Afbeelding
dinsdag 22 september 2020

Zuidasdok bouwt werkeiland tussen de sporen

Hilde Postma

Bij station Amsterdam Zuid wordt de bouw voorbereid van twee dakdelen voor de extra entree. Dat gebeurt tussen twee metrosporen. Hoe bouw je twee betonnen kolossen op minimale werkruimte? Het is niet de enige uitdaging, weet Emiel Vergouw.

door Saskia, Zuidas

Vanaf de werklocatie is het moeilijk voor te stellen dat hier binnenkort twee platen beton liggen van 70 meter lang, 6 meter breed en 2 meter dik. Die moeten in augustus 2021 ook nog eens naar hun plek worden geschoven. Op dit moment is het voorbereidende werk voor de bouw gaande. In de nacht van 14 op 15 september 2020 gingen de eerste damwanden de grond in. ‘We trillen ze niet, maar we duwen ze erin’, zegt technisch manager uitvoering Emiel Vergouw. ‘Dat doen we om ’s nachts zo min mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken, maar ook om verzakking van het spoor te voorkomen.’ Dit werk gaat nog een kleine twee weken iedere nacht door. ‘Dan ga je het werkeiland zien waarop we deze klus gaan klaren.’ In totaal dertig damwanden bakenen een terrein af van zo’n 160 bij 15 meter, tussen twee metrosporen. ‘Hier brengen we straks hijskranen, betonwagens en ander zwaar materieel naartoe. En dan gaan we bouwen. Dat wordt precisiewerk, we hebben niet veel ruimte en de metro moet gewoon kunnen blijven rijden.’

Het werkterrein voor de twee dakdelen. Spoor M3 bestaat nog niet.

Bouwen bij eindlocatie

Begin november 2019 werd het eerste dakdeel van de extra reizigerstunnel, de Brittenpassage, op zijn plek geschoven. Dat gebeurde vanaf de Arnold Schönberglaan. Het dak moest dwars door de A10 en de treinsporen heen. In totaal bestaat het dak van de toekomstige Brittenpassage uit 7 delen. ‘We bouwen zo dicht mogelijk bij de eindlocatie’, zegt Vergouw. ‘Voor de twee dakdelen die we nu gaan bouwen tussen de metrosporen, heeft dat als voordeel dat we bij het inschuiven niet door de A10 heen hoeven. Het nadeel is natuurlijk de beperkte ruimte. Maar dat geldt voor bijna alle onderdelen van het project Zuidasdok.’

Het bouwterrein wordt in 12 nachten aangelegd.

Foto: Marcel Steinbach

List

Om op het werkeiland twee dakdelen tegelijkertijd te kunnen bouwen, moest bouwcombinatie ZuidPlus die het werk uitvoert, een list verzinnen. Want ruimte voor twee werkterreinen naast elkaar is er niet. De oplossing: de eerste betonnen plaat wordt straks het werkterrein voor de tweede betonnen plaat. Vergouw: ‘We beginnen in oktober 2020 met het dakdeel dat onder metrospoor 1 komt. Als dat af is gaat er een beschermlaag zand over en wordt dit de werkplek van waaraf we het tweede dakdeel bouwen.’ Dit tweede deel komt onder treinspoor 4. Als ze allebei af zijn, worden beide delen dus zuidwaarts geschoven.

De damwanden worden erin gedrukt.

Foto: Marcel Steinbach

Weinig bouwers

De krappe ruimte is om nog een andere reden een uitdaging: er kunnen niet zo heel veel mensen tegelijkertijd werken, zo’n 24 bouwers. ‘Ook om de 1,5 meter afstand in acht te kunnen nemen’, zegt Vergouw. Ter vergelijking: bij de bouw van het eerste dakdeel op de Arnold Schönberglaan waren soms honderden mensen tegelijk aan het werk. En tot slot is er de uitdaging van de harde deadline. ProRail, NS en GVB houden er in de dienstregeling rekening mee dat er tussen 20 en 23 augustus 2021 minder trein- en metroverkeer mogelijk is. ‘Het werk aan de dakdelen mag niet uitlopen, want dan duurt het heel lang voordat we weer een aanpassing van de dienstregeling bij onze collega’s ingepland krijgen.’ Als alles goed gaat, ligt er op maandagochtend 23 augustus 2021 een dakdeel van de Brittenpassage onder treinspoor 4 en een onder metrospoor 1. Dan liggen drie dakdelen van de Brittenpassage op hun plek, nog vier te gaan.

Heeft u vragen? Stel ze hier.