Afbeelding
donderdag 28 januari 2021

Werk aan verbreden perron station Zuid gaat ook door tijdens avondklok

Hilde Postma

Ook met de avondklok gaat het werk tussen de trein- en metrosporen bij station Amsterdam Zuid gewoon door. Tot en met 4 februari 2021 bereidt de aannemer ’s nachts de verbreding voor van het perron waaraan de treinsporen 3 en 4 liggen.

Het werk dat nu gebeurt, laat weer zien hoe creatief er moet worden omgegaan met de beperkte ruimte om de vernieuwing van station Amsterdam Zuid te realiseren. In de toekomst wordt het perron waaraan de treinsporen 3 en 4 liggen een meter of 3 verbreed. Daartoe moet treinspoor 4 worden verlegd, richting metrospoor 1 (zie kaartje: T4 schuift naar M1). Deze twee sporen komen dus dichter bij elkaar te liggen. Op dezelfde locatie is Zuidasdok ook bezig om twee delen van het dak voor de extra reizigerstunnel – de Brittenpassage – te bouwen. Er gebeurt dus veel tegelijkertijd op dit postzegeltje. Er wordt ’s nachts gewerkt om het trein- en metroverkeer niet te hinderen. Ondanks de avondklok mag dit, omdat het openbaar vervoer is aangemerkt als cruciale sector.

Bovenleiding

Een treinspoor bestaat niet alleen uit rails, maar heeft ook een bovenleiding die de trein van stroom voorziet. Het nachtwerk nu betreft de verplaatsing van een aantal bovenleidingconstructies. In december 2020 draaide de aannemer al palen de grond in die de fundering vormen voor de nieuwe bovenleidingportalen. Nu worden de staanders daar op aangebracht. Als dat klaar is, gaat de horizontale balk waaraan de bovenleiding hangt over van de oude staanders op de nieuwe. Dat gebeurt in de nacht van 3 op 4 februari. Voor de liefhebbers is het werk te volgen via de webcam. Het treinspoor zelf wordt nog niet verlegd. Dat gebeurt in het Paasweekend (van 2 april 01.00 uur tot 6 april 05.00 uur). Dan worden treinspoor 4 en metrospoor 1 gedurende 100 uur buiten gebruik genomen. Trein en metro rijden dan met een aangepaste dienstregeling.

Dakdelen en landhoofden

Ondertussen gaat ook de bouw van de extra reizigerstunnel door. In november 2019 werd het eerste deel van het dak dwars door de A10 en het spoor op zijn plek geschoven, onder de treinsporen 2 en 3. Nu werkt de aannemer tussen de trein- en metrosporen aan de volgende twee dakdelen. De ene komt onder metrospoor 1, de ander onder treinspoor 4. Het eerste deel, bedoeld voor onder het metrospoor, is klaar. Dit deel wordt binnenkort afgedakt, want vanwege ruimtegebrek gaat deze betonplaat gebruikt worden als werkterrein. Vanaf hier bouwt de aannemer het derde dakdeel (dat onder treinspoor 4 komt). En ook de wapening voor de landhoofden die deze dakdelen moeten dragen wordt op deze locatie in elkaar gevlochten. Met Pasen worden treinspoor 4 en metrospoor 1 gedeeltelijk weggehaald, evenals het steigerperron. De grond wordt afgegraven en de wapingconstructies voor de landhoofden naar hun definitieve plek gehesen. Die worden vol met beton gestort. Daarna brengt de aannemer de sporen en het perron weer terug. Tussen 20 augustus (01.00 uur) en 23 augustus (05.00 uur) worden de twee dakdelen dan naar hun plek geschoven, op de landhoofden onder treinspoor 4 en metrospoor 1.