Afbeelding
donderdag 14 november 2019

Project Sluisbuurt: Hoe help je een nieuwe wijk aan goede infrastructuur?

van de Redactie | Vervoerregio

In de nieuwe Sluisbuurt op het Zeeburgereiland in Amsterdam verschijnen tussen 2020 en 2030, 5.500 woningen en ongeveer 90.000 vierkante meter aan kantoorruimtes en voorzieningen. Hoe zorg je ervoor dat de bouw niet leidt tot een verstopping van de infrastructuur en een gebrek aan parkeerplekken? Een van de antwoorden zit hem in het inzetten op deelmobiliteit én het succesvol implementeren daarvan. In het rapport ‘Samenhangende invulling deelmobiliteit en parkeren Sluisbuurt Amsterdam’ geven drie bureaus advies over deelmobiliteit in het nieuwe stadsdeel. Daarin staan een aantal bevindingen en aanbevelingen.
David Uiterwaal, beleidsadviseur van de Vervoerregio licht er enkele toe.

David, wat is belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de Sluisbuurt?

“Het is vooral van belang om vroeg in het proces van een gebiedsontwikkeling na te denken over duurzame mobiliteit, dan kan er in het ruimtelijk ontwerp ook al rekening mee gehouden worden. De Sluisbuurt ligt op fietsafstand van de stad en dat biedt voordelen. Volgens het rapport moeten in een gebied waar duurzame mobiliteit een belangrijk onderdeel is, loop- en fietsroutes een prominente plek krijgen in het stedenbouwkundig plan.”

Is er voldoende parkeerplek voor bewoners?

“Het rapport raadt de gemeente ook aan de parkeervoorzieningen in eigen hand te houden. Door die in eigen hand te houden, kan er in de toekomst worden ingespeeld op nieuwe innovaties en wordt er niet gespeculeerd met parkeerplekken. In de Sluisbuurt heeft de gemeenteraad van Amsterdam besloten het aantal parkeerplaatsen te begrenzen op maximaal 2160, omgerekend 0.3 parkeerplaats per woning. Daarmee wordt een extra impuls gegeven aan het gebruik van deelmobiliteit.”

Volgens het rapport wordt reizen dank zij deelmobiliteit goedkoper?

“Uit het rapport blijkt inderdaad dat het gebruik van (deel)fietsen, het OV, of een deelauto in de Sluisbuurt een stuk goedkoper is, dan het bezitten van een auto. Dat is natuurlijk mooi mee genomen voor de bewoners. Het belangrijkste leerpunt wat uit het rapport blijkt is dat de uitvoering van dit duurzame mobiliteitsconcept uniek is en de nodige flexibiliteit vraagt van alle betrokken partijen.  Die ervaring nemen we bij volgende soortgelijke  projecten weer mee. ”

Is de Sluisbuurt klaar voor de toekomst?

“Innovatie in mobiliteit gaan snel. Het rapport raadt de ontwikkelaars en gemeente dan ook sterk aan witte plekken in het ontwerp in te tekenen zodat er ruimte blijft bestaan om nieuwe innovaties toe te passen.”

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!