Afbeelding
maandag 3 september 2018

­­­Komt er een Airportsprinter? En wanneer?

Renske van Bers

­­­­­­­­­Een hoogfrequente lijn op het bestaande net, die Schiphol, Amsterdam en Zaanstad met elkaar verbindt, met ook nog eens nieuwe haltes als Schinkel, Sloterplas en Havenstad. Dat klinkt voor velen als muziek in de oren, maar hoewel alle betrokken partijen enthousiast zijn, legt Arnoud Mouwen, projectleider van Vervoerregio Amsterdam uit, waarom het nog wel even zal duren voordat deze Airportsprinter daadwerkelijk gerealiseerd is.

Dat is wel een mooi plan zeg! En zeker met het oog op de uitbreiding van de Houthavens een goed initiatief. Wanneer kunnen we op de Airportsprinter stappen?

“Ho, ho, wacht even! Hoewel partijen als de gemeente, NS, ProRail, Schiphol, het Rijk en wijzelf, enthousiast zijn en er zeker draagvlak is, gaat het allemaal niet zo snel. Aanleiding voor dit plan is dat de stad steeds drukker wordt en dat we het bestaande netwerk optimaal willen benutten, met aanpassingen die eventuele toekomstige projecten – zoals het doortrekken van de Noord/Zuidlijn – niet in de weg zitten. Omdat deze hele grote projecten niet op de korte termijn gerealiseerd worden, moeten we met andere oplossingen komen die sneller van de grond komen en zagen we hier een opening. Het is gezien de groei van de stad namelijk geen optie om niets te doen, maar dat betekent helaas niet dat je volgend jaar al op de Airportsprinter kunt stappen.”

Zaanstad overzicht

Ook Zaanstad krijgt met de komst van de Airportsprinter een nieuwe verbinding met Schiphol.

Hoe ontstond het plan voor de Airportsprinter?

“Eigenlijk door in te spelen op ontwikkelingen, zoals het feit dat de stad steeds drukker wordt en er veel extra woningen worden bijgebouwd. Afgelopen voorjaar resulteerde dit in afspraken met de minister over de besluitvorming omtrent de toekomstige infrastructuur rondom de twee knooppunten station Zuid en Centraal Station. Eén van de projecten die hieruit voortkwam, is het ontlasten van CS als knooppunt door twee extra sporen en een perron bij te bouwen op station Zuid. Hierdoor kunnen internationale treinen aftakken naar Zuid in plaats van naar CS, zodat de westtak richting Centraal wordt ontlast en hier zelfs weer capaciteit vrijkomt. Deze plannen zijn ook het gevolg van relatief schaarse middelen, waardoor we creatief moeten zijn in het benutten van de bestaande infrastructuur. Kijk… en zo ontstond het idee voor de Airportspinter.”

De komst van de Airportsprinter is dus afhankelijk van het vergroten van de capaciteit op Zuid?

“Ja, in het eindbeeld wel. In het maximale model moeten er 12 sprinters per uur tussen CS en Schiphol rijden en 4 sprinters per uur tussen Zaandam en Schiphol. Als deze sprinters dan allemaal stoppen op toekomstige stations als Schinkel, Sloterplas en Havenstad, dan is dit alleen mogelijk als Zuid en CS hierop zijn aangepast. Deze verbouwing kunnen we op z’n vroegst in 2028 afronden. Wel is een eerste fase mogelijk vanaf 2023 waarbij iets minder Airportsprinters rijden en de nieuwe stations nog niet gereed zijn. In dat geval zorg je er in ieder geval voor, dat er op redelijk korte termijn een goede verbinding naar Schiphol is die steeds noodzakelijker wordt.”

amsterdam- NS station Zuidas-2547

Voor de realisatie van de Airportsprinter moeten er op station Zuid eerst twee sporen extra bijgebouwd worden.

En wanneer gaat die eerste paal bij Zuid erin voor het nieuwe perron en de twee nieuwe sporen waar dan de internationale treinen stoppen?

“Hier raak je dus precies de complexiteit van dit project: we zijn niet bepaald de enige partij die op Zuid iets wil bouwen. Project Zuidasdok is hier bijvoorbeeld ook bezig.  Het is bouwen op een postzegel en iedere partij vindt natuurlijk dat zijn project het allerbelangrijkste is. Wat dat betreft is samenwerking noodzakelijk en moet je soms ook gewoon op je beurt wachten. En met een bouwplanning in Zuid zijn we er overigens nog niet, er spelen nog tal van andere zaken mee: zo kan de Schipholtunnel maar net de Airportsprinters aan en moet er ook nog worden gekeken welke partij de opdrachtgever van de Airportsprinter wordt en wie de sprinter gaat uitvoeren. Je ziet; er zijn verschillende zaken om rekening mee te houden.”

Aha, maar waar staan we nu dan precies in het proces?

“We zitten nu in de fase van het haalbaarheidsonderzoek. Hierin wordt gekeken naar de risico’s, het financiële plaatje en de rollen die moeten worden ingevuld. Hoewel het in één zinnetje is gezegd, gaat hier heel wat tijd en overleg in zitten. Als dit proces is afgerond, ga je pas naar de uitvoering. En, zoals ik net al zei, we moeten rekening houden met andere plannen en projecten op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Maar goed, zoals ik net ook al aangaf: ik hoop dat reizigers in 2023 van de eerste Airportsprinters gebruik kunnen maken en we de complete uitrol in 2028 hebben gerealiseerd.”

20170222 noordzuidlijn station zuid artist impression [Zuidasdok]

Een toekomstplaatje van de Zuidas, waar op dit moment tal van projecten lopen zoals Zuidasdok.

Tot slot: Er zijn ook plannen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Bijten deze plannen elkaar niet?

“Zeker niet. De meerwaarde van de Airportsprinter zit hem juist in het feit dat er toekomstige stations als Schinkel, Sloterplas en Havenstad mogelijk zijn. Bovendien kan de sprinter ook de verbinding met Zaandam verbeteren.”