Vernieuwde lijn, nieuwe trams: het is bijna zover in Amstelveen. Ook het Communicatiecentrum Vervoer van GVB, ofwel de verkeersleiding, is aan het aftellen. Het houdt vanaf 13 december lijn 25 en de 15G trams draaiend, veilig en punctueel. Teammanager René Hondeveld vertelt wat daar zoal bij komt kijken.
door Daniëlle Opdam
Bussen, trams, metro’s, veren… het Communicatiecentrum Vervoer van GVB verliest ze geen moment uit het oog. ‘Voor de bussen en de trams, waar ik als teammanager werk, hebben we 23 verkeersleiders’, vertelt René. Hij zoomt meteen in op lijn 25: ‘De oude Amstelveenlijn was een metro. Hij viel toen bij ons dus onder de Verkeersleiding Metro. Maar nu is het een hoogwaardige tramverbinding geworden. Dat betekent een compleet nieuwe lijn voor dát verkeersleidersteam. Met ook nog eens gloednieuwe 15G trams erop.’
De kerntaak van de GVB-verkeersleiders is ervoor te zorgen dat bussen, trams, metro’s en veren veilig en punctueel zijn, en zich zonder problemen een weg banen door stad en regio. ‘De verkeersleiders doen het meeste werk zelfstandig. Als er een storing is, kunnen ze die meestal zelf prima oplossen. Maar soms moeten we opschalen. Bijvoorbeeld bij een ongeval of een grote storing. Als teammanager schakel ik dan mijn helikopterblik in: wat is er aan de hand, wie moeten we informeren, is de veiligheid in het geding, is het mediagevoelig?’