark?

14 november 2019 | 14:36

Jan.Meeuwenberg

@Wieger: Ja dat is me blijkbaar ontgaan. ik zal daar eens naar opzoek gaan, ben erg benieuwd wat men toen bedacht heeft.

14 november 2019 | 12:09

Wieger

@Jan.Meeuwenberg
Ja, daar is al zeker over geschreven, tamelijk uitgebreid zelfs! Misschien heb je dat gemist? Op deze website werd een paar jaar geleden een studie gepresenteerd. Deze beschreef behoorlijk nauwkeurig het gehele voorgestelde traject inclusief plaatsen waar stations zouden komen, de diepte, de voorgestelde bouwwijze, etc. Natuurlijk was dit een “verkennend onderzoek”, dat wel. Rond die tijd werd er in de media herhaaldelijk aandacht geschonken aan een Oost-Westlijn, maar daar hoor je nu niks meer over. Daarom had ik dus die vraag gesteld, hoe het er nu voor staat.

Ik hoop dat je gelijk krijgt dat een Oost-Westlijn (mocht die er ooit komen) minder overlast gaat veroorzaken dan de Noordzuidlijn, maar vergeet niet: dit betreft een veel groter project. En ook hier komen lastige passages voor, bv. langs het Leidscheplein en de kruisingen met de Noordzuidlijn en Oostlijn. Verder zou een Oostwestlijn, zoals voorgesteld in de studies, veel meer kilometers tunnels krijgen en twee keer zoveel stations als de Noordzuidlijn. Kortom, een heel project!

14 november 2019 | 11:47

Jan.Meeuwenberg

@Wieger: Ik vraag me af of ik de bouw van die lijn nog zal meemaken, het zal niet zo spectaculair zijn als de bouw van de N/Z-lijn denk ik. Maar ik vraag me wel af hoe die lijn er  uit komt te zien, zullen er voor die lijn ook moeilijke kunstwerken nodig zijn, zoals bij de N/Z-lijn. De N/Z-lijn moest bijvoorbeeld onder het CS aangelegd worden, met nieuwe speciale technieken, de Oost/West-lijn zal denk ik simpeler aangelegd kunnen worden.

Ik ben benieuwd als die lijn er toch komt het uit komt te zien, maar het zal minder overlast geven zoals bij de N/Z-lijn dat de binnenstad jaren overhoop heeft gelegen, maar ik kan me vergissen. Ik ben zeer benieuwd wat er daarbij komt kijken, hoeveel km hoeveel stations en waar, misschien is daar al eens over geschreven (voorlopig plannen).

14 november 2019 | 11:32

Alain

Jammer dat in het artikel niet wordt uitgelegd wat onder deelmobiliteit wordt verstaan. Zo blijft het een beetje een modeterm die in het luchtledige blijft hangen.

14 november 2019 | 10:32

Wieger

Een paar jaar geleden verscheen er een rapport met verkenningen naar nieuwe metrolijnen. Daarin zat ook een Oost-westlijn, waarbij het eindpunt nabij de Sluisbuurt werd gedacht. Prachtig plan.
Echter, het is sindsdien oorverdovend stil geworden rondom die plannen voor een Oost-Westlijn, afgezien van af en toe een vraag of opmerking op dit forum…
Hoe staat er er nu werkelijk mee? Wordt er nog serieus nagedacht over deze zo belangrijke toevoeging van het Amsterdamse metronet?

Ik ben reuze benieuwd!

Wil je dit bericht delen?