Afbeelding
donderdag 13 september 2018

Wat moet er nog gebeuren bij de Noord/Zuidlijn?

Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn rijdt. Toch is ‘ie nog niet helemaal af. Zo zijn er nog een aantal kinderziektes. Daarnaast zijn er nog een aantal extra toevoegingen bedacht en staan er nog een paar aanpassingen gepland. We praten met Hoite Detmar, directeur van de Noord/Zuidlijn.

Allereerst hoe gaat het met de Noord/Zuidlijn?

“De Noord/Zuidlijn doet het uitstekend. Het is niet zo dat er helemaal geen oponthoud plaatsvindt, maar we hadden rekening gehouden met meerdere storingen per week. We hebben de tijd genomen met het proefbedrijf om zoveel mogelijk ‘hickups’ eruit te halen. GVB heeft daarnaast goed geoefend met meerdere scenario’s. Door dit uitgebreide proef- en testbedrijf staat er nu een betrouwbare dienstregeling.”

edwin

Een van de schermen waar dynamische reisinformatie op kan worden weergegeven. Helaas werkt dit nog niet goed.

Wat is de grootste kinderziekte?

“Dat is de dynamische reizigersinformatie. We moeten hier nog flinke slagen maken. Allereerst zodat mensen kunnen zien over hoeveel minuten hun metro komt. Dit inclusief mogelijke vertragingen. Als de testen goed verlopen, hopen we dit in het vierde kwartaal van dit jaar op te lossen. Als dit goed verloopt, volgt er nog een tweede grote update zodat ook verstoringen in de reisinfo worden meegenomen, bijvoorbeeld als de metro niet meer naar Zuid kan rijden, maar alleen tussen Noord en Europaplein.”

Wat moet er nog meer opgelost worden?

“Wat kleinere dingen. Denk bijvoorbeeld aan onduidelijke bordjes, hekjes, poortjes die de andere kant open moeten gaan. Samen met GVB werken we hieraan. Zo hebben we in de metrohal bij CS een aantal bordjes bijgeplaatst, de roltrappen aan de westzijde van de metrohal naar het Noord/Zuidlijn-perron omgedraaid en de OV-chippoortjes andersom opengezet. Nu is het voor de reizigers duidelijker en lopen de reizigersstromen beter door.”

Dat is het?

“Nee, nog niet helemaal. GVB regelt nu een aantal dingen handmatig, die we als Metro en Tram ook automatisch willen maken. We willen bijvoorbeeld dat de metro’s bij station Noord automatisch keren. De metro’s komen in dat geval altijd aan op het oostelijke perron. Nadat alle mensen zijn uitgestapt, doet de metrobestuurder alle deuren dicht en stapt daarna zelf ook uit. De metro vertrekt daarna automatisch naar het opstelterrein en vanaf het opstelterrein komt de metro dan weer terug op het westelijke perron.”

Als dit allemaal klaar is, is de Noord/Zuidlijn dan helemaal af?

“Nee. Uiteraard wordt bij Zuid, als onderdeel van project Zuidasdok, nog een nieuw station gebouwd waar de Noord/Zuidlijn een nieuwe en veel betere plek krijgt met twee perronsporen en twee in- en uitgangen met winkels. Mocht het op korte termijn toch nog te druk worden bij station Zuid, dan kunnen we hier een tijdelijke, extra uitgang bouwen voor ons metroperron bij de Beethovenstraat. We hebben dit wel voorbereid, maar doen dit pas als het echt nodig en wegen mee in de besluitvorming mee voor welke periode dit is. En mocht de gemeenteraad in 2020 groen licht geven voor station Sixhaven, dan kunnen we vanaf 2021 starten met bouwen aan een 9e station voor de Noord/Zuidlijn.”