Afbeelding
woensdag 5 juni 2019

Filmpje allereerste testrit 15G tram in Amsterdam!

Duco Vaillant

In de nacht van 28 op 29 mei verliet de nieuwe 15G tram voor de allereerste keer het terrein van de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen om de eerste testrit te maken. De mannen en vrouwen van het testteam gingen direct naar het meest lastige deel van het Amsterdamse tramnetwerk; de Roetersstraat in Amsterdam. We volgden de 15G tram op deze bijzondere eerste rit en maakten de onderstaande beelden.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 juni 2019 | 10:18

Nicolette

Ik hoop en ik ga er ook vanuit dat er bij de nieuwe 5 G ook goed gekeken is naar de toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel, met een rollator of met een visuele beperking.

Ik hoor graag hoe dat gebeurd is en het lijkt mij goed om ook testen met mensen met beperkingen uitvoeren.

12 juni 2019 | 17:15

n-evo

@Duco Top! Eindelijk duidelijkheid. Bedankt voor het navragen en delen.

6 juni 2019 | 01:58

Explorer

Ik zie witte opstaande randen om de eerste en tweede bak zitten, is dat om het omgrenzingsprofiel nog wat ruimer te maken als ‘veiligheidsmarge’? Of alles wel binnen PVR blijft?

6 juni 2019 | 08:01

Duco

@Explorer
Dat is piepschuim om inderdaad te kijken of vrijwel (perrons zijn een uitzondering) alles wel binnen de PVR (profiel van vrije ruimte) blijft.

5 juni 2019 | 22:49

PatrickCAL

@Duco: ik begrijp dat er vlak voor de winter een Volgersfandag inclusief testrit 15G aankomt?! ?

6 juni 2019 | 14:20

Duco

@PatrickCAL
Haha. Ik denk niet dat dit erin zit, maar je weet maar nooit. 😉

5 juni 2019 | 19:08

Remko

Waarom duurt het nog zo lang voordat deze 15G in dagelijks gebruik wordt genomen? 

Is er bezwaar meerdere types tram op een lijn in te zetten? 

Wat is aan opleiding etc. nodig voordat een nieuw type tram op een lijn kan worden ingezet?

5 juni 2019 | 16:56

n-evo

Het is maar goed dat de 15G zo’n sneeuwschuiver onder de neus heeft.

5 juni 2019 | 16:50

Alain

@Jan.Meeuwenberg.

Inderdaad, dat ze zijn uitgereden met die Siberische kou in de nacht van 28 op 29 mei jongstleden. Maar goed dat er winterbanden op die tram zitten.

5 juni 2019 | 16:07

Jan.Meeuwenberg.

@Alain: Ach de muziek, wat dan nog, volgende keer maar de muziek van ” ALLE DUIVEN OP DE DAM” misschien wel toepasselijk,  ha,ha. de beelden waren prima hoor. toch weer mensen die de moeite hebben genomen om het te gaan filmen, wie weet hoe koud het wel niet was. Bravo.

5 juni 2019 | 15:30

n-evo

@Alain In de Macarena kan ik me wel vinden.

5 juni 2019 | 15:21

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam:

Dat doe ik al jaren…!

5 juni 2019 | 15:21

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: heb je mijn e-mailtje gelezen?

5 juni 2019 | 17:32

Duco

@Han Schomakers
Ik had hem al gelezen, maar nu ook beantwoord. ?

5 juni 2019 | 14:59

Alain

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Graag gedaan hoor, maar ik wil er meteen bij aantekenen dat ik deze filmpjes altijd zonder geluid bekijk. Dus wat mij betreft monteer je er de volgende keer de vogeltjesdans, de macarena of André Hazes’ greatest hits onder op standje 12. Benieuwd wat n-evo dan gaat hebben.

5 juni 2019 | 15:02

Duco

@Alain
Leuke muziektips. Haha.

5 juni 2019 | 14:47

Alain

@n-evo
Ja, ik vind ook dat je de muziek dominant aanwezig hebt. Voor de rest een interessante vraag. In mijn beleving is de noemer ‘Amstelveenlijn’ nooit heel exact gedefinieerd en bovendien aan verandering onderhevig. Mij zou het echter logisch lijken als er een uniform materieelpark op deze lijn gaat rijden, en dat dus zowel de lijnen 5 als [vul hier het nummer van de Amsteltram in] CAFjes worden in de R-net-huisstijl. Dan kun je ook nog eens trams uitwisselen, mocht dat nodig blijken, zonder dat er meteen een ratjetoe aan stijlen ontstaat.

5 juni 2019 | 14:56

Duco

@Alain en n-evo
Bedankt voor de opmerking over de muziek. We nemen het mee voor de volgende keer. 🙂

5 juni 2019 | 14:35

Hein Verkerk

Ik wacht met spanning een testrit af om met mijn scootmobieltje te testen of de entree nu wat makkelijker gaat dan in de combino…bijv. op  halte Beukenweg (OLVG oost)

5 juni 2019 | 13:16

n-evo

*is = heb ik

5 juni 2019 | 13:15

n-evo

Leuk filmpje! De muziek is wel erg dominant aanwezig steeds en zou meer naar de achtergrond mogen.

Deze vraag is al paar keer gesteld maar is nog geen antwoord op gezien: gaat tram 5 uiteindelijk ook met R-net 15G-trams rijden of blijft deze lijn onder de reguliere GVB-formule geëxploiteerd worden? Er wordt telkens gesproken over R-net en de “AVL”, maar of dit ook lijn 5 omvat wordt niet echt duidelijk gemaakt.

5 juni 2019 | 14:55

Duco

@n-evo
Dank je! Ik vraag het na bij GVB.

12 juni 2019 | 16:19

Duco

@n-evo
Ik heb het bij GVB nagevraagd. Hierbij het antwoord: “Een deel van de bestelling nieuwe 15G trams komt in R-netkleuren, omdat deze voertuigen inderdaad t.z.t. worden ingezet op de nieuwe Amstelveenlijn. Deze is door de Vervoerregio Amsterdam aangemerkt als R-netverbinding met bijbehorende uitstraling. (Lijnnummer wordt nog bekendgemaakt door GVB). De huidige lijn 5 blijft in GVB-formule. Het overige deel van de bestelling nieuwe 15G trams komt in blauw/wit. (Natuurlijk moet het materieel zelf uitwisselbaar zijn op het gehele tramnet. Dus je kunt een grijs/rode tram ook wel eens op een andere lijn tegenkomen. Dat zal sowieso het geval zijn vóórdat de nieuwe Amstelveenlijn klaar is, want de nieuwe 15G trams druppelen natuurlijk voor die tijd al binnen.) Zodra de Vervoerregio Amsterdam besluit lijnen tot R-net formules te bestempelen, melden we dat via de gebruikelijke kanalen.”

5 juni 2019 | 12:47

Han Schomakers

Mooie trams voor Amsterdam en Amstelveen! Leuk om te zien dat GVB-medewerkers zelfs op hun buik gaan liggen om vast te stellen dat een brug zonder problemen ‘genomen’  kan worden. Ben benieuwd naar de eerste ritten met de vaste volgers… 🙂

5 juni 2019 | 14:24

Duco

@Han Schomakers
De planning is dat de eerste ritten met reizigers in de komende winter kunnen worden gemaakt. Wie weet daarvoor ook nog een testrit met volgers. Hou ons en GVB goed in de gaten. 🙂

Wil je dit bericht delen?