Afbeelding
donderdag 17 maart 2022

Werkzaamheden Prins Hendrikkade Oost klaar: ‘Trots dat we dit mochten doen.’

Hilde Postma

Na ruim anderhalf jaar zijn de werkzaamheden op Prins Hendrikkade Oost klaar. Dit is het deel van de Damrak tot de Kamperbrug. Projectleider Piet van Voorst en uitvoerder infra Dennis van Beek van Knipscheer vertellen hoe ze te werk gingen en wat er is veranderd in het gebied.

Het hele gebied is opnieuw ingericht: de boulevard en het fietspad zijn breder, de autoweg is nu eenrichtingsverkeer vanaf het Damrak en het tramspoor schuift een stukje op richting het water. Ook zijn er nieuwe trammasten, bovenleidingen en touringcarhaltes en er zijn 9 nieuwe bomen geplant.

Van Voorst: ‘Vroeger lagen er vooral betonnen tegels en asfalt. Dit is nu vervangen door bakstenen. Dat is niet alleen veiliger, maar ook duurzamer. Het is namelijk kleurvast en gaat ontzettend lang mee.’ De bomen zijn geplant in ondergrondse boombunkers, vertelt Van Beek. ‘Deze zorgen ervoor dat de boom voldoende ruimte heeft om te groeien. Ook groeien de wortels naar het grondwater waardoor ze de bestrating niet beschadigen.’

Werken met post-its

Dat bij zo’n proces rekening moet worden gehouden met veel verschillende partijen, verraadt een groot vel met gekleurde post-its aan de muur in de bouwkeet. ‘Iedere kleur is een partij. Wie is wat aan het doen? Wanneer? En waar?’, vertelt Van Beek. Werken aan de weg dicht bij een druk punt zoals Centraal Station vraagt om een flinke organisatie. Prins Hendrikkade Oost is daarom in 13 fases verdeeld. Van Voorst: ‘Per fase maken we een andere omleiding voor het verkeer zodat iedereen er veilig langs kan. Bij de tram was het een stuk makkelijker omdat deze verplaatst werd: we konden eerst de nieuwe bouwen en daarna de oude weghalen. Het tramverkeer heeft daar niets van gemerkt.’ Van Beek vult aan: ‘Werken op zo’n druk punt is zeker een uitdaging. Maar ook hartstikke gezellig! Veel van de jongens op de werkplaats hebben er de afgelopen jaren een hoop kennissen bijgekregen. Een broodje hier, een babbeltje daar.’

Vondsten van vroeger

Vlak bij de nieuwe parkeerplaatsen voor touringcars deden de bouwvakkers een bijzondere vondst. Bij het boren om ruimte te maken voor de boombunkers, ontdekten ze een stuk oude kade. ‘Daar hebben ze toen gewoon overheen gebouwd’, vertelt Van Beek. En dat was niet het enige, want er is ook een stuk oude rails gevonden. Van Voorst: ‘Dat brengt ook een stukje geschiedenis. Dan gaan we samen kijken: hoe zou die weg hebben gelopen? En dan kom je erachter dat er vroeger bijvoorbeeld een brug heeft gelegen. Heel interessant.’

Bijzondere plek

Het afsluiten van de werkzaamheden op Prins Hendrikkade Oost is een mooi moment voor project De Entree. Wat ze vinden van werken in hartje Amsterdam? Van Beek: ‘Kijk, of je hier staat of in een nieuwbouwwijk in een weiland, dat is heel wat anders.’ Van Voorst vult aan: ‘Alles is mooi. Maar dit is toch wel heel uniek. Het hele proces, de omgeving, de organisatie. We zijn vooral trots dat we dit mogen doen.’