Afbeelding
woensdag 11 december 2019

Mobiliteitsplan Zeeburgereiland en IJburg

Bram Nieuwstraten

Op het Zeeburgereiland en IJburg gaat de komende jaren van alles gebeuren. Er gaan meer mensen wonen, en er komt meer te doen. Dit zorgt ook voor meer mobiliteit van en naar het gebied. Om dit te faciliteren is het Mobiliteitsplan Zeeburgereiland en IJburg opgesteld. We spreken erover met Titus Reijntjes, projectbegeleider bij de Vervoerregio.

Titus, wat gaat er allemaal gebeuren in Zeeburg en IJburg?

Op het Zeeburgereiland en IJburg wordt de komende jaren veel nieuwe woningbouw ontwikkeld. Tot 2025 verrijzen daar 12.000 nieuwe woningen en tot 2038 ongeveer 22.400 nieuwe woningen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het opspuiten van nieuwe eilanden in het IJmeer: Centrumeiland, Strandeiland en Buiteneiland. Naast nieuwe woningen, is er ook veel ruimte gereserveerd voor voorzieningen, winkels, kantoren en scholen. In totaal circa 350.000 m2.
De mobiliteit groeit mee. Het is de verwachting dat de woningbouw, gecombineerd met de realisatie van geplande bedrijvigheid, leidt tot ongeveer driemaal zoveel verkeersbewegingen in het gebied.

Welke mobiliteitsproblemen kunnen we verwachten als we niets doen?

De IJtram bereikt nu al zijn maximale capaciteit. Onlangs is overgegaan naar een 4-minuten dienst, en er wordt nu geregeld dat tram 26 vanaf de zomer van volgend jaar gekoppeld kan rijden. Dat betekent dat de capaciteit stapsgewijs verdubbeld kan worden. Er wordt tegelijkertijd ook gestudeerd op nieuwe verbindingen tussen het Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied, zoals voor de fietser een extra verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal. Er is nog niet besloten waar de verbinding aan de stadszijde zal aanlanden. Advies hierover wordt gegeven door de onafhankelijke commissie d`Hooghe, die adviseert over bruggen en tunnels over de vaarroute over het IJ en Amsterdam-Rijnkanaal.

Voor de auto wordt onder andere gekeken of de gelijkvloerse kruisingen tussen auto en de trambaan van lijn 26 op het Zeeburgereiland – respectievelijk kruispunt Zuiderzeeweg – IJburglaan en het kruispunt tussen tram 26 en de westelijke op- en afrit van de A10 – kunnen worden verbeterd. Gedacht wordt aan het ongelijkvloers maken van deze kruispunten. Dat betekent dat de trambaan op deze punten onder de weg doorgaat en er dus geen conflict meer is. Een andere mogelijke oplossing waar over wordt nagedacht is is het verleggen van de IJtram. In dat geval is er geen conflict meer met de op- en afrit van de A10.

De huidige verdiepte ligging van de IJtram ter hoogte van halte Rietlandpark.

Ok, dat is de westkant, en de oostkant dan?

Een aantal jaar geleden is de Oostelijke Ontsluiting IJburg geopend, met de Uyllanderbrug. Deze gaan we beter gebruiken. Er wordt onderzoek gedaan naar twee extra HOV-busverbindingen vanuit IJburg. Een HOV-bus naar station Bijlmer, met globaal dezelfde route als de huidige buslijn 66. En een geheel nieuwe HOV-bus naar Station Weesp, zodat het eenvoudiger wordt om van en naar plaatsen als Almere, Hilversum, en verder te reizen, zonder dat het hierbij nodig is om met een omweg via Amsterdam CS te reizen.

Voor de fietser wordt binnenkort de Overdiemerweg over het terrein van de energiecentrale Vattenfall (voorheen Nuon) opengesteld, zodat het winkelcentrum Maxis beter bereikbaar wordt, dit is een langgekoesterde wens van zowel de Maxis als de bewoners van IJburg. Ook maakt dit fietsen van en naar Muiden en Weesp gemakkelijker, aangezien de huidige route over de IJmeerdijk een sluiting kent in verband met het vogelbroedseizoen.

Zijn er ook duurzame ontwikkelingen te verwachten?

De Sluisbuurt krijgt een parkeernorm van 0,3 per huishouden. Dat wil zeggen dat er voor het merendeel van de nieuwe bewoners niet zomaar een parkeerplek voor de auto beschikbaar is, en er van de nieuwe Amsterdammers wordt verwacht dat zij zich verplaatsen per fiets en OV. Ook op het Strandeiland komt een lage parkeernorm. Hierbij worden ook autoloze straten ingericht. Op de kop van het eiland komt een mobiliteitshub waar de inwoners deelvervoer kunnen gebruiken.

Meer weten? Klik hier voor het Mobiliteitsplan Zeeburg en IJburg Met kaartbeelden.