maandag 3 september 2018

­­­Komt er een Airportsprinter? En wanneer?

Renske van Bers

­­­­­­­­­Een hoogfrequente lijn op het bestaande net, die Schiphol, Amsterdam en Zaanstad met elkaar verbindt, met ook nog eens nieuwe haltes als Schinkel, Sloterplas en Havenstad. Dat klinkt voor velen als muziek in de oren, maar hoewel alle betrokken partijen enthousiast zijn, legt Arnoud Mouwen, projectleider van Vervoerregio Amsterdam uit, waarom het nog wel even zal duren voordat deze Airportsprinter daadwerkelijk gerealiseerd is.

Dat is wel een mooi plan zeg! En zeker met het oog op de uitbreiding van de Houthavens een goed initiatief. Wanneer kunnen we op de Airportsprinter stappen?

“Ho, ho, wacht even! Hoewel partijen als de gemeente, NS, ProRail, Schiphol, het Rijk en wijzelf, enthousiast zijn en er zeker draagvlak is, gaat het allemaal niet zo snel. Aanleiding voor dit plan is dat de stad steeds drukker wordt en dat we het bestaande netwerk optimaal willen benutten, met aanpassingen die eventuele toekomstige projecten – zoals het doortrekken van de Noord/Zuidlijn – niet in de weg zitten. Omdat deze hele grote projecten niet op de korte termijn gerealiseerd worden, moeten we met andere oplossingen komen die sneller van de grond komen en zagen we hier een opening. Het is gezien de groei van de stad namelijk geen optie om niets te doen, maar dat betekent helaas niet dat je volgend jaar al op de Airportsprinter kunt stappen.”

[object Object]

Ook Zaanstad krijgt met de komst van de Airportsprinter een nieuwe verbinding met Schiphol.

Hoe ontstond het plan voor de Airportsprinter?

“Eigenlijk door in te spelen op ontwikkelingen, zoals het feit dat de stad steeds drukker wordt en er veel extra woningen worden bijgebouwd. Afgelopen voorjaar resulteerde dit in afspraken met de minister over de besluitvorming omtrent de toekomstige infrastructuur rondom de twee knooppunten station Zuid en Centraal Station. Eén van de projecten die hieruit voortkwam, is het ontlasten van CS als knooppunt door twee extra sporen en een perron bij te bouwen op station Zuid. Hierdoor kunnen internationale treinen aftakken naar Zuid in plaats van naar CS, zodat de westtak richting Centraal wordt ontlast en hier zelfs weer capaciteit vrijkomt. Deze plannen zijn ook het gevolg van relatief schaarse middelen, waardoor we creatief moeten zijn in het benutten van de bestaande infrastructuur. Kijk… en zo ontstond het idee voor de Airportspinter.”

De komst van de Airportsprinter is dus afhankelijk van het vergroten van de capaciteit op Zuid?

“Ja, in het eindbeeld wel. In het maximale model moeten er 12 sprinters per uur tussen CS en Schiphol rijden en 4 sprinters per uur tussen Zaandam en Schiphol. Als deze sprinters dan allemaal stoppen op toekomstige stations als Schinkel, Sloterplas en Havenstad, dan is dit alleen mogelijk als Zuid en CS hierop zijn aangepast. Deze verbouwing kunnen we op z’n vroegst in 2028 afronden. Wel is een eerste fase mogelijk vanaf 2023 waarbij iets minder Airportsprinters rijden en de nieuwe stations nog niet gereed zijn. In dat geval zorg je er in ieder geval voor, dat er op redelijk korte termijn een goede verbinding naar Schiphol is die steeds noodzakelijker wordt.”

[object Object]

Voor de realisatie van de Airportsprinter moeten er op station Zuid eerst twee sporen extra bijgebouwd worden.

En wanneer gaat die eerste paal bij Zuid erin voor het nieuwe perron en de twee nieuwe sporen waar dan de internationale treinen stoppen?

“Hier raak je dus precies de complexiteit van dit project: we zijn niet bepaald de enige partij die op Zuid iets wil bouwen. Project Zuidasdok is hier bijvoorbeeld ook bezig.  Het is bouwen op een postzegel en iedere partij vindt natuurlijk dat zijn project het allerbelangrijkste is. Wat dat betreft is samenwerking noodzakelijk en moet je soms ook gewoon op je beurt wachten. En met een bouwplanning in Zuid zijn we er overigens nog niet, er spelen nog tal van andere zaken mee: zo kan de Schipholtunnel maar net de Airportsprinters aan en moet er ook nog worden gekeken welke partij de opdrachtgever van de Airportsprinter wordt en wie de sprinter gaat uitvoeren. Je ziet; er zijn verschillende zaken om rekening mee te houden.”

Aha, maar waar staan we nu dan precies in het proces?

“We zitten nu in de fase van het haalbaarheidsonderzoek. Hierin wordt gekeken naar de risico’s, het financiële plaatje en de rollen die moeten worden ingevuld. Hoewel het in één zinnetje is gezegd, gaat hier heel wat tijd en overleg in zitten. Als dit proces is afgerond, ga je pas naar de uitvoering. En, zoals ik net al zei, we moeten rekening houden met andere plannen en projecten op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Maar goed, zoals ik net ook al aangaf: ik hoop dat reizigers in 2023 van de eerste Airportsprinters gebruik kunnen maken en we de complete uitrol in 2028 hebben gerealiseerd.”

[object Object]

Een toekomstplaatje van de Zuidas, waar op dit moment tal van projecten lopen zoals Zuidasdok.

Tot slot: Er zijn ook plannen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Bijten deze plannen elkaar niet?

“Zeker niet. De meerwaarde van de Airportsprinter zit hem juist in het feit dat er toekomstige stations als Schinkel, Sloterplas en Havenstad mogelijk zijn. Bovendien kan de sprinter ook de verbinding met Zaandam verbeteren.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 september 2018 | 16:16

VanOstade

Bedankt Renske! Ik begrijp de tabel niet helemaal, is Nul-plus als er niks verandert? Dan zou de komst van de Airport Sprinter er dus voor zorgen dat in 2040 22,5-13,1=9,4*1000*365 = 3,4 miljoen reizigers per jaar dus gaan overstappen op Schiphol, terwijl ze dat, in geval van geen Airport Sprinter, niet zouden doen?

12 september 2018 | 10:27

Walter Brands

In het artikel staat dat de internationale treinen afbuigen naar station Zuid. Hoe zit het met de (binnenlandse) Intercity’s? Op dit moment rijdt Intercity Direct vanaf Schiphol via de westtak naar Centraal Station. Is het de bedoeling dat deze treinen in de toekomst ook allemaal naar station Zuid afbuigen?

12 september 2018 | 14:48

Renske van Bers

@Walter, er is nog geen keuze gemaakt over het aftakken van deze binnenlandse intercity’s, ik kan hier dus nog geen antwoord op geven. Groet, Renske

11 september 2018 | 18:55

VanOstade

Ok, bedankt! Ja, ik bedoel alle treinen, nationaal en internationaal die nu naar Amsterdam Centraal rijden van Schiphol en terug.

12 september 2018 | 14:54

Renske van Bers

@VanOstade, vooralsnog gaat het alleen nog maar om de internationale treinen die afbuigen. Ik vraag na of bekend is over hoeveel reizigers het dan gaat. Groet, Renske

17 september 2018 | 12:40

Renske van Bers

@vanostade, deze gegevens heb ik voor je kunnen achterhalen, met dank aan Arnoud. Niet helemaal wat je bedoelde, maar wellicht interessant 🙂
Aantallen

10 september 2018 | 14:03

VanOstade

Bedankt
Renske! Zijn er doorrekeningen bekend hoeveel nieuwe overstappers het station
van Schiphol er dan bijkrijgt die voorheen konden blijven zitten om Amsterdam
Centraal per trein te bereiken?

11 september 2018 | 13:17

Renske van Bers

@VanOstade, ik denk dat je doelt op de reizigers die met de internationale trein reizen toch? Ik vraag het na! Groet, Renske

6 september 2018 | 11:28

VanOstade

Onder het artikel “Komt er een Airportsprinter? En Wanneer?” verschijnen de reacties niet. Kan dit worden aangezet?

6 september 2018 | 13:39

Renske van Bers

@VanOstade, klopt inderdaad, we hebben het doorgegeven aan onze technische man. Groet, Renske

11 september 2018 | 13:23

Renske van Bers

@VanOstade, wordt aan gewerkt! Groet, Renske

5 september 2018 | 13:41

Egbert Six

@Manuel Voor zover mij bekend is in het hele ontwerp van westtak rekening gehouden met een viersporige spoorverbinding. Zo zijn er bij de bouw van station Lelylaan een aantal extra heipalen geheid om de ombouw tot viersporig station te vereenvoudigen. Een aanzienlijke upgrade van de beveiliging rond Schiphol (ERMTS?) kan misschien ook de boel verlichten. Parijs laat bij voorbeeld zien dat 20 tot 24 treinen per uur wel degelijk mogelijk is. Daar zit Amsterdam nog lang niet aan.
Invoering van een Airportsprinter klinkt mooi, maar een goede tarief integratie tussen trein en lokaal ov is wat mij betreft veel belangrijker. De verguisde strippenkaart was binnen Amsterdam geldig op de trein en het lokaal ov.

5 september 2018 | 12:52

Manuel

Ik vraag mij af of de huidige westtak niet te weinig capaciteit heeft. Tenzij je alle intercity’s en internationale treinen daar weg haalt. Om dit baanvak meersporig te maken is niet echt ruimte, alleen aan de westkant misschien een spoor erbij.  Nu heb je de situatie dat 4 sporen van de zuidas + twee sporen van de westtak bij de Riekerpolder samenkomen. Op Schiphol is het dat pas weer viersporig. Ik zie diverse bottlenecks ontstaan.

5 september 2018 | 15:25

Renske van Bers

@manuel, het is juist de bedoeling dat de internationale treinen aftakken naar Zuid. Groet, Renske

5 september 2018 | 12:42

Peter

@Edwin

Tussen Zuid en Schiphol ligt nú nog weinig dat een metro rendabel kan maken. Maar als men werkelijk ooit besluit de Noord/Zuidlijn langs de A4 naar Schiphol door te trekken verandert alles. Dan kunnen we wel verwachten dat dit het einde zal betekenen voor volkstuinenpark Ons Buiten en de Oeverlanden aan de Nieuwe Meer. En misschien ook wel van sportpark Sloten.

Sportpark Riekerhaven en het rommelige industriegebied langs De Schinkel staan volgens mij al op de nominatie om in de komende decennia te worden herontwikkeld.

De druk om die gebieden te verstedelijken zal met de komst van een metro te groot worden. De hele strook langs de noordoever van de Nieuwe Meer, in het verlengde van de Zuidas, langs de A4, de spoorlijn naar Schiphol en wie weet dus ooit een metro, leent zich immers prima voor een woongebied met hoge dichtheden.

4 september 2018 | 21:01

Edwin

@PatrickCAL

Ik heb de voordelen van het doortrekken ook nooit begrepen. Vanaf Zuid gaan er iets van twintig treinen per uur naar Schiphol, en die zijn veel sneller dan een metro zou zijn. En tussen Zuid en Schiphol ligt weinig boeiends om extra stations waardevol te maken. Dus ik zie het ook niet…

4 september 2018 | 15:30

PatrickCAL

AirportSprinter (RegioMetro Amsterdam) prima … maar waarom dan alsnog overwegen om daarnaast ook nog de M52 voor miljarden door niemandsland te verlengen naar SPL?

In Buitenveldert en Amstelveen wonen meer dan 110.000 mensen die beter bediend kunnen worden door een doorgetrokken M52.

4 september 2018 | 13:26

n-evo

Het is dan ook de bedoeling dat CS wordt ontlast…

4 september 2018 | 12:53

Bernd

Dit valt wel in de categorie zo veel mogelijk bombarie voor zo weinig mogelijk investering. Ik word wel een beetje moedeloos van deze houding waarin niemand écht iets fatsoenlijks wil investeren. Twaalf treinen per uur is best netjes, maar we verliezen dan wel elke andere verbinding tussen Amsterdam C. en Schiphol. Daarnaast heeft Zuid echt niet genoeg aan zes sporen als alle HSL-treinen daar afgehandeld moeten worden.

4 september 2018 | 10:06

Jan.Meeuwenberg

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam:

Natuurlijk reageren jullie nog, maar het verhaal van de N/Z-lijn
houd een keer op, we kijken nu uit naar nieuwe ontwikkelingen wat het QV betreft.
Ik hoop wel gouw te lezen hoe succesvol de lijn is geworden wat het reizigersaantal betreft.
En misschien een idee om eens te gaan informeren bij (de bekende) oorspronkelijke tegenstanders van de N/Z-lijn wat ze nu vinden van de lijn, die er gelukkig toch gekomen is.

4 september 2018 | 02:38

Jan.Meeuwenberg

Toch nog even over de N/Z-lijn, wat ik me afvraag nu die lijn al weer een tijdje af is, kunnen we zeggen dat dit project als het beste (mooiste) bouwwerk van de eeuw beschouwd kan worden in Nederland? Ja er zijn mooie dingen de afgelopen jaren tot stand gekomen, neem bijvoorbeeld de Deltawerken, de Betuwelijn en nog meer, maar ik blijf het een kunstwerk vinden wat er tot stand gekomen is, onder en boven de grond in Amsterdam.

Zal er ooit een documentaire uitkomen of een geschiedenisboek over de bouw?

Ik ben benieuwd naar het reizigersaantal tot nu toe.

Ik ben ergens wel weemoedig dat we nu die mooie tijd van de bouw moeten missen, zoals de rondleidingen, de geregelde bezoeken aan het informatiecentrum de vriendelijke medewerkers van de dienst, die altijd wel reageerden op vragen of opmerkingen. Maar ja aan alles komt een eind, Amsterdam heeft een mooie N/Z-lijn nu, dat wel.

Ik ga gouw weer eens een paar ritjes maken, van Zuid naar Noord en andersom, een mooie en prettige vorm van vervoer.

Als de Uithoflijn in Utrecht ook eens af is, dan kunnen ze daar in Utrecht ook eens opgelucht adem halen, (minder overvolle bussen). 

4 september 2018 | 09:18

Renske van Bers

@Jan, We reageren nog steeds toch, op vragen en opmerkingen 🙂 Alvast veel plezier in de Noord/Zuidlijn! Groet, Renske

3 september 2018 | 23:26

trolly

@Tim: “Relatief betaalbaar” werd in juni 2015 geraamd op tussen de 1,6 en 2,1 miljard euro. Het middendeel van het tracé mag dan niet heel ingewikkeld lijken, aan de Amsterdamse kant moet er nogal wat viaducten gebouwd worden, en met name de inpassing op Schiphol loopt flink in de papieren.

3 september 2018 | 20:18

Tim

Toch lijkt het mij makkelijker en relatief “betaalbaar” om de NZ lijn bovengronds door te trekken langs de parkeerplaatsen van Schiphol richting plaza. Hier is zat plek voor twee metrospoortjes, voeg daar gelijk wat haltes aan toe en je bent van de ellendige pendelbussen af.

4 september 2018 | 09:20

Renske van Bers

@Tim, in aanvulling op Trolly: het is inderdaad vaak niet zo makkelijk als het lijkt. Groet, Renske

3 september 2018 | 13:20

trolly

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Dat leek mij de gedachte achter de airportsprinter inderdaad, hoewel ik me afvraag of deze ‘quick fix’ niet ‘too little, too late’ zal zijn.
Overigens verschijnen deze reacties bij mij alleen in de feed op de homepage, en zijn dus niet zichtbaar onder het artikel zelf.

3 september 2018 | 13:24

Renske van Bers

@Trolly, de vraag naar OV van en naar Schiphol zal alleen maar toenemen, dus ik denk dat in dit geval veel reizigers blij zullen zijn met een nieuwe verbinding, ook als deze pas over een paar jaar te gebruiken is. Wat betreft je reacties, das niet de beoeling 🙂 Ik geef het meteen door aan onze’technische man’. Groet, Renske

3 september 2018 | 13:06

n-evo

Toevoeging: ook is het mij niet helemaal duidelijk waarom zoveel dubbele infrastructuur gerealiseerd gaat worden. Rondom de Sloterplas heb je al meerdere metrostations waar straks 2 metrolijnen stoppen: M50 en M51. Idem voor Schinkel. En de M52 naar Schiphol zal neem ik aan ook stations krijgen bij Riekerpolder/Nieuw Sloten.

Dat is toch zonde van het geld? De Ringlijn kan echt wel frequenter rijden dan dat ie nu doet.

3 september 2018 | 13:09

Renske van Bers

@N-evo, er is op korte termijn juist behoefte aan meer vervoer van en naar Schiphol, hier kan de Airportsprinter een rol vervullen. Of en wanneer de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken is vooralsnog niet bekend, datzelfde geldt voor de tarieven. Die zullen in een later stadium worden vastgesteld. Groet, Renske

3 september 2018 | 12:59

n-evo

Hoe zit het met tariefintegratie? Of mag je van CS naar een toekomstig station “Haven-Stad” minimaal € 2,30 voor een enkeltje dokken zoals nu het geval is als je bijvoorbeeld van Sloterdijk naar Lelylaan gaat met de trein? Ter vergelijking: exact dezelfde afstand met metro 50 afleggen kost maar € 1,44. Dan wordt zo’n “Airport Sprinter” op de korte afstand natuurlijk nooit aantrekkelijk. Voor bewoners van het toekomstige Haven-Stad is dat erg ongunstig als ze naar Sloterdijk of CS willen.