Afbeelding
donderdag 13 september 2018

Wat moet er nog gebeuren bij de Noord/Zuidlijn?

Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn rijdt. Toch is ‘ie nog niet helemaal af. Zo zijn er nog een aantal kinderziektes. Daarnaast zijn er nog een aantal extra toevoegingen bedacht en staan er nog een paar aanpassingen gepland. We praten met Hoite Detmar, directeur van de Noord/Zuidlijn.

Allereerst hoe gaat het met de Noord/Zuidlijn?

“De Noord/Zuidlijn doet het uitstekend. Het is niet zo dat er helemaal geen oponthoud plaatsvindt, maar we hadden rekening gehouden met meerdere storingen per week. We hebben de tijd genomen met het proefbedrijf om zoveel mogelijk ‘hickups’ eruit te halen. GVB heeft daarnaast goed geoefend met meerdere scenario’s. Door dit uitgebreide proef- en testbedrijf staat er nu een betrouwbare dienstregeling.”

edwin

Een van de schermen waar dynamische reisinformatie op kan worden weergegeven. Helaas werkt dit nog niet goed.

Wat is de grootste kinderziekte?

“Dat is de dynamische reizigersinformatie. We moeten hier nog flinke slagen maken. Allereerst zodat mensen kunnen zien over hoeveel minuten hun metro komt. Dit inclusief mogelijke vertragingen. Als de testen goed verlopen, hopen we dit in het vierde kwartaal van dit jaar op te lossen. Als dit goed verloopt, volgt er nog een tweede grote update zodat ook verstoringen in de reisinfo worden meegenomen, bijvoorbeeld als de metro niet meer naar Zuid kan rijden, maar alleen tussen Noord en Europaplein.”

Wat moet er nog meer opgelost worden?

“Wat kleinere dingen. Denk bijvoorbeeld aan onduidelijke bordjes, hekjes, poortjes die de andere kant open moeten gaan. Samen met GVB werken we hieraan. Zo hebben we in de metrohal bij CS een aantal bordjes bijgeplaatst, de roltrappen aan de westzijde van de metrohal naar het Noord/Zuidlijn-perron omgedraaid en de OV-chippoortjes andersom opengezet. Nu is het voor de reizigers duidelijker en lopen de reizigersstromen beter door.”

Dat is het?

“Nee, nog niet helemaal. GVB regelt nu een aantal dingen handmatig, die we als Metro en Tram ook automatisch willen maken. We willen bijvoorbeeld dat de metro’s bij station Noord automatisch keren. De metro’s komen in dat geval altijd aan op het oostelijke perron. Nadat alle mensen zijn uitgestapt, doet de metrobestuurder alle deuren dicht en stapt daarna zelf ook uit. De metro vertrekt daarna automatisch naar het opstelterrein en vanaf het opstelterrein komt de metro dan weer terug op het westelijke perron.”

Als dit allemaal klaar is, is de Noord/Zuidlijn dan helemaal af?

“Nee. Uiteraard wordt bij Zuid, als onderdeel van project Zuidasdok, nog een nieuw station gebouwd waar de Noord/Zuidlijn een nieuwe en veel betere plek krijgt met twee perronsporen en twee in- en uitgangen met winkels. Mocht het op korte termijn toch nog te druk worden bij station Zuid, dan kunnen we hier een tijdelijke, extra uitgang bouwen voor ons metroperron bij de Beethovenstraat. We hebben dit wel voorbereid, maar doen dit pas als het echt nodig en wegen mee in de besluitvorming mee voor welke periode dit is. En mocht de gemeenteraad in 2020 groen licht geven voor station Sixhaven, dan kunnen we vanaf 2021 starten met bouwen aan een 9e station voor de Noord/Zuidlijn.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

24 oktober 2018 | 11:21

Peter

Gisteravond was ik weer eens op Centraal. Nog blij over het feit
dat die witte stickertjes met spoornummers het niet lang hebben volgehouden
viel mijn oog op de volgende aanpassing. Deze keer in de Kathedraal: de stroken
gele tape die op de schuine kolommen langs de metrobaan en op de vloer zijn
geplakt. 

Hoewel ik niet begrijp hoe iemand die enorme kolommen toch kan missen
zijn er kennelijk toch mensen die niet goed uitkijken, niet goed opletten en
zich daaraan bezeren of stoten, of misschien wel zelfs erover struikelen. Dat
dit ongewenst is lijkt me logisch, maar ik mag toch hopen dat die gele tape
tijdelijk is? 

Benthem Crouwel heeft eerder schuine kolommen toegepast in hun
werk. In Terminal 3 op Schiphol (1993). Daar hebben ze de vloerbekleding rond
die kolommen anders behandeld. Een andere steensoort, of het is dezelfde
steensoort maar dan op een andere manier behandeld zodat die duidelijk glimt, dat
weet ik niet. Maar het valt wel zodanig op dat mensen het (bewust of onbewust) opmerken en daardoor mijden. Wellicht is zo’n soort oplossing hier ook mogelijk.

15 april 2019 | 12:34

Duco

Dag Peter, je vraag was mij eerder ontgaan. Ik hoop dat ik het met een speciaal artikel een beetje goed kan maken.

25 september 2018 | 11:38

Karel de Jong

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam Klinkt logisch, dank voor je reactie

24 september 2018 | 08:15

trolly

@Aron: Ik kan me vergissen, maar ik meen dat de weergave op Google verband houdt met het systeem dat ook de treinaanwijzers op de perrons en het automatisch keerproces in Noord aan zou moeten sturen. Dat doet het nog niet, maar er schijnt aan gewerkt te worden.

23 september 2018 | 17:03

Aron

@Herman Daar is het GVB verantwoordelijk voor. Die moeten Google laten weten dat ze een extra lijntje op de kaart willen. Schrijf ze eens aan zou ik zeggen.

22 september 2018 | 02:38

Herman

Gaat er binnenkort nog iemand de moeite nemen om op Google Maps zo’n mooie lichtblauwe doorgetrokken lijn te trekken, zoals de andere lijnen hebben? Staat wel zo duidelijk, omdat de lijn nu “onzichtbaar” is. Zelfs Apple Maps is inmiddels al voorzien, maar dat gebruikt niemand 🙂

20 september 2018 | 20:02

Karel de Jong

Is er al zicht op op wat voor termijn metro’s automatisch kunnen gaan keren op Noord?

24 september 2018 | 15:03

Duco

@Karel de Jong
Nee. Actuele reisinformatie en reisinformatie bij grote verstoringen hebben prioriteit. Daarna zal pas het automatisch keren aan de beurt komen.

20 september 2018 | 15:27

j.siemons

@siewert

verdwaald u als u oostelijk of westelijk perron ter plaatse opzoekt ? 🙂

20 september 2018 | 13:11

siewert

Er wordt in het artikel gemeld over een oostelijk en westelijk perron. Moet dit niet oostelijk en westelijk spoor zijn, of oostzijde van het perron en westzijde van het perron?

  

24 september 2018 | 15:23

Duco

@siewert en j.siemons
Er wordt eigenlijk spoor of perronspoor bedoeld, maar vaak zeggen mensen perron.

17 september 2018 | 21:09

n-evo

@Aron Dat van de die deuren klopt helaas niet helemaal. Heb nu al paar keer gehad dat er twee metro’s stonden met dichte deuren. Het is dan abracadabra welke als eerste vertrekt. En hoe fijn het ook is dat dat er her en der behulpzaam personeel staat, is het vooral nóg prettiger als je direct zelf kan zien welke metro als eerste vertrekt.

Vertrekinformatie weergeven op de externe lichtkranten van de metro’s, trams en bussen zelf wanneer deze bij het eindpunt staan blijft zodoende handig. Ik vond het in Rotterdam en Brussel in ieder geval een hele uitkomst. Ook omdat de halte-/stationsdisplays niet overal even goed zichtbaar zijn of in dit geval überhaupt werken.

17 september 2018 | 14:46

johan siemons

@n-evo
wat mij betreft kan de techniek helpen : bij de eerst vertrekkende metro zijn de deuren gewoon te openen . bij de ander lukt dat niet . de wagenvoerder van de “tweede” metro heeft de boel op slot gedaan totdat de eerste is vertrokken.

17 september 2018 | 14:34

Aron

@n-evo Dat is al bekend. Als het goed is staat er altijd een metro met de deuren open. Dat geeft aan dat die als eerste vertrekt. Er staat ook vaak personaal bovenaan de roltrap. Aan de schermen wordt nog gewerkt.

17 september 2018 | 11:44

n-evo

Ik heb al meerdere malen gemerkt dat het in Station Noord compleet onduidelijk is welke metro als eerste vertrekt. Het wordt omgeroepen maar die stem echoot overal vandaan dus dat is ook niet echt behulpzaam. In veel steden – waaronder Rotterdam en Brussel – geven voertuigen op hun eigen displays aan dat ze binnen x-aantal minuten vertrekken bij de eindpunten. Ik vraag me toch af waarom GVB dit niet doet. Helemaal bij niet-functionerende reizigersinformatiedisplays boven de perrons. Zou mooi zijn.

16 september 2018 | 09:36

trolly

@Rudie: Een zgn. lange kering heeft als voordeel dat vertrek en aankomst onafhankelijk van elkaar uitgevoerd worden. Een binnenkomende metro wordt dan nooit opgehouden door een metro die nog moet vertrekken. Als dat automatisch gebeurt scheelt dat niet alleen in betrouwbaarheid, maar ook in personeelskosten.

15 september 2018 | 14:31

Rudie

Wat is het voordeel van dat automatisch keren op dit moment?

Waarom moet de metro eerst naar het opstelterrein, voordat hij terug mag rijden?

De bestuurder moet nog steeds dezelfde afstand over het perron terug lopen.

18 september 2018 | 11:16

Duco

@Rudie
Zoals trolly zegt is een van de voordelen van automatisch keren dat het vertrek en aankomst onafhankelijk van elkaar uitgevoerd kan worden. De metro’s hoeven niet meer te kruisen voor het station. Daarnaast komt de metro altijd op hetzelfde perron aan en vertrekt ook altijd vanaf hetzelfde perron. De reiziger weet dus al direct waar deze naar toe moet. Een ander voordeel is dat de verkeersleiding een metro makkelijk en snel kan uitwisselen.

14 september 2018 | 21:19

Metrofan.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Ik dacht al dat het zoiets moest zijn, bedankt.

14 september 2018 | 13:31

Siewert

Station Noord heeft toch maar één (eiland)perron?

14 september 2018 | 11:19

HvI

Hoe staat het met de komst van een OV-fietspunt bij station Noord? En eventueel bij andere stations?

14 september 2018 | 13:53

Duco

@Hvl
Binnenkort meer daarover op deze website. 🙂

14 september 2018 | 06:32

Broncode

Voor het CS naast de lift bij het water staat nog steeds een omheinde transformator oid. Kan die nu niet weggehaald worden?

14 september 2018 | 13:51

Duco

@Broncode
Deze is al weggehaald. 🙂

13 september 2018 | 22:50

j.siemons

is de rol van gé de “dubbelfotograaf” uitgespeeld onder de nieuwe leiding ?

13 september 2018 | 20:56

Metrofan.

Hoe krijgt de metro na het uitstappen van de bestuurder een commando om naar het opstelterrein te rijden, gaat dat na een tijdje automatisch na het uitstappen of wordt dat uit de centrale handmatig opgestart. Als dit automatisch zou gaan dan moet er natuurlijk wel eerst aan een aantal veiligheids voorwaarden voldaan zijn. Of geeft de uitgestapte bestuurder op de een of andere manier zelf een startsein?

13 september 2018 | 22:45

Duco

@Metrofan.
Nadat iedereen is uitgestapt, dan schakelt de metrobestuurder de metro in de juiste automatische stand. De bestuurder stapt ook uit en vervolgens drukt deze op een knop op het perron. Pas dan kan de metro gaan rijden. De verkeersleiding neemt vanaf dan de verantwoordelijkheid over.

Wil je dit bericht delen?